Abstract
In today’s conditions, the importance of professional orientation of students in the school education system is underestimated. School education per se is limited to teaching subjects, preparation of children for future life, communication in adult society, personal development, however, choice of their profession is not paid attention. But a person who is not personally developed, not communicative, not motivated in the professional field cannot be competitive, successful. Having a mass character, this trend has an impact on the general structure of the country, and especially the economic one.
Ukraine’s economy is not stable and more prone to decline than to take off. The labor market is an industry that primarily suffers from an ineffective system of vocational guidance for young people. The growing imbalance of supply and demand for vacancies, unemployment, professionally devalued workers – is the key to the economic crisis in the country.
In contrast to the school system of Ukraine, in European countries, vocational guidance of schoolchildren is given enough attention to form a successful personality and maintain economic indicators related to vocational guidance at a decent level. It is known that the standard of living in Europe in general is much higher than in Ukraine.
But are there professionals in the field of vocational education in Ukraine? No.
And in this matter we return to education, but to higher education. In the system of higher education in Ukraine there is no direction of training specialists in vocational guidance while vocational guidance is included in the curriculum of educators as an intermediate topic, but this is not enough to develop skills in the research area.
Іn order to achieve a developed society in Ukraine, to bring the economy to a high stable level, to raise the living standards of Ukrainians to a decent reform, it is necessary to start with school education. After all, schoolchildren are the future of the nation, and the future of the country depends on how they leave school. That is why the importance of career development is of global, national importance. On the positive side, more and more scholars in the field of education and economics are paying attention to the analysis, updating and development of concepts for the improvement of professional orientation of students and adults in Ukraine.
References
Авдєєв, Л. Г. (2012). Стан та перспективи розвитку професійної орієнтації в Україні. Науково-Методичний Посібник Для Працівників Служби Зайнятості, 16–44.
Про затвердження Концепції державної системи професійної орієнтації населення. (2008, September 17). Офіційний вебпортал парламенту України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/842–2008-%D0%BF
Туташинський, В. І. (2012). Концептуальні засади професійної орієнтації учнів. Педагогічні Науки: Реалії Та Перспективи, 31, 281–286.
Панок, В. Г. (2003). Психологічна служба системи освіти України. Укр. Наук.-Метод. Центр Практ. Психології і Соц. Роботи, 228.
Ситуація на ринку праці та діяльність державної служби зайнятості у 2020 році. (2021, January 1). Головне | Державний центр зайнятості. https://www.dcz.gov.ua
Пасічник, В. (2015). Організація профорієнтації в загальноосвітніх школах Польщі на сучасному етапі. Науковий Вісник Східноєвропейського Національного Університету Імені Лесі Українки, 1(302), 28.
Ольховка, П. Я. (2014). Професійна орієнтація школярів у гімназіях Польщі. Національний Педагогічний Університет Ім. Володимира Гнатюка. Published.
Корсун, Г. О. (2014). Професійне самовизначення старшокласників у школах Німеччини. Інститут Проблем Виховання НАПН України, 308, 308.
Павлова, О. И. (2007). Содержание и организация профессиональной ориентации учащихся общей средней школы Франции. Автореферат Диссертации, 22.
Хміль, О. В. (2011). Професійна орієнтація в системі середньої освіти: (французький досвід). Молодь і Ринок, 3, 117.
Пономаренко, О. Г. (2015). Професійна робота у системі підготовки молоді до професійної сільськогосподарської діяльності у середніх навчальних закладах Великої Британії. Національний Університет Біоресурсів і Природокористування України, 254.
Avdyeyev, L. G. (2012). Stan ta perspekty`vy` rozvy`tku profesijnoyi oriyentaciyi v Ukrayini. Naukovo-Metody`chny`j Posibny`k Dlya Pracivny`kiv Sluzhby` Zajnyatosti, 16–44. (in Ukrainain).
Pro zatverdzhennya Koncepciyi derzhavnoyi sy`stemy` profesijnoyi oriyentaciyi naselennya. (2008, September 17). Oficijny`j vebportal parlamentu Ukrayiny`. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/842–2008-%D0%BF (in Ukrainain).
Tutashy`ns`ky`j, V. I. (2012). Konceptual`ni zasady` profesijnoyi oriyentaciyi uchniv. Pedagogichni Nauky`: Realiyi Ta Perspekty`vy`, 31, 281–286. (in Ukrainain).
Panok, V. G. (2003). Psy`xologichna sluzhba sy`stemy` osvity` Ukrayiny`. Ukr. Nauk.-Metod. Centr Prakt. Psy`xologiyi i Socz. Roboty`, 228. (in Ukrainain).
Sy`tuaciya na ry`nku praci ta diyal`nist` derzhavnoyi sluzhby` zajnyatosti u 2020 roci. (2021, January 1). Golovne | Derzhavny`j centr zajnyatosti. https://www.dcz.gov.ua (in Ukrainain).
Pasichny`k, V. (2015). Organizaciya proforiyentaciyi v zagal`noosvitnix shkolax Pol`shhi na suchasnomu etapi. Naukovy`j Visny`k Sxidnoyevropejs`kogo Nacional`nogo Universy`tetu Imeni Lesi Ukrayinky`, 1(302), 28. (in Ukrainain).
Ol`xovka, P. Ya. (2014). Profesijna oriyentaciya shkolyariv u gimnaziyax Pol`shhi. Nacional`ny`j Pedagogichny`j Universy`tet Im. Volody`my`ra Gnatyuka. Published. (in Ukrainain).
Korsun, G. O. (2014). Profesijne samovy`znachennya starshoklasny`kiv u shkolax Nimechchy`ny`. Insty`tut Problem Vy`xovannya NAPN Ukrayiny`, 308, 308. (in Ukrainain).
Pavlova, O. Y`. (2007). Soderzhany`e y` organy`zacy`ya professy`onal`noj ory`entacy`y` uchashhy`xsya obshhej srednej shkolы Francy`y`. Avtoreferat Dy`ssertacy`y`, 22. (in Russian).
Xmil`, O. V. (2011). Profesijna oriyentaciya v sy`stemi seredn`oyi osvity`: (franczuz`ky`j dosvid). Molod` i Ry`nok, 3, 117. (in Ukrainain).
Ponomarenko, O. G. (2015). Profesijna robota u sy`stemi pidgotovky` molodi do profesijnoyi sil`s`kogospodars`koyi diyal`nosti u serednix navchal`ny`x zakladax Vely`koyi Bry`taniyi. Nacional`ny`j Universy`tet Bioresursiv i Pry`rodokory`stuvannya Ukrayiny`, 254. (in Ukrainain).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Юлія Могильна