EUROPEAN APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF SCHOOL EVALUATION POLICY AS A QUALITY ASSURANCE TOOL
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

quality of education
education system
school
PPE
internal evaluation
external evaluation
self-evaluation
teacher evaluation

How to Cite

Dzhurylo А. . . (2022). EUROPEAN APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF SCHOOL EVALUATION POLICY AS A QUALITY ASSURANCE TOOL. Ukrainian Educational Journal, (3), 20–32. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-20-32

Abstract

The article provides an overview of modern European approaches to the development of policies for external and internal evaluation of institutions of general secondary education. External and internal mechanisms of quality assurance and their interaction in the evaluation system are defined. Practical approaches are considered (using frameworks for consistency and common understanding, combining data from different assessment mechanisms, developing new approaches and expanding horizons, involving teachers and feedback, quality assurance outside the main system, transition to internal certification of teachers, development of formative external evaluation of teachers, involvement of teachers in critical dialogue regarding quality assurance mechanisms, autonomy, approach of practical recommendations) to the implementation of evaluation and self-evaluation processes in the countries of the European Union. It has been found that the choice of mechanisms and approaches to the implementation of assessment processes is determined by each country separately, taking into account the internal features of the education system (degree of decentralization, level of autonomy, pedagogical traditions, etc.), but with due consideration of pan-European recommendations. It was concluded that eight key principles are followed for the development of evaluation policy in order to ensure the quality of EU countries: compliance, creation of a professional learning environment, trust and respect between internal and external subjects, support for innovations in the school, mutual understanding and dialogue, the principle of networking, data capacity building and the principle of a balanced view.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-20-32
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Глушко, О. (2017). Європейський вектор освітніх реформ в Україні. Український педагогічний журнал, (4), 5–11. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/559

Глушко, О. (2019). Модернізаційний вимір шкільної освіти у Польщі: ключові тенденції розвитку. Український педагогічний журнал, 4, 32–41. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-32-41

Джурило, А. (2013). Вплив міжнародних порівняльних досліджень якості освіти на реформування шкільництва у Федеративній Республіці Німеччині. Порівняльно-педагогічні студії, 1(15), 76–83. http://library.udpu.org.ua/library_files/poriv_ped_stydii/2013/visnuk_11.pdf

Джурило, А. (2017). Оптимізація управління шкільною освітою: досвід Польщі. Педагогіка і психологія, 3(96), 32–38. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/709982

Джурило, А. (2021). До питання про вплив пандемії COVID-19 на оцінювання якості освіти в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання теорії та практики в галузі права, освіти, соціальних та поведінкових наук – 2021. https://lib.iitta.gov.ua/725393/1/Джурило_тези_Чернігів_57-60_Вплив%20пандемії%20на%20оцінювання%20якості%20освіти.pdf

Локшина, О. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.): монографія. Богданова А. М. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5435

Локшина, О. (Ред.) (2014). Забезпечення якості загальної середньої освіти у провідних країнах Європи та США: монографія. Інститут педагогіки НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/713169/1/quality_gray_full.pdf

Локшина, О. (2018). Забезпечення якості вищої освіти в умовах європеїзації України. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 3–4(56-57), 127–132. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/NPO_2018_3-4_23.pdf

Локшина, О. (Ред.) (2018). Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США: монографія. ТОВ «КОНВІ ПРІНТ». https://core.ac.uk/download/pdf/163088295.pdf

Локшина, О. (2019). Стратегічні орієнтири міжнародних організацій у галузі освіти. Український Педагогічний журнал, (2), 5–14. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-2-5-14

Лукіна, Т. (2022). Зарубіжні підходи до розроблення моделей самооцінювання закладів загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал, (2), 19–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-19-30

Сбруєва, А., Єременко, І. (2019). Формування європейського виміру забезпечення якості вищої освіти в контексті інтернаціоналізації освітнього простору: монографія. Вид-во Сум ДПУ імені А. С. Макаренка. https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/monograph-SbruievaYeremenko.pdf

