Abstract
Abstract. The article highlights the genesis of the problem of learning the Ukrainian language for students of 5–6 grades of schools with the minority languages of instruction: the history of the issue is considered, the current state is ascertained, and the prospects for development are outlined. On the basis of the scientific investigations of O. Biliaiev, S. Kutova, I. Kucherenko, I. Lopushynskyi, L. Matsko, V. Melnychaik, M. Pentyliuk, L. Rozhilo and others, the diversity of language education problems is represented. Based on the research of V. Tkachenko, two periods are distinguished in the development of school language education in independent Ukraine: nationally oriented (V. Tkachenko) and nationally stabilizing (N. Bogdanets-Biloskalenko, L. Davydiuk), transformative processes in the linguistic educational space of Ukraine in each of the specified periods are characterized. State documents and concepts of Ukrainian language learning are analyzed from the angle of the studied problem. It is emphasized that the problem of fluency in the state language by citizens of Ukraine of various nationalities is of primary importance for their socialization, stimulation of their intellectual contribution to the scientific potential, integration into the culture of the Ukrainian community, formation of the Ukrainian scientific, artistic, political and business elite from among representatives of various ethnic groups. It was determined the contribution of O. Khoroshkovska and the laboratory of teaching Ukrainian language and literature in the schools of national minorities of Ukraine and the diaspora in the generalization of theoretical and methodological developments, the disclosure of linguistic didactic approaches to determining the content, methods and techniques of teaching. The beginning of the third stage of language education in Ukraine has been established, and the prospects for the development of Ukrainian language learning in classes with the minority languages of instruction have been determined. The model was considered and the task of multilingual education was defined. Its implementation will help to improve the quality of Ukrainian education; promote the activation of productive dialogue regarding the place and role of languages of indigenous peoples and national minorities in the educational process; weaken the political component in determining the orientations of the transformation of language education in the multi-ethnic regions of Ukraine.
References
Біляєв, О., Скуратівський, Л., Симоненкова, Л., Шелехова, Г. (1996) Концепція навчання державної мови в школах України. Дивослово. 1, 16–19.
Гаазькі рекомендації щодо прав національних меншин на освіту та пояснювальна записка. Фундація міжнаціональних відносин, 1996, 6–7.
Дрозд, В. (2009) Актуальні напрямки світового мовознавства з огляду на сучасний парадигмальний простір гуманітарного знання, їх роль і значення для крос-культурного навчання учнів-білінгвів української мови. Українська мова і література в школі, 6, 2–5.
Конституція України. (1997). Закони України. Київ: Інститут законодавства, Т. 10, 5‒41.
Кутова, С. О. (2015) Українська мова як навчальна дисципліна в історії розвитку середньої школи в Україні (1945–1991 рр.): дисертація кандидата педагогічних наук: 13.00.01. Хмельницький.
Кучеренко, І. (2016) Стандартизація змісту освіти в аспекті розвитку мовної особистості (філософсько-методологічний аспект). Українська мова і література в школі, 1, 34–39
Лопушинський, І. П. (2008) Формування та реалізація державної мовної політики в галузі освіти України : автореферат дисертації доктора наук з державного управління: 25.00.02. Національна академія державного управління при Президентові України. Київ.
Мацько, Л. (2010) Стилістика й історія української літературної мови у лінгводидактичному полі підготовки українських філологів. Вісник Львівського університету, 50, 112–116
Мельничайко, В. Я., Пентилюк, М. І., Рожило, Л. П. (1982) Удосконалення змісту і методів навчання української мови. Київ: Радянська школа.
Методичні рекомендації щодо застосування елементів двомовного навчання при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин. 08.08.2009. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-581290-09#Text
Навчальні програми з української мови для 1–4 класів шкіл з угорською(румунською, молдовською, польською) мовою викладання. (2012). Пояснювальна записка. Київ: Педагогічна думка.
Наказ МОН України від 26.05.2008 № 461 /https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0461290-08#Text
Пентилюк, М. (2012) Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики: збірник статей. Київ: Ленвіт.
Пентилюк, М. І., Нікітіна, А. В., Горошкіна, О. М. (2012). Концепція когнітивної методики навчання української мови. Дивослово, 8, 5–9
Про Державну програму розвитку української мови та інших національних мов в Українській РСР на період до 2000 року. (1991). Постанова Ради Міністрів УРСР № 41 від 12.02.1991.
