Abstract
The article is devoted to the coverage of the conceptual approaches and vision of the reform «New Ukrainian School» through the prism of the provisions of the classics of the philosophical and pedagogical direction of domestic and foreign educational thought that influenced educational changes in Ukraine. The views of scientists and practicing teachers who have made a significant contribution to the world and national school education, human development and worldwide and methodological foundations of Ukrainian education in the context of modern globalization challenges are presented. Among the ideologists of the new school are the achievements of famous thinkers and teachers, H. Skovoroda, T. Shevchenko, K. Ushinskyi, S. Rusova, I. Franko, B. Grinchenko, H. Vaschenko, V. Sukhomlynskyi, A. Ziaziun, V. Kremen and others. The ideas of national pedagogical thought and their implementation in approaches to the carrying-out of the reform «New Ukrainian School» are outlined. The scientific novelty is to reveal the parallels between the ideas of outstanding educators, teachers and philosophers of the past and present and the conceptual provisions of the reform «New Ukrainian School» in the context of its implementation. It is concluded that the modern reform «New Ukrainian School» in the field of general secondary education is based on deep national educational traditions and ideas of prominent national thinkers and educators.
References
Бібік, Н. (2008) Компетентність у навчанні. Енциклопедія освіти (2-ге вид. допов. та перероб.), с.408‒409.
Бібік, Н. (2015) Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал, (1), 47‒58. https://lib.iitta.gov.ua/9772/1/10-35-1-PB%20%281%29.pdf
Бібік, Н. (Ред.) (2019) Нова українська школа: порадник для вчителя. Літера ЛТД.
Ващенко Г. (1976) Підручник для Виховників, Учителів і українських Родин. Видавництво Центральної Управи Спілки Української Молоді. http://gromada-i-misto.org/wp-content/uploads/2017/11/Vykhovnyi_ideal_Zapysky_vykhovnyka.pdf
Ващенко, Г. (1957) Проект системи освіти в самостійній Україні. Вид-во Центрального Комітету Спілки Української Молоді (СУМ) https://diasporiana.org.ua/ukrainica/11047-vashhenko-g-proekt-sistemi-osviti-v-samostiyniy-ukrayini/
Вікторенко, І., Федь, І., & Вовк, Н. (2022). Витоки та теоретико-методологічна база започаткування та реалізації реформи нової української школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(17), 15–30. http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/259989
Дем'яненко, Н. (2013) Ушинський Костянтин Дмитрович. Смолій, В. (ред), Енциклопедія історії України : у 10 т., 257.
Джус, О. (2018) Українська національна школа: ідеї Софії Русової в сучасній освіті. Учитель початкової школи. 10, 3‒6. https://upsh.com.ua/2018-10
Закон України «Про освіту» № 2145-VIII (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Зязюн, І. (2003) Філософія неперервної професійної освіти і сучасні психолого-педагогічні парадигми. Андрющенко, В., Кремень, В. (ред) Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз, 167−275.
Зязюн, І. (2008) Філософія педагогічної дії: Монографія. ЧНУ імені Богдана Хмельницького.
Ковалів., Ю (2007) Філософія серця. Літературознавча енциклопедія : у 2 т., 534.
Кремень, В. (2008) Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Пед. думка.
Ляшенко, О. (2019) Модернізація змісту освіти як чинник реформування української школи. Фізика як змістовий і концептуальний елемент природничої освіти і її роль у процесі розбудови нової української школи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. «Чернігівські методичні читання з фізики та астрономії, 2019». Десна, 2019, 3–5. https://lib.iitta.gov.ua/717258/1/Модернiзацiя_змiсту_освiти_ Чернiгiв_2019.pdf.
Маклауд, С. А. «Піаже. Когнітивна теорія». Просто психологія. https://search.credoreference.com/content/entry/edinburghthinkl/jean_piaget/0
Нагачевська, З., Джус О. (2007) Софія Русова. З маловідомого і невідомого. – Ч. 2: Сеньйорка українського жіноцтва... Гостинець.
Огнев’юк, В. О. (2003). Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку (світоглядно-методологічний аспект) [Неопубл. дис. д-ра філос. наук]. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка.
Пастух, Б. (2006) Борис Грінченко ‒ безкомпромісний лицар національної ідеї. Книжковий світ.
Розпорядження Кабінету міністрів України «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року» № 988-р. (2016, 14 грудня) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80.
Савченко, О. (2014) Упровадження компетентнісного підходу в початкову освіту: здобутки і нерозв’язані проблеми. Рідна школа. 4–5 (квітень–травень), 12‒16.
Сковорода, Г. (2011) Повна академічна збірка творів. (Ушкалов, Л., ред). Вид-во Канад. ін-ту укр. студій.
Скрипник, П. (2004) Грінченко Борис Дмитрович. Енциклопедія історії України : у 10 т. Інститут історії України НАН України. Київ : Наукова думка, Т. 2 : Г‒Д, 206.
Сухомлинська, О. (2005) Ушинський Костянтин Дмитрович. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2 кн. Кн. 2. ХХ століття. Київ : Либідь, 284‒292.
Сухомлинський, В. (1977‒1978). Вибрані твори у 5-ти т. Т.2.
Франко, І. (1986) Одвертий лист до гал[ицької] української молодежі. Філософські праці, 401–409.
Франко, І. (1986). Що таке поступ? Філософські праці, 300–348.
Шевченко, Т. (2003). І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє. Зібрання творів: У 6 т. Т. 1: Поезія 1837‒1847, 348‒354.
Шевченко, Т. (2003). І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє. Зібрання творів: У 6 т. Т. 1: Поезія 1837‒1847, 737‒740.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.