Abstract
The article describes the essence, state and directions of development of collegial management of higher education institutions. To achieve the goal of the study, a methodology was developed which consisted in the study of legislative and theoretical principles of the problem, analysis of sites of 70 universities of Ukraine.
The author notes that collegiality corresponds to the trends of personal and social development, provides a greater level of transparency of management, activity of employees, quality of management decisions, protection of interests of students and teachers and more.
The analysis of university sites allowed to determine the structure of collegial bodies, the peculiarities of the regulation of their activities, the composition of the heads of Academic Councils, the peculiarities of the decisions they make.
The study of the activities of higher education institutions revealed the relationship between the place in the TOP 200 ranking and the development of the system of collegial management. The level of development of the system of collegial bodies is high in the leading universities of the country. This is evidenced by their extensive system, normative definition of their powers, the existence of sustainable procedures, involvement in the collective management of a wide range of employees, students, compliance with the structure of collegial bodies. Conversely, in higher education institutions that do not occupy leading positions in the rankings, there are only collegial bodies provided by law, unclear procedures for developing collegial decisions, low level of transparency, formality of some decisions made by collegial bodies.
For further development of collegial management, it is proposed to improve the legal framework for its implementation, align the objectives of higher education institutions and the structure of collegial bodies, ensure a clearer regulation of their activities, training members of collegial bodies and systematic analysis of collegial management.
As a task for further research the substantiation of criteria of an estimation of a condition of collegial management is defined.
References
Закону України «Про вищу освіту». (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18?find=1&text=%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%82#Text.
Закон України «Про освіту». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Калашникова, С. (ред.). (2020а). Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо механізмів реалізації ефективного врядування в університетах: аналітичні матеріали у двох частинах. Київ: Прінтеко.
Калашникова, С., Луговий В., Таланова, Ж. (ред.). (2014). Автономія та врядування у вищій освіті: збірник наукових праць. Київ, Україна.
Trakman, L. (2008). Modelling University Governance. Higher Education Quarterly. Blackwell Publishing, Oxford. Vol. 62, 1/2, 64‒83.
Ministerial conference Bucharest Communique. (2012). https://www.ehea.info/cid101043/ministerial-conference-bucharest-2012.html
Bacon, E. (2014). Neo-collegiality: restoring academic engagement in the managerial university. https://www.lfhe.uk
Драч, І. (2018). Управління дослідницькою діяльністю в системі університетського врядування: характеристика та закономірності. Вища освіта України. 3 (70), 60–65.
Друкер, П. (2002). Задачи менеджмента в ХХІ веке. Москва, Россия.
Дафт, Р. (2015). Менеджмент. Питер, Россия.
Зеленська Л. (2011). Учена рада університету: історія, теорія, досвід: монографія. Харків, Україна.
Університет ім. Павла Йозефа Шафарика в Кошицях. (2022). https://www.upjs.sk/ua/upjs/o-univerzite/
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021‒2031 роки. (2020). https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitkuvishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
De Boer, H., Enders, J., & Schimank, U. (2007). On the way towards new public management? The governance of university systems in England, the Netherlands, Austria, and Germany. New forms of governance in research organizations. Germany: Research Institute for Public AdministrationSpeyer Springer. 137–152.
Kahu, E. (2013). Framing student engagement in higher education. Studies in Higher Education. Texas, USA. 38:5. 758‒753.
Sahlin, K. & Eriksson-Zetterquist, U. (2016). Collegiality in modern universities – the composition of governance ideals and practices. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. University of Gävle, Sweden. 2‒3.
Калашнікова, С. (2016). Розвиток лідерського потенціалу сучасного університету: основи та інструменти: навч. посіб. Київ: Пріоритети.
Калашникова, С. (ред.). (2020b). Механізми реалізації ефективного врядування в університетах України в умовах євроінтеграції: методичні рекомендації. Київ, Прінтеко.
Моргулець, О. (2017). Управління вищим навчальним закладом як суб’єктом ринку: монографія. Київ: КНУТД.
