FEATURES OF THE ORGANIZATION AND FORMS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS OF PROFESSIONAL (VOCATIONAL) EDUCATION INSTITUTIONS
PDF (Українська)

Keywords

advanced training
postgraduate education
teacher
development
content of education

How to Cite

Kupriyevych В., Pazdrii В., & Antoniuk Л. (2021). FEATURES OF THE ORGANIZATION AND FORMS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS OF PROFESSIONAL (VOCATIONAL) EDUCATION INSTITUTIONS. Ukrainian Educational Journal, (4), 198–205. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-198-205

Abstract

The article defines the forms and features of the organization of professional development in the system of advanced training of teachers of professional (vocational) education institutions in the educational environment of the institution of postgraduate education. Postgraduate pedagogical education by its purpose actually provides advanced training of specialists, is a tool for restructuring the educational sector and, accordingly, social transformations at a qualitatively new level. It is possible to create an innovative and developmental environment in the system of postgraduate pedagogical education in which, taking into account the specifics of the contingent of listeners, you can initiate their professional and personal development, help listeners design their own strategy of effective professional activity, based on the professional experience of specialists. The article also specifies the content of educational programs based on the educational-­professional advanced training program of this category of listeners, defines the essence of the basic concepts of the research. The general tendencies of professional development of pedagogical and managerial staff are determined. In this context, the problem of improving the educational process in the institutions of the system of advanced training of teachers of professional (vocational) education institutions and bringing it to the level of modern requirements is relevant. The purpose of the article is to determine the specifics of the organization and forms of training in the system of advanced training of teachers of professional (vocational) education in the educational environment of the institution of postgraduate pedagogical education. It is proved that the process of professional development of teaching staff of institutions of professional (vocational) education should be concretized by the specifics of these institutions.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-198-205
PDF (Українська)

References

Кириченко, О.М., Сергеєва, Л.М. (ред). (2018). Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент: колективна монографія. Київ: Інтерсервіс.

Купрієвич, В.О. (2021). Сучасні вимоги до змісту післядипломної освіти керівників закладів професійної (професійно-­технічної) освіти: Професійні компетенції сучасного керівника як фактор розвитку освітньої сфери: IV Міжн. наук.-практ. семінар / М‑во освіти Респ. Білорусь. ГУО «Академия последипломного образования». Минск. 274–280. URL: https://lib.iitta.gov.ua/725925/

Молчанова, А.О., Купрієвич, В.О. (2019). Підвищення кваліфікації як фактор компетентнісного зростання керівних кадрів професійної освіти. Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць / НАПН України ДЗВО «Ун-т менедж. освіти». Серія «Педагогічні науки». 9(38). 78–98. https://doi.org/10.32405/2218-7650-9(38)-78-98

Кремень, В.Г. (ред). (2021). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://doi.org/10.37472/NAES‑2021-ua

Василюк, А., Стоговський А. (ред.). (2017). Освіта дорослих у перспективі змін: інновації, технології, прогнози: колективна. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М.

Чернишова, Є. Р., Гузій, Н. В., Ляхоцький, В. П. (2014). Підготовка науково-­педагогічних кадрів у системі післядипломної педагогічної освіти: зміст, організаційні форми, технології. Київ: ДВНЗ «Ун-т менеджменту освіти» НАПН України.

Сергеєва, Л.М., Купрієвич, В.О. (2020). Освітньо-­професійна програма підвищення кваліфікації напряму «Педагогічні, науково-­педагогічні працівники та керівники закладів освіти» галузі знань: 01 «Освіта» категорії слухачів: «Керівники закладів професійної (професійно-­технічної) освіти та науково-­методичних установ професійної (професійно-­технічної) освіти». Київ: ДЗВО «Ун-т менедж. освіти». URL: https://lib.iitta.gov.ua/724670/

Зінченко, В. (ред). (2020). Стратегії вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства: монографія. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України.

Kyrychenko, O.M., Serheieva, L.M. (red). (2018). Vidkryta osvita: innovatsiini tekhnolohii ta menedzhment: kolektyvna monohrafiia. Kyiv: Interservis. (in Ukrainian).

Kupriievych, V.O. (2021). Suchasni vymohy do zmistu pisliadyplomnoi osvity kerivnykiv zakladiv profesiinoi (profesiino-­tekhnichnoi) osvity: Profesiini kompetentsii suchasnoho kerivnyka yak faktor rozvytku osvitnoi sfery: IV Mizhn. nauk.-prakt. seminar / M‑vo osvity Resp. Bilorus. HUO «Akademyia posledyplomnoho obrazovanyia». Mynsk. 274–280. URL: https://lib.iitta.gov.ua/725925/ (in Ukrainian).

Molchanova, A.O., Kupriievych, V.O. (2019). Pidvyshchennia kvalifikatsii yak faktor kompetentnisnoho zrostannia kerivnykh kadriv profesiinoi osvity. Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zb. nauk. prats / NAPN Ukrainy DZVO «Un-t menedzh. osvity». Seriia «Pedahohichni nauky». 9(38). 78–98. https://doi.org/10.32405/2218-7650-9(38)-78-98 (in Ukrainian).

Kremen, V.H. (red). (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini: monohrafiia. Kyiv: KONVI PRINT. https://doi.org/10.37472/NAES‑2021-ua (in Ukrainian).

Vasyliuk, A., Stohovskyi A. (red.). (2017). Osvita doroslykh u perspektyvi zmin: innovatsii, tekhnolohii, prohnozy: kolektyvna. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M. (in Ukrainian).

Chernyshova, Ye. R., Huzii, N. V., Liakhotskyi, V. P. (2014). Pidhotovka naukovo-­pedahohichnykh kadriv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: zmist, orhanizatsiini formy, tekhnolohii. Kyiv: DVNZ «Un-t menedzhmentu osvity» NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).

Serheieva, L.M., Kupriievych, V.O. (2020). Osvitno-­profesiina prohrama pidvyshchennia kvalifikatsii napriamu «Pedahohichni, naukovo-­pedahohichni pratsivnyky ta kerivnyky zakladiv osvity» haluzi znan: 01 «Osvita» katehorii slukhachiv: «Kerivnyky zakladiv profesiinoi (profesiino-­tekhnichnoi) osvity ta naukovo-­metodychnykh ustanov profesiinoi (profesiino-­tekhnichnoi) osvity». Kyiv: DZVO «Un-t menedzh. osvity». URL: https://lib.iitta.gov.ua/724670/ (in Ukrainian).

Zinchenko, V. (red). (2020). Stratehii vyshchoi osvity v umovakh internatsionalizatsii dlia stiikoho rozvytku suspilstva: monohrafiia. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Вікторія Купрієвич, Віталій Паздрій, Людмила Антонюк

Downloads

Download data is not yet available.