GUIDING PRINCIPLES FOR POLICY DEVELOPMENT ON QUALITY ASSURANCE IN SCHOOL EDUCATION: EUROPEAN EXPERIENCE FOR UKRAINIAN SUCCESS
PDF

Keywords

quality assurance
learning assessments
internal and external evaluation

How to Cite

Dzhurylo, A. (2021). GUIDING PRINCIPLES FOR POLICY DEVELOPMENT ON QUALITY ASSURANCE IN SCHOOL EDUCATION: EUROPEAN EXPERIENCE FOR UKRAINIAN SUCCESS. Ukrainian Educational Journal, (3), 13–23. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-13-23

Abstract

In present-day conditions, the quality of education is becoming the most important characteristic that determines the competitiveness of educational institutions and national education systems. The tasks of quality assurance and control are central to the educational reforms of many countries, including Ukraine. The problem of measuring and evaluating learning outcomes is becoming one of the most important in pedagogical theory and practice, as its solution allows to determine the effectiveness and ways to improve the content, methods and organization of learning, management system. Objective, theoretically substantiated measurements and evaluation of learning outcomes can give teachers and heads of educational institutions information about the pedagogical process, educational achievements of each student, identify the impact of various factors on the course of learning and its results. The issue of quality assurance continues to be relevant for Ukraine in the context of the reform of the New Ukrainian School and attempts to create a system of education evaluations, which should focus on four key positions: promoting the quality of primary, basic secondary and complete secondary education; accumulation of objective information about the educational process and learning outcomes of students of general secondary education; support of the educational process in general secondary education institutions (what and how is assessed – that is why attention is paid to the extent of organizing the educational process); supporting teachers, increasing trust in them. The experience of EU countries where similar educational assessment systems have operated successfully can be useful for Ukrainian policy-makers and researchers in the field of education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-13-23
PDF

References

Л. Швидун, «Моніторинг якості освіти» Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради, 123 с., 2020.

Л. Л. Волинець та ін., «Забезпечення якості загальної середньої освіти у провідних країнах Європи та США», монографія: А. П. Джурило, Г. С. Єгоров, Н. М. Лавриченко, О.І. Локшина, Б. Ф. Мельниченко, О. С. Оржеховська, О. О. Першукова, Н. В. Шеверун, О. М. Шпарик, за заг. ред. Локшиної О. І., Київ, Україна: Інститут педагогіки НАПН України, 374 с, 2014.

А. П. Джурило, «Перспективність досвіду Великої Британії із забезпечення якості загальної середньої освіти в Україні», Проблеми сучасної педагогічної освіти, № 46(6), с. 64-71, 2014.

О. З. Глушко, «Європейський вектор освітніх реформ в Україні», Український педагогічний журнал, № 4. с. 5-11, 2017.

О. І. Локшина, «Європейська і світова інтеграція в галузі освіти – шлях до підвищення якості освіти «, в «Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні», за заг. ред. В. Г. Кременя, Київ : Педагогічна думка, 2016, с. 164-173.

О. О. Максименко, «Новітні технології оцінювання у напрямі професійно-орієнтованого навчання іноземних мов: погляд вчених зарубіжжя», Наукові записки (серія педагогічні та історичні науки), Випуск CXX(120), с. 112-120, 2014.

Н. В. Нікольська «Тенденція підвищення якості шкільної освіти у США крізь призму законодавства», Звітна наукова конференції Інституту педагогіки НАПН України «Анотовані результати науково-дослідницької роботи інституту педагогіки за 2019», Київ, 2019, с. 74-75.

О. М. Шпарик, «Моніторингові дослідження китайських науковців у галузі забезпечення якості загальної середньої освіти у країнах Європи», Нові технології навчання, № 77, с. 32-36, 2013.

Міністерство освіти і науки України (2019). Стратегія розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року. [Електронний ресурс]. Доступно: https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2019/07/190523_Strategiya-osvitnih-otsinyuvan_UTSOYAO.pdf

Державна служба якості освіти України (2021). Що думають про якість роботи школи і якість освіти директори шкіл, учні, їхні батьки та освітні експерти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/SHHo_dumayut_yakist_osvity_brief_education_quality_2020.pdf

Frederic M. Lord, «Application of Item Response Theory to Practical Testing Problems. Hillsdale» NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 266 p., 1980.

