Abstract
The article highlights the problems of implementing the theories and principles of distance learning in Ukraine. With it, on the basis of systemic and synergistic approaches, methods of analysis and synthesis, induction and deduction, historical and comparative analysis it was found that interpretations of remote knowledge acquisition in Ukraine and Europe are generally similar. At the same time, the dynamism of economic and social processes taking place in modern societies, radical changes in the ways of using and spreading information cause the evolution of educational technologies, contribute to the active implementation of online learning as one of the main directions of reform and strategic development of the educational system of Ukraine. At the same time, in the conditions of its modernization, information technologies in the system of methodological activity acquire special relevance.
According to Keegan’s D. classification proposed in his famous work «Foundations of distance education», there are three groups of theories of distance learning: autonomy and independence; interaction and communication; industrialization of education, closely related to them are the didactic principles of online teaching, the analysis of which showed that their classic types, which are usually used in traditional education, are not enough for the modern system of distance learning, since they have specific didactic principles inherent in it. At the same time, it is extremely relevant to compare his theoretical concepts and principles with the practice of their implementation in domestic conditions, which is especially important for the integration aspirations of Ukraine, in particular the European Union space.
References
Абдулова, О. О. (2012) Історичний підхід до рефлексії феномена дистанційної освіти. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка, 2 (35), 2012. С. 3–10.
Власенко, Л. В., Шинкаренко, Н. В. (2011). Методи дистанційного навчання. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/5006
Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь.
Дубасенюк, О.А. (ред.) (2014). Професійна педагогічна освіта: стан і розвиток педагогічних знань: монографія. Житомир: ЖДУ імені Івана Франка.
Зварич, Д. (2022). Розробка корпоративних платформ для проведення відеоконференцій (Conference-Assistans). Івано-Франківськ: ЛІК.
Зварич, І. Т., Зварич, О. І. (2017). Сучасні підходи до методів управління проектами сталого розвитку регіону як засіб запровадження безперервної освіти і економіки знань у публічне адміністрування. Моделювання регіональної економіки. 2 (30), 200–216.
Коменський, А. Я. (1940). Вибрані педагогічні твори: у трьох томах. Том 1. Велика дидактика. Київ: Радянська школа.
Литвинова, С. Г., Водоп’ян Н. І. (2022). Аналіз підходів до реалізації теоретичних концепцій зарубіжних авторів з організації дистанційної форми навчання в закладах загальної середньої освіти України.
Сучасні інноваційні технології та інноваційні методи навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 19–28.
Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466 (2013). «Про затвердження Положення про дистанційне навчання». https://zakon5. rada.gov.ua
Пиляєва, Т. В., Яценко, В. В. (2017). Ранні теорії дистанційної освіти: стислий огляд. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Вип. (3). Т. 2 (22). Тематичний випуск «Челпанівські читання», 94–104.
Резолюція Ради Європи від 13 липня 2001 року. (2001). «Про електронне навчання». https://intszak.com.ua
Рибалко, О. В. (2004). Дидактичні засади структурування дистанційного навчання майбутніх інженерів.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальності 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Ін-т педагогіки і психології професійної освіти НАПН України. Київ.
Сисоєва, С. О. (2003). Проблеми дистанційного навчання: педагогічний аспект. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. ІІІ–ІУ, 78–87.
Чорній, А. Л та ін. (упоряд.) (2020). Сучасні тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті: збірник матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції в рамках Міжнародюного освітнього форуму «Цифрова трансформація освіти». Рівне: РОІППО.
Шиліна, Г. А. (2016). Методика дистанційного навчання української мови учнів основної школи. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 «Теорія і методика навчання (українська мова)». https://core.ac.uk
Шуневич, Б. І. (2011). Порівняльний аналіз зарубіжних теорій дистанційно-го навчання. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2 (2), 105–108.
Шупта, О. В. (2011). Дидактичні принципи дистанційного навчання. Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія, 582, 184–194.
Як зробити дистанційне навчання справді ефективним: 10 простих правил. (2017). https://prosvitcentr.org
Як організувати онлайн-навчання в умовах війни. (2022). https://insrzak. com.ua
Boyd, G., Keegan, D (eds.). (1993). A Theory of distance education for the cyberspace era. Theoretical principles of distance education. London: Rout ledge, 234–253.
Delling, R. M. (1987). Towards a theory distance education. ICDE. Bulletin, 13, 21–25.
