Development of valuable aspects of pedagogical leadership in institutions of general secondary education through project activities
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

leadership
pedagogical leadership
leadership qualities
professional development
project activity
management of the educational process
innovative solutions

How to Cite

Savchenko Л. (2023). Development of valuable aspects of pedagogical leadership in institutions of general secondary education through project activities. Ukrainian Educational Journal, (2), 156–161. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-156-161

Abstract

The article is devoted to the development of leadership qualities of teachers of general educational institutions. In the process of social interaction in the educational process, complex personal characteristics of teachers are manifested, which are being formed, developed, improved. These qualities include self-affirmation, resistance to constant changes in the social environment, an active life position and increased academic performance. The article considers pedagogical leadership as the ability and organizational qualities of a teacher to generate ideas, use and create new technologies in education, positive influence on the personal development of students, direct them to constructive research and project activities, the ability to plan actions, effectively solving tasks using ICT and achieving the goal, while creating a favorable psychological atmosphere of co-creation and cooperation.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-156-161
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Волкова, Н.П., Наход, С.А., Крижановська, Г.І. (2019). До питання про лідерські якості викладача закладу вищої освіти та шляхи їх розвитку в умовах аспірантури. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія: педагогіка і психологія. Педагогічні науки, 2 (18). 30-38.

Гармаш, С.А., Гашутіна, О.Е. (2009). Лідерські якості особистості керівника як запорука успіху. Управління інноваційними проктами та об’єктами інтелектуальної власності, 37–44.

Міляєва, В.Р. (ред.) (2021