DIGITAL TRANSFORMATION OF SECONDARY EDUCATION: COMMON STRATEGIC VECTORS OF THE USA AND EU COUNTRIES
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

digital transformation of education
strategic documents
flagship initiatives
educational policy
EU
USA

How to Cite

Shparyk О. . (2022). DIGITAL TRANSFORMATION OF SECONDARY EDUCATION: COMMON STRATEGIC VECTORS OF THE USA AND EU COUNTRIES. Ukrainian Educational Journal, (3), 33–43. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-33-43

Abstract

The article is devoted to the problem of digital transformation of education. The purpose of this study is to analyze strategic documents and accumulated best practices of the USA and EU countries to determine the key areas of digital transformation of general secondary education in these countries.
The research focus is The National Education Technology Plan (NETP) (2017) and the Digital Education Action Plan (2021–2027), which set a strategy for the development of digital transformations of secondary education and meet US and EU priorities in this area. These documents are the flagship political initiatives of the USA and the EU, which support sustainable and effective adaptation of education and training systems to the age of digital technologies. They are also aimed at overcoming a number of problems, such as low level of digital competences of participants in the educational process; insufficient amount of computer equipment and lack of broadband access to the Internet in educational institutions; lack of high-quality digital educational content; the gap between students who have access to affordable, reliable internet service and digital technologies; a growing need for protecting school data, digital information and digital infrastructure; an urgent need for evaluating educational results using digital technologies that provide new opportunities for self-reflection and feedback, as well as evaluation of the teaching staff and the educational institution; expanding learning and teaching mobility, improving the learning experience and environment, and so on.

Based on the analysis and summarization of these documents, the main areas of digitization of general secondary education common to the USA and EU countries are identified and characterized, in particular: reliable infrastructure, digital literacy, digital competence and skills for teachers, assessment through digital technologies, artificial intelligence technology in education. The characteristic vectors of the digital transformation of education in the specified countries are also indicated: for the USA – the development of blockchain technologies, for the EU countries – gender equality and ensuring an equal share of the participation of girls and young women in digital researches and careers, the development of advanced digital skills, and the increase of IT specialists. It is concluded that in the conditions of European integration, it is important for Ukraine to coordinate the directions of development of the digital transformation of education with the requirements of the world and European educational spaces.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-33-43
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Биков, В. Ю. (2019). Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи освіти і науки України. У В. Г. Кремень, O.I. Ляшенко (Ред.), Матеріали методологічного семінару НАПН України “Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку». 20–26.

Биков, В., Лещенко, М., & Тимчук, Л. (2017). Цифрова гуманістична педагогіка : посібник. https://lib.iitta.gov.ua/710669/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A6%D0%93%D0%9F.pdf

Джурило, А. П., Глушко, О. З., Локшина, О. І., Маріуц, І. О., Тименко, М. М. та Шпарик, О. М. (2018). Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США : монографія. ТОВ «КОНВІ ПРІНТ». https://core.ac.uk/download/pdf/163088295.pdf

Дущенко, О. (2021). Сучасний стан цифрової трансформації освіти. Фізико-математична освіта, 28(2), 40–45. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-028-2-007

Іванюк, І. В., & Овчарук, О. В. (2020). Відповідь українських вчителів на Covid-19: виклики і потреби використання цифрових інструментів дистанційного навчання. Інформаційні технології і засоби навчання, 77(3), 282–291.https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3952

Карплюк, С. О. (2019). Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. У Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку : матеріали методологічного семінару НАПН України. 188–197.

Коваленко, В. В., Мар’єнко, М. В., Сухіх, А. С. (2021). Використання цифрових технологій у процесі змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти: методичні рекомендації. ІІТЗН НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/728506/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20ISBN%20978-617-95182-5-6.pdf

Кучерак, I. (2020). Цифровізація та її вплив на освітній простір в контексті формування ключових компетентностей. Інноваційна педагогіка, 2(22), 91–94 http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf.