Harrison, R., Cleveland, I. M. (1998). Facilitating Cognitive Presence in Online Learning: Interaction is Not Enough. American Journal of Distance Education, 2 (3), 25–35.
Keegan, D. (1999). Foundations of distance education. London and New York: Rout ledge.
Peraton, H., Sewart, D., Keegan, D. Holmberg B. (Eds.). (1988). A Theory for distance education. Distance Education: International perspectives. New York: Rout ledge, 35–45.
Peters, O. (1992). Some observations on dropping out in distance education. Distance Education, 13 (2), 234–269.
Sevart, D. (1980). Providing an information base for students studying at a distance. Distance Education. Vol. 1. No 2, 171–187.
Shejl, D. (1988). Toward a reconceptualization of distance education. The American Journal of Distance Education, (3), 25–35.
Simonson, M., Smaldino, S., Albright M., Svacek S. (2003). Teaching and Learning at a distance: foundations of distance education (2nd eds.). Upper Saddle River NJ: Merrill Prentice Hall.
Vepduin, J. R., Clark, T. (1991). Distance Education: The Foundation of Effective Practice. San Francisco: Josef-Bass Publisher.
Wedemeyer, C. (1981). Learning at the Backdoor: Reflections on new – traditional learning in the lifespan. Madison un-ty of Wisconsin Press.
Abdulova, O. O. (2012) Istory`chny`j pidxid do refleksiyi fenomena dy`stancijnoyi osvity`. Visny`k NTUU «KPI». Filosofiya. Psy`xologiya. Pedagogika, 2 (35), 2012. S. 3–10. (in Ukrainian).
Vlasenko, L. V., Shy`nkarenko, N. V. (2011). Metody` dy`stancijnogo navchannya. Materialy` Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi konferenciyi. https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/5006 (in Ukrainian).
Goncharenko, S. U. (1997). Ukrayins`ky`j pedagogichny`j slovny`k. Ky`yiv: Ly`bid`. (in Ukrainian).
Dubasenyuk, O.A. (red.) (2014). Profesijna pedagogichna osvita: stan i rozvy`tok pedagogichny`x znan`: monografiya. Zhy`tomy`r: ZhDU imeni Ivana Franka. (in Ukrainian).
Zvary`ch, D. (2022). Rozrobka korporaty`vny`x platform dlya provedennya videokonferencij (Conference-Assistans). Ivano-Frankivs`k: LIK. (in Ukrainian).
Zvary`ch, I. T., Zvary`ch, O. I. (2017). Suchasni pidxody` do metodiv upravlinnya proektamy` stalogo rozvy`tku regionu yak zasib zaprovadzhennya bezperervnoyi osvity` i ekonomiky` znan` u publichne administruvannya. Modelyuvannya regional`noyi ekonomiky`. 2 (30), 200–216. (in Ukrainian).
Komens`ky`j, A. Ya. (1940). Vy`brani pedagogichni tvory`: u tr`ox tomax. Tom 1. Vely`ka dy`dakty`ka. Ky`yiv: Radyans`ka shkola. (in Ukrainian).
Ly`tvy`nova, S. G., Vodop’yan N. I. (2022). Analiz pidxodiv do realizaciyi teorety`chny`x koncepcij zarubizhny`x avtoriv z organizaciyi dy`stancijnoyi formy` navchannya v zakladax zagal`noyi seredn`oyi osvity` Ukrayiny`.
Suchasni innovacijni texnologiyi ta innovacijni metody` navchannya v pidgotovci faxivciv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemy`. 19–28. (in Ukrainian).
Nakaz Ministerstva osvity` i nauky` Ukrayiny` vid 25 kvitnya 2013 roku № 466 (2013). «Pro zatverdzhennya Polozhennya pro dy`stancijne navchannya». https://zakon5. rada.gov.ua (in Ukrainian).
Py`lyayeva, T. V., Yacenko, V. V. (2017). Ranni teoriyi dy`stancijnoyi osvity`: sty`sly`j oglyad. Gumanitarny`j visny`k DVNZ «Pereyaslav-Xmel` ny`cz`ky`j derzhavny`j pedagogichny`j universy`tet imeni Gry`goriya Skovorody`». Vy`p. 37 (3). T. 2 (22). Tematy`chny`j vy`pusk «Chelpanivs`ki chy`tannya», 94–104. (in Ukrainian).
