Анотація
У статті наголошено на підходах залучення наукової спадщини вчених до вивчення курсів шкільної географії, інтеграції освітнього процесу з огляду на реалізацію вимог Державного стандарту повної загальної середньої освіти 2020 р. щодо формування ключових компетентностей, зокрема в галузі природничих наук, техніки і технологій. Зосереджено увагу на неоднозначності визначення місця географії як інтегративної дисципліни у науковій структурі. Підкреслюється важливість звернення до науки як сфери людської діяльності та її творців у процесі навчання географії,
Аналізується інтеграційний потенціал наукової спадщини Александра фон Гумбольдта в сучасних наукових і освітніх контекстах. Зосереджено увагу на ключових концепціях А. Гумбольдта, зокрема усвідомлення «природи як цілого», «взаємозв’язок людини і природи». Зазначено, що А. Гумбольдт, отримавши глибокі знання з окремих природничих наук, завданням подальшого життя вважав їх інтеграцію заради об’єктивного представлення дійсності, які він згодом висвітлив у своїх найвидатніших творах «Картини природи» та «Космос», що можуть бути предметом уваги для застосовування в сучасному навчальному процесі у школі. Виявлено, як саме пізнавав науки, якими шляхами інтегрував набуті знання, досліджуючи як Новий, так і Старий Світ видатний учений, життя якого варто вивчати майбутнім поколінням, окрім його наукової спадщини, заради досягнення якісних результатів для себе й цілих народів.
Акцентовано, що імплементація наукової спадщини в шкільну географію потребує уваги предметної дидактики, зокрема визначення місця в її змісті, пошук методів формування методологічних знань і вмінь як складників наукової освіти. Досліджується вплив використання наукових першоджерел на результативність навчання учнів. Підсумовано, що використання інтеграційного потенціалу у сучасних освітніх програмах та дослідницьких ініціативах має сприяти формуванню системного, географічного, критичного мислення здобувачів освіти. Означені напрями залучення інтеграційного потенціалу наукової спадщини вчених у географію та інші курси загальної середньої освіти.
Посилання
Володкевич, Н.Н. (1897). Географія як навчальний і освітній предмет. Актова промова, виголошена 12
жовтня на території Фундукліївської та Київо-Подільскої жіночих гімназій. Київ.
Державний стандарт базової середньої освіти. (2020, 30 вересня). № 898. Міністерство освіти і науки України.
Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика. Київ: Педагогічна думка.
Логінова, А. О. (2021a). Важливість вивчення спадщини вчених на уроках географії (на прикладі наукових
праць Александра фон Гумбольдта). У Інтеграція фундаментальних та прикладних досліджень в ге-
ографічній, екологічній та хімічній освіті: збірник матеріалів VІІ Всеукраїнської науково-практичної
інтернет-конференції (с. 104–108).
Логінова, A. (2021b). Застосування STEM-підходу із залученням наукової спадщини на уроках географії.
KELM (Knowledge, Education, Law, Management), 7 (43), 37–43. http://kelmczasopisma.com/ua/jornal/64
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія 6–9 клас. (2022). Міністерство
освіти і науки України. https://mon.gov.ua/
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія 10–11 клас. (2022). Міністерство
освіти і науки України. https://mon.gov.ua/
Назаренко, Т. Г., Яценко, В. С., & Полтавченко, Д. В. (2023). Теоретико-методичні засади інтеграції змісту
навчання географії та економіки в гімназії та ліцеї: монографія. Київ: Педагогічна думка.
Пушкарьова, Т. О., Топузов, О. М. (2019). Інтегративно-діяльнісна педагогіка: монографія. Київ: Педаго-
гічна думка.
Рогозинський, А. М. (1907). Географія як наука і навчальний предмет. Київ.
Удовиченко, В. В., Удовиченко, І. В. (2023). Імплементація інтегрованого підходу до розкриття змісту географії
в освітній процес 5-6 класів НУШ. Географічна наука та освіта: перспективи й інновації: збірник ма-
теріалів ІВІ Міжнародної науково-практичної конференції (Переяслав, 19-20 жовтня 2023 р.), 213–220.