Про загальну середню освіту. (1999). Закон України. Закони України. Київ: Інститут законодавства, Т. 18, 265–285
Про концепцію державного стандарту загальної середньої освіти та проекту Базового навчального плану загальноосвітньої школи. (1996). Інформаційний збірник Міністерства освіти України. Київ: Освіта, 1996. № 17/18 (вересень), 2–18.
Про освіту. (1996). Закон Української Радянської Соціалістичної Республіки від 23 травня 1991 року Закони України. Київ: Інститут законодавства, 1996. Т. 1. 414–432.
Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання. (2000). Постанова Кабінету міністрів України № 1717 від 16 листопада 2000 року. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1717-2000-п
Скуратівський, Л. (2002) Концепція мовної освіти 12-річної школи (українська мова). Українська мова і література в школі, 2, 4–10.
Ткаченко, В. (2019) Тенденції розвитку шкільної мовної освіти в Україні (1959‒2013 рр.): дисертація кандидата педагогічних наук: 13.00.01. Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонськоїобласної ради, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль-Херсон.
Фідкевич, О., Снегирева, В., Бакуліна, Н. (2023) Концепція моделі багатомовної освіти в закладах загальної середньої освіти з навчанням мов корінних народів і національних меншин з урахуванням завдань європейської інтеграції України. Київ, Педагогічна думка.
Черничко, С. (2009) Напрямки мовної освіти України і угорськомовна освіта на Закарпатті. Acta Beregsasiensis, 2, 98‒106.
Bilyayev, O., Skurativs`ky`j, L., Sy`monenkova, L., Shelexova, G. (1996) Koncepciya navchannya derzhavnoyi movy` v shkolax Ukrayiny`. Dy`voslovo. 1, 16–19. (in Ukrainian).
Gaaz`ki rekomendaciyi shhodo prav nacional`ny`x menshy`n na osvitu ta poyasnyuval`na zapy`ska. Fundaciya mizhnacional`ny`x vidnosy`n, 1996, 6–7. (in Ukrainian).
Drozd, V. (2009) Aktual`ni napryamky` svitovogo movoznavstva z oglyadu na suchasny`j parady`gmal`ny`j prostir gumanitarnogo znannya, yix rol` i znachennya dlya kros-kul`turnogo navchannya uchniv-bilingviv ukrayins`koyi movy`. Ukrayins`ka mova i literatura v shkoli, 6, 2–5. (in Ukrainian).
Konsty`tuciya Ukrayiny`. (1997). Zakony` Ukrayiny`. Ky`yiv: Insty`tut zakonodavstva, T. 10, 5‒41. (in Ukrainian).
Kutova, S. O. (2015) Ukrayins`ka mova yak navchal`na dy`scy`plina v istoriyi rozvy`tku seredn`oyi shkoly` v Ukrayini (1945–1991 rr.): dy`sertaciya kandy`data pedagogichny`x nauk: 13.00.01. Xmel`ny`cz`ky`j. (in Ukrainian).
Kucherenko, I. (2016) Standarty`zaciya zmistu osvity` v aspekti rozvy`tku movnoyi osoby`stosti (filosofs`ko-metodologichny`j aspekt). Ukrayins`ka mova i literatura v shkoli, 1, 34–39. (in Ukrainian).
Lopushy`ns`ky`j, I. P. (2008) Formuvannya ta realizaciya derzhavnoyi movnoyi polity`ky` v galuzi osvity` Ukrayiny` : avtoreferat dy`sertaciyi doktora nauk z derzhavnogo upravlinnya: 25.00.02. Nacional`na akademiya derzhavnogo upravlinnya pry` Prezy`dentovi Ukrayiny`. Ky`yiv. (in Ukrainian).
Macz`ko, L. (2010) Sty`listy`ka j istoriya ukrayins`koyi literaturnoyi movy` u lingvody`dakty`chnomu poli pidgotovky` ukrayins`ky`x filologiv. Visny`k L`vivs`kogo universy`tetu, 50, 112–116. (in Ukrainian).