Калашникова, С. (ред.). (2017). Розвиток інституційного потенціалу університетів у контексті глобального лідерства: колективна монографія. Київ, Інститут вищої освіти НАПН України.
Хриков, Є. (2016). Управління навчальним закладом. Ч.1. Харків, Україна.
Zakonu Ukrainy «Pro vyshchu osvitu». (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556–18?find=1&text=%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%82#Text. (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19. (in Ukrainian).
Kalashnykova, S. (red.). (2020a). Analiz providnoho vitchyznianoho ta zarubizhnoho dosvidu shchodo mekhanizmiv realizatsii efektyvnoho vriaduvannia v universytetakh: analitychni materialy u dvokh chastynakh. Kyiv: Printeko. (in Ukrainian).
Kalashnykova, S., Luhovyi V., Talanova, Zh. (red.). (2014). Avtonomiia ta vriaduvannia u vyshchii osviti: zbirnyk naukovykh prats. Kyiv, Ukraina. (in Ukrainian).
Trakman, L. (2008). Modelling University Governance. Higher Education Quarterly. Blackwell Publishing, Oxford. Vol. 62, 1/2, 64–83. (in English).
Ministerial conference Bucharest Communique. (2012). https://www.ehea.info/cid101043/ministerial-conference-bucharest‑2012.html (in English).
Bacon, E. (2014). Neo-collegiality: restoring academic engagement in the managerial university. https://www.lfhe.uk (in English).
Drach, I. (2018). Upravlinnia doslidnytskoiu diialnistiu v systemi universytetskoho vriaduvannia: kharakterystyka ta zakonomirnosti. Vyshcha osvita Ukrainy. 3 (70), 60–65. (in Ukrainian).
Druker, P. (2002). Zadachy menedzhmenta v KhKhI veke. Moskva, Rossyia. (in Russian).
Daft, R. (2015). Menedzhment. Pyter, Rossyia. (in Russian).
Zelenska L. (2011). Uchena rada universytetu: istoriia, teoriia, dosvid: monohrafiia. Kharkiv, Ukraina. (in Ukrainian).
Universytet im. Pavla Yozefa Shafaryka v Koshytsiakh. (2022). https://www.upjs.sk/ua/upjs/o-univerzite/(in Ukrainian).
Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky. (2020). https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitkuvishchoi-osviti-v-ukraini‑02–10–2020.pdf (in Ukrainian).
De Boer, H., Enders, J., & Schimank, U. (2007). On the way towards new public management? The governance of university systems in England, the Netherlands, Austria, and Germany. New forms of governance in research organizations. Germany: Research Institute for Public AdministrationSpeyer Springer. 137–152. (in English).
Kahu, E. (2013). Framing student engagement in higher education. Studies in Higher Education. Texas, USA. 38:5. 758–753. (in English).
Sahlin, K. & Eriksson-Zetterquist, U. (2016). Collegiality in modern universities – the composition of governance ideals and practices. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. University of Gävle, Sweden. 2–3. (in English).
Kalashnikova, S. (2016). Rozvytok liderskoho potentsialu suchasnoho universytetu: osnovy ta instrumenty: navch. posib. Kyiv: Priorytety. (in Ukrainian).
Kalashnykova, S. (red.). (2020b). Mekhanizmy realizatsii efektyvnoho vriaduvannia v universytetakh Ukrainy v umovakh yevrointehratsii: metodychni rekomendatsii. Kyiv, Printeko. (in Ukrainian).
Morhulets, O. (2017). Upravlinnia vyshchym navchalnym zakladom yak subiektom rynku: monohrafiia. Kyiv: KNUTD. (in Ukrainian).
Kalashnykova, S. (red.). (2017). Rozvytok instytutsiinoho potentsialu universytetiv u konteksti hlobalnoho liderstva: kolektyvna monohrafiia. Kyiv, Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).
Khrykov, Ye. (2016). Upravlinnia navchalnym zakladom. Ch.1. Kharkiv, Ukraina. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.