Чернов, Б. О. (2017). Єдність географії: міф чи реальність? Український географічний журнал, 1, 66–71. https://doi.org/10.15407/ugz2017.01.066
Шищенко, П. Г., Муніч, Н. В., Дмитрук, О. Ю. (2015). Чому географічна освіта має свою міжнародну Хартію? Сучасні проблеми розвитку географічної науки і освіти в Україні: матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 26-28 листопад 2015 р.), 5–8.
Ette,O. (2018). Alexander von Humboldt: Nomadic thinking and living science. Epistemology & Philosophy of Science, 55 (1), 136–154. https://doi.org/10.5840/eps201855113
Humboldt, von А. (2020). Cosmos: A Sketch of the Physical Description of the Universe (Vols. 1–4). United Kingdom: Outlook Verlag.
Humboldt, von А. (2016). Views of Nature. USA: University of Chicago Press.
Wulf, A. (2016). The Invention of Nature: Alexander von Humboldt’s New World. USA: Vintage Contemporaries.
Chernov, B. O. (2017). Yednist heohrafii: mif chy realnist? Ukrainskyi heohrafichnyi zhurnal, 1, 66–71. https://doi.
org/10.15407/ugz2017.01.066 (in Ukrainian).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020, September 30). No. 898. Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/ua. (in Ukrainian).
Ette,O. (2018). Alexander von Humboldt: Nomadic thinking and living science. Epistemology & Philosophy of Science, 55 (1), 136–154. https://doi.org/10.5840/eps201855113. (in English).
Humboldt, von А. (2016). Views of Nature. USA: University of Chicago Press. (in English).
Humboldt, von А. (2020). Cosmos: A Sketch of the Physical Description of the Universe (Vols. 1-4). United Kingdom: Outlook Verlag. (in English).
Lohinova, A. (2021b). Zastosuvannia STEM-pidkhodu iz zaluchenniam naukovoi spadshchyny na urokakh heohrafii. KELM (Knowledge, Education, Law, Management), 7 (43), 37–43. http://kelmczasopisma.com/ua/jornal/64. (in Ukrainian).
Lohinova, A. O. (2021a). Vazhlyvist vyvchennia spadshchyny vchenykh na urokakh heohrafii (na prykladi naukovykh prats Aleksandra fon Humboldta). Intehratsiia fundamentalnykh ta prykladnykh doslidzhen v heohrafichnii, ekolohichnii ta khimichnii osviti: zbirnyk materialiv VII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, 104–108. (in Ukrainian).
Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Heohrafiia 6–9 klas. (2022). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/ (in Ukrainian).
Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Heohrafiia 10–11 klas. (2022). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/ (in Ukrainian).
Nazarenko, T. H., Yatsenko, V. S., & Poltavchenko, D. V. (2023). Teoretyko-metodychni zasady intehratsii zmistu navchannia heohrafii ta ekonomiky v himnazii ta litsei: monohrafiia. Kyiv : Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Pushkarova, T. O., & Topuzov, O. M. (2019). Intehratyvno-diialnisna pedahohika: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Rohozynskyy, A. M. (1907). Heohrafiya yak nauka i navchalnyy predmet. Kyyiv.
Shyshchenko, P. H., Munich, N. V., & Dmytruk, O. Y. (2015). Chomu heohrafichna osvita maie svoiu mizhnarodnu Khartiiu? Suchasni problemy rozvytku heohrafichnoi nauky i osvity v Ukraini: materialy V Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kyiv, 2015, November 26-28), 5–8. (in Ukrainian).
Udovychenko, V. V., & Udovychenko, I. V. (2023). Implementatsiia intehrovanoho pidkhodu do rozkryttia zmistu heohrafii v osvitnii protses 5-6 klasiv NUSh. Heohrafichna nauka ta osvita: perspektyvy y innovatsii: zbirnyk materialiv IVI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Pereiaslav, 2023, October 19-20), 213–220. (in Ukrainian).
Volodkevych, N.N. (1897). Heohrafiya yak navchalnyy i osvitniy predmet. Aktova promova, vyholoshena 12 zhovtnya na terytoriyi Fundukliyivskoyi ta Kyyivo-Podilskoyi zhinochykh himnaziy. Kyiv.
Wulf, A. (2016). The Invention of Nature: Alexander von Humboldt’s New World. USA: Vintage Contemporaries.(in English).
Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka. Kyiv: Pedahohichna dumka.(in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.