Локшина, O. I., Глушко, O. З., Джурило, A. П., Кравченко, С. M., Нікольська, Н. В., Тименко, M. M., Шпарик, O. M. (2020). Відповідь світової спільноти на виклики COVID-19 в освіті (лютий-червень 2020 р.) : оглядове видання. Авторитет. https://doi.org/10.32405/978-966-97763-0-4-2020-36

Мар’єнко, М., & Сухіх, А. (2022). Організація навчального процесу у ЗЗСО засобами цифрових технологій під час воєнного стану. Український Педагогічний журнал, (2), 31–37. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37

МОН. (2021). Концепція цифрової трансформації освіти і науки: МОН запрошує до громадського обговорення. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya

План відновлення України. (2022). https://recovery.gov.ua/

Січкаренко, К. О. (2018). Розвиток цифрових освітніх платформ та поширення цифрових компетенцій в освіті. Ефективна економіка,12. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2018.12.115

Сухонос, В. В., Гаруст, Ю.В., Шевцов Я.А. (2019). Діджиталізація освіти в Україні: зарубіжний досвід та вітчизняна перспектива впровадження. Правові горизонти, 19(32), 79–86.

Толочко, С. В. (2021). Цифрова компетентність педагогів в умовах цифровізації закладів освіти та дистанційного навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 13(169), 28‒35. https://doi.org/10.5281/zenodo.5077823

Шпарик, О. (2021). Концептуальні засади цифрової трансформації освіти: європейський та американський дискурс. Український Педагогічний журнал, (4), 65–76. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-65-76

Dzhurylo, A. P., & Shparyk, O. M. (2019). ICT competence for secondary school teachers and students in the context of education informatization: global experience and challenges for Ukraine. Інформаційні технології і засоби навчання, 70(2), 43–58. https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2438

European Commission. (2019). 2nd Survey of Schools: ICT in Education. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2nd-survey-schools-ict-education-0

European Commission. (2021). Digital Education Action Plan (2021‒2027). https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en

How Blockchain Technology can improve School Security System? (2018, November 9). Fedena.com. Retrieved 19 July 2022 from https://fedena.com/blog/2018/11/how-blockchain-technology-can-improve-school-security-system.html

Lokshyna, O.I., Glushko, O.Z., and Tymenko, M.M. (2018) Informatisation of School Education in Ukraine under Globalization and Europeanization. Proceedings of the 14th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 1 (2105), 302–316. http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000302.pdf

Mazurek, G. (2019). Transformacja cyfrowa–perspektywa instytucji szkolnictwa wyższego. In J. Woźnicki (Ed.), Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 1989–2019. 313–332. http://cpp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Mazurek.pdf

Medvedovskaya, O. (2021). Digital transformation of education in Ukraine. In D. Bele & L. Weis (Eds.), Sustainable development in a modern knowledge society (pp.118–128). Ljubljana School of Business. https://www.vspv.si/uploads/visoka_sola/datoteke/mono_2021_-_vspv_b2_slovenia_cover.pdf#page=119

Mertala, Pekka. (2020). Paradoxes of participation in the digitalization of education: a narrative account. Learning, Media and Technology, 45(2), 179–192. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1696362

OET. (2017). National Education Technology Plan. https://tech.ed.gov/netp/

Priorities. (2021, December 6). Office of Educational Technology. https://tech.ed.gov/priorities/

Verina, N., & Titko, J. (2019). Digital transformation: conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering. 719–727. https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073

Williamson, B., Eynon, R., & Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107–114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641

Bykov, V. Yu. (2019). Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy. In V. H. Kremen, O.I. Liashenko (Red.), Materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy “Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku». 20–26.

Bykov, V., Leshchenko, M., & Tymchuk, L. (2017). Tsyfrova humanistychna pedahohika : : posibnyk. https://lib.iitta.gov.ua/710669/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A6%D0%93%D0%9F.pdf

Dushchenko, O. (2021). Suchasnyi stan tsyfrovoi transformatsii osvity. Fizyko-matematychna osvita, 28(2), 40–45. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-028-2-007

Dzhurylo, A. P., & Shparyk, O. M. (2019). ICT competence for secondary school teachers and students in the context of education informatization: global experience and challenges for Ukraine. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 70(2), 43–58. https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2438

Dzhurylo, A. P., Hlushko, O. Z., Lokshyna, O. I., Mariuts, I. O., Tymenko, M. M., & Shparyk, O. M. (2018). Transformatsiini protsesy u shkilnii osviti krain Yevropeiskoho Soiuzu ta SShA : monohrafiia. TOV «KONVI PRINT». https://core.ac.uk/download/pdf/163088295.pdf