Шпарик, О. (2013). Моніторингові дослідження китайських науковців у галузі забезпечення якості загальної середньої освіти у країнах Європи. Нові технології навчання, 77, 32–36. https://lib.iitta.gov.ua/3534/1/Шпарик_стаття_.pdf

Council of the European Union (2021) Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030). Official Journal of the European Union, C 66/1. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b004d247-77d4-11eb-9ac9-01aa75ed71a1

European Commission. (2018). Quality assurance for school development: Guiding principles for policy development on quality assurance in school education. ET 2020 Working Groups. https://education.ec.europa.eu/document/quality-assurance-for-school-development

Glushko, O. (2017). Yevropeiskyi vektor osvitnikh reform v Ukraini. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (4), 5–11. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/559

Glushko, O. (2019). Modernizatsiinyi vymir shkilnoi osvity u Polshchi: kliuchovi tendentsii rozvytku. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (4), 32–41. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-32-41

Dzhurylo, A. (2013). Vplyv mizhnarodnykh porivnialnykh doslidzhen yakosti osvity na reformuvannia shkilnytstva u Federatyvnii Respublitsi Nimechchyni. Porivnialno-pedahohichni studii, 1(15), 76–83. http://library.udpu.org.ua/library_files/poriv_ped_stydii/2013/visnuk_11.pdf

Dzhurylo, A. (2017). Оптимізація управління шкільною освітою: досвід Польщі. Педагогіка і психологія, 3(96), 32–38. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/709982

Dzhurylo, A. (2021). Do pytannia pro vplyv pandemii COVID-19 na otsiniuvannia yakosti osvity v umovakh dystantsiinoho navchannia. Aktualni pytannia teorii ta praktyky v haluzi prava, osvity, sotsialnykh ta povedinkovykh nauk – 2021. https://lib.iitta.gov.ua/725393/1/Джурило_тези_Чернігів_57-60_Вплив%20пандемії%20на%20оцінювання%20якості%20освіти.pdf

Lokshyna, O. (2009). Zmist shkilnoi osvity vkrainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia ipraktyka (druha polovyna XX – pochatok XXI st.): monohrafiia. Bohdanova A. M. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5435

Lokshyna, O. (Еd.) (2014). Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity u providnykh krainakh Yevropy ta SShA: monohrafiia. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/713169/1/quality_gray_full.pdf

Lokshyna, O. (2018). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh yevropeizatsii Ukrainy. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, 3–4(56-57), 127–132. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/NPO_2018_3-4_23.pdf

Lokshyna, O. (Еd.) (2018). Transformatsiini protsesy u shkilnii osviti krain Yevropeiskoho Soiuzu ta SShA: monohrafiia. TOV «KONVI PRINT». https://core.ac.uk/download/pdf/163088295.pdf

Lokshyna, O. (2019). Stratehichni oriientyry mizhnarodnykh orhanizatsii u haluzi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (2), 5–14. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-2-5-14

Lukina, T. (2022). Zarubizhni pidkhody do rozroblennia modelei samootsiniuvannia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (2), 19–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-19-30

Sbruieva, A., Yeremenko, I. (2019). Formuvannia yevropeiskoho vymiru zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v konteksti internatsionalizatsii osvitnoho prostoru: monohrafiia. Vyd-vo Sum DPU imeni A. S. Makarenka. https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/monograph-SbruievaYeremenko.pdf

Shparyk, O. (2013). Monitorynhovi doslidzhennia kytaiskykh naukovtsiv u haluzi zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity u krainakh Yevropy. Novi tekhnolohii navchannia, 77, 32–36. https://lib.iitta.gov.ua/3534/1/Шпарик_стаття_.pdf

Council of the European Union (2021) Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030). Official Journal of the European Union, C 66/1. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b004d247-77d4-11eb-9ac9-01aa75ed71a1

European Commission. (2018). Quality assurance for school development: Guiding principles for policy development on quality assurance in school education. ET 2020 Working Groups. https://education.ec.europa.eu/document/quality-assurance-for-school-development

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.