Rezolyuciya Rady` Yevropy` vid 13 ly`pnya 2001 roku. (2001). «Pro elektronne navchannya». https://intszak.com.ua (in Ukrainian).
Ry`balko, O. V. (2004). Dy`dakty`chni zasady` strukturuvannya dy`stancijnogo navchannya majbutnix inzheneriv.
Dy`sertaciya na zdobuttya naukovogo stupenya doktora pedagogichny`x nauk za special`nosti 13.00.04 «Teoriya i metody`ka profesijnoyi osvity`». In-t pedagogiky` i psy`xologiyi profesijnoyi osvity` NAPN Ukrayiny`. Ky`yiv. (in Ukrainian).
Sy`soyeva, S. O. (2003). Problemy` dy`stancijnogo navchannya: pedagogichny`j aspekt. Neperervna profesijna osvita: teoriya i prakty`ka. III–IU, 78–87. (in Ukrainian).
Chornij, A. L ta in. (uporyad.) (2020). Suchasni tendenciyi rozvy`tku informacijno-komunikacijny`x texnologij v osviti: zbirny`k materialiv II Mizhnarodnoyi naukovo-prakty` chnoyi konferenciyi v ramkax Mizhnarodyunogo osvitn`ogo forumu «Cy`frova transformaciya osvity`». Rivne: ROIPPO. (in Ukrainian).
Shy`lina, G. A. (2016). Metody`ka dy`stancijnogo navchannya ukrayins`koyi movy` uchniv osnovnoyi shkoly`. Dy`sertaciya na zdobuttya naukovogo stupenya doktora pedagogichny`x nauk za special`nistyu 13.00.02 «Teoriya i metody`ka navchannya (ukrayins`ka mova)». https://core.ac.uk (in Ukrainian).
Shunevy`ch, B. I. (2011). Porivnyal`ny`j analiz zarubizhny`x teorij dy`stancijno-go navchannya. Visny`k Dnipropetrovs`kogo universy`tetu imeni Al`freda Nobelya. Seriya: Pedagogika i psy`xologiya. 2 (2), 105–108. (in Ukrainian).
Shupta, O. V. (2011). Dy`dakty`chni pry`ncy`py` dy`stancijnogo navchannya. Naukovy`j visny`k Chernivecz`kogo universy`tetu. Pedagogika ta psy`xologiya, 582, 184–194. (in Ukrainian).
Yak zroby`ty` dy`stancijne navchannya spravdi efekty`vny`m: 10 prosty`x pravy`l. (2017). https://prosvitcentr.org (in Ukrainian).
Yak organizuvaty` onlajn-navchannya v umovax vijny`. (2022). https://insrzak. com.ua (in Ukrainian).
Boyd, G., Keegan, D (eds.). (1993). A Theory of distance education for the cyberspace era. Theoretical principles of distance education. London: Rout ledge, 234–253. (in English).
Delling, R. M. (1987). Towards a theory distance education. ICDE. Bulletin, 13, 21–25. (in English).
Harrison, R., Cleveland, I. M. (1998). Facilitating Cognitive Presence in Online Learning: Interaction is Not Enough. American Journal of Distance Education, 2 (3), 25–35. (in English).
Keegan, D. (1999). Foundations of distance education. London and New York: Rout ledge. (in English).
Peraton, H., Sewart, D., Keegan, D. Holmberg B. (Eds.). (1988). A Theory for distance education. Distance Education: International perspectives. New York: Rout ledge, 35–45. (in English).
Peters, O. (1992). Some observations on dropping out in distance education. Distance Education, 13 (2), 234–269. (in English).
Sevart, D. (1980). Providing an information base for students studying at a distance. Distance Education. Vol. 1. No , 171–187. (in English).
Shejl, D. (1988). Toward a reconceptualization of distance education. The American Journal of Distance Education, (3), 25–35. (in English).
Simonson, M., Smaldino, S., Albright M., Svacek S. (2003). Teaching and Learning at a distance: foundations of distance education (2nd eds.). Upper Saddle River NJ: Merrill Prentice Hall. (in English).
Vepduin, J. R., Clark, T. (1991). Distance Education: The Foundation of Effective Practice. San Francisco: Josef-Bass Publisher. (in English).
Wedemeyer, C. (1981). Learning at the Backdoor: Reflections on new – traditional learning in the lifespan. Madison un-ty of Wisconsin Press. (in English).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.