European Commission. (2019). 2nd Survey of Schools: ICT in Education. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2nd-survey-schools-ict-education-0

European Commission. (2021). Digital Education Action Plan. 2021‒2027. https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en

How Blockchain Technology can improve School Security System? (2018, November 9). Fedena.com. Retrieved 19 July 2022 from https://fedena.com/blog/2018/11/how-blockchain-technology-can-improve-school-security-system.html

Ivaniuk, I. V., & Ovcharuk, O. V. (2020). Vidpovid ukrainskykh vchyteliv na Covid-19: vyklyky i potreby vykorystannia tsyfrovykh instrumentiv dystantsiinoho navchannia. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 77(3), 282–291.https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3952

Karpliuk, S. O. (2019). Osoblyvosti tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli. In Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku : materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy. 188–197.

Kovalenko, V. V., Marienko, M. V., & Sukhikh, A. S. (2021). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u protsesi zmishanoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: metodychni rekomendatsii. IITZN NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/728506/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20ISBN%20978-617-95182-5-6.pdf

Kucherak, I. (2020). Tsyfrovizatsiia ta yii vplyv na osvitnii prostir v konteksti formuvannia kliuchovykh kompetentnostei. Innovatsiina pedahohika, 2(22), 91–94 http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf

Lokshyna, O. I., Hlushko, O. Z., Dzhurylo, A. P., Kravchenko, S. M., Nikolska, N. V., Tymenko, M. M., & Shparyk, O. M. (2020). Vidpovid svitovoi spilnoty na vyklyky COVID-19 v osviti (liutyi-cherven 2020 r.) : ohliadove vydannia. Avtorytet. https://doi.org/10.32405/978-966-97763-0-4-2020-36

Lokshyna, O.I., Glushko, O.Z., and Tymenko, M.M. (2018) Informatisation of School Education in Ukraine under Globalization and Europeanization. Proceedings of the 14th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 1 (2105), 302–316. http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000302.pdf

Marienko, M., & Sukhikh, A. (2022). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu u ZZSO zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii pid chas voiennoho stanu. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (2), 31–37. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37

Mazurek, G. (2019). Transformacja cyfrowa–perspektywa instytucji szkolnictwa wyższego. In J. Woźnicki (Ed.), Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 1989–2019. 313–332. http://cpp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Mazurek.pdf

Medvedovskaya, O. (2021). Digital transformation of education in Ukraine. In D. Bele & L. Weis (Eds.), Sustainable development in a modern knowledge society. 118–128. Ljubljana School of Business. https://www.vspv.si/uploads/visoka_sola/datoteke/mono_2021_-_vspv_b2_slovenia_cover.pdf#page=119

Mertala, Pekka. (2020). Paradoxes of participation in the digitalization of education: a narrative account. Learning, Media and Technology, 45(2), 179–192. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1696362

MON. (2021). Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky: MON zaproshuie do hromadskoho obhovorennia. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya

OET. (2017). National Education Technology Plan. https://tech.ed.gov/netp/

Plan vidnovlennia Ukrainy. (2022). https://recovery.gov.ua/

Priorities. (2021, December 6). Office of Educational Technology. https://tech.ed.gov/priorities/

Shparyk, O. (2021). Kontseptualni zasady tsyfrovoi transformatsii osvity: yevropeiskyi ta amerykanskyi dyskurs. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (4), 65–76. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-65-76

Sichkarenko, K. O. (2018). Rozvytok tsyfrovykh osvitnikh platform ta poshyrennia tsyfrovykh kompetentsii v osviti. Efektyvna ekonomika,12. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2018.12.115

Sukhonos, V. V., Harust, Yu.V., & Shevtsov Ya.A. (2019). Didzhytalizatsiia osvity v Ukraini: zarubizhnyi dosvid ta vitchyzniana perspektyva vprovadzhennia. Pravovi horyzonty, 19(32), 79–86.

Tolochko, S. V. (2021). Tsyfrova kompetentnist pedahohiv v umovakh tsyfrovizatsii zakladiv osvity ta dystantsiinoho navchannia. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka, 13(169), 28‒35. https://doi.org/10.5281/zenodo.5077823

Verina, N., & Titko, J. (2019). Digital transformation: conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering (pp. 719–727). https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073

Williamson, B., Eynon, R., & Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107–114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.