Mel`ny`chajko, V. Ya., Penty`lyuk, M. I., Rozhy`lo, L. P. (1982) Udoskonalennya zmistu i metodiv navchannya ukrayins`koyi movy`. Ky`yiv: Radyans`ka shkola. (in Ukrainian).
Metody`chni rekomendaciyi shhodo zastosuvannya elementiv dvomovnogo navchannya pry` vy`vchenni okremy`x predmetiv u zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax z navchannyam movamy` nacional`ny`x menshy`n. 08.08.2009. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-581290-09#Text (in Ukrainian).
Navchal`ni programy` z ukrayins`koyi movy` dlya 1–4 klasiv shkil z ugors`koyu(rumuns`koyu, moldovs`koyu, pol`s`koyu) movoyu vy`kladannya. (2012). Poyasnyuval`na zapy`ska. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).
Nakaz MON Ukrayiny` vid 26.05.2008 # 461 /https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0461290-08#Text (in Ukrainian).
Penty`lyuk, M. (2012) Aktual`ni problemy` suchasnoyi lingvody`dakty`ky`: zbirny`k statej. Ky`yiv: Lenvit. (in Ukrainian).
Penty`lyuk, M. I., Nikitina, A. V., Goroshkina, O. M. (2012). Koncepciya kognity`vnoyi metody`ky` navchannya ukrayins`koyi movy`. Dy`voslovo, 8, 5–9. (in Ukrainian).
Pro Derzhavnu programu rozvy`tku ukrayins`koyi movy` ta inshy`x nacional`ny`x mov v Ukrayins`kij RSR na period do 2000 roku. (1991). Postanova Rady` Ministriv URSR # 41 vid 12.02.1991. (in Ukrainian).
Pro zagal`nu serednyu osvitu. (1999). Zakon Ukrayiny`. Zakony` Ukrayiny`. Ky`yiv: Insty`tut zakonodavstva, T. 18, 265–285. (in Ukrainian).
Pro koncepciyu derzhavnogo standartu zagal`noyi seredn`oyi osvity` ta proektu Bazovogo navchal`nogo planu zagal`noosvitn`oyi shkoly`. (1996). Informacijny`j zbirny`k Ministerstva osvity` Ukrayiny`. Ky`yiv: Osvita, 1996. # 17/18 (veresen`), 2–18. (in Ukrainian).
Pro osvitu. (1996). Zakon Ukrayins`koyi Radyans`koyi Socialisty`chnoyi Respubliky` vid 23 travnya 1991 roku Zakony` Ukrayiny`. Ky`yiv: Insty`tut zakonodavstva, 1996. T. 1. 414–432. (in Ukrainian).
Pro perexid zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladiv na novy`j zmist, strukturu i 12-richny`j termin navchannya. (2000). Postanova Kabinetu ministriv Ukrayiny` # 1717 vid 16 ly`stopada 2000 roku. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1717-2000-p (in Ukrainian).
Skurativs`ky`j, L. (2002) Koncepciya movnoyi osvity` 12-richnoyi shkoly` (ukrayins`ka mova). Ukrayins`ka mova i literatura v shkoli, 2, 4–10. (in Ukrainian).
Tkachenko, V. (2019) Tendenciyi rozvy`tku shkil`noyi movnoyi osvity` v Ukrayini (1959‒2013 rr.): dy`sertaciya kandy`data pedagogichny`x nauk: 13.00.01. Komunal`ny`j vy`shhy`j navchal`ny`j zaklad «Xersons`ka akademiya neperervnoyi osvity`» Xersons`koyioblasnoyi rady`, Ternopil`s`ky`j nacional`ny`j pedagogichny`j universy`tet imeni Volody`my`ra Gnatyuka. Ternopil`-Xerson. (in Ukrainian).
Fidkevy`ch, O., Snegy`reva, V., Bakulina, N. (2023) Koncepciya modeli bagatomovnoyi osvity` v zakladax zagal`noyi seredn`oyi osvity` z navchannyam mov korinny`x narodiv i nacional`ny`x menshy`n z uraxuvannyam zavdan` yevropejs`koyi integraciyi Ukrayiny`. Ky`yiv, Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).
Cherny`chko, S. (2009) Napryamky` movnoyi osvity` Ukrayiny` i ugors`komovna osvita na Zakarpatti. Acta Beregsasiensis, 2, 98‒106. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.