Міністерство освіти і науки України (30.11.2020 № 1480). Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/30/nakaz%201480.pdf

European Commission (April 2018). Quality assurance for school development. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.schooleducationgateway.eu/downloads/Governance/2018-wgs2-quality-assurance-school_en.pdf

Державна служба якості освіти України «Якісна школа – це середовище, у якому дитина щаслива». [Електронний ресурс]. Доступно: https://qualityeducation.org.ua/?fbclid=IwAR2s0iwC4n3Y4Horn0NNtR56H_LQ_BfNHSjRDL8dkx-uG583MUHQuRd1hUc#myths

L. Shvydun, «Monitoring the quality of education», Municipal institution of higher education «Dnipro Academy of Continuing Education» of Dnipropetrovsk Regional Council, 123 p., 2020.

L. L. Volynez and other, «Ensuring the quality of general secondary education in the leading countries of Europe and the United States», monograph: A.P. Dzhurylo, G.S. Egorov, N.M. Lavrychenko, O.I. Lokshyna, B.F. Melnychenko, O.S. Orzhekhovska, O.O. Pershukova, N.V. Sheverun, O.M. Shparyk, for the general ed. by O.I. Lokshyna, Kyiv, Ukraine: Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 374 p., 2014.

A. P. Dzhurylo, «Prospects for the experience of the United Kingdom in ensuring the quality of general secondary education in Ukraine», Problems of modern pedagogical education, № 46(6), pp. 64-71, 2014.

O. Z. Glushko, «European vector of educational reforms in Ukraine», Ukrainian pedagogical journal, № 4. pp. 5-11, 2017.

O. I. Lokshyna, «European and global integration in education – a way to improve the quality of education», in «National report on the state and prospects of education in Ukraine», for general ed. V. G. Kremenya, Kyiv: Pedagogichna Dumka, 2016, pp. 164-173.

O. O. Maksymenko, «Latest assessment technologies in the direction of professionally-oriented learning of foreign languages: the view of foreign scholars», Scientific notes (series of pedagogical and historical sciences), Issue CXX(120), pp. 112-120, 2014.

N. V. Nikolska «Trend of improving the quality of school education in the United States through the prism of legislation», Reporting scientific conference of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine «Annotated results of research work of the Institute of Pedagogy in 2019», Kyiv, 2019, pp. 74-75.

O. M. Shparyk, «Monitoring research of Chinese scientists in the field of quality assurance of general secondary education in European countries», New learning technologies, № 77, pp. 32-36, 2013.

Ministry of Education and Science of Ukraine (2019). Strategy for the development of educational assessments in the field of general secondary education in Ukraine until 2030. [Online]. Available: https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2019/07/190523_Strategiya-osvitnih-otsinyuvan_UTSOYAO.pdf

State Education Quality Service of Ukraine (2021). What do school principals, students, their parents and educational experts think about the quality of school work and the quality of education?. [Online]. Available: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/SHHo_dumayut_yakist_osvity_brief_education_quality_2020.pdf

Frederic M. Lord, «Application of Item Response Theory to Practical Testing Problems. Hillsdale», NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 266 p., 1980.

Ministry of Education and Science of Ukraine (30.11.2020 № 1480). Guidelines on the formation of the internal system of quality assurance in institutions of secondary education. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/30/nakaz%201480.pdf

European Commission (April 2018). Quality assurance for school development. [Online]. Available: https://www.schooleducationgateway.eu/downloads/Governance/2018-wgs2-quality-assurance-school_en.pdf

State Education Quality Service of Ukraine «Quality school is an environment in which a child is happy». [Online]. Available: https://qualityeducation.org.ua/?fbclid=IwAR2s0iwC4n3Y4Horn0NNtR56H_LQ_BfNHSjRDL8dkx-uG583MUHQuRd1hUc#myths

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Аліна Джурило

Downloads

Download data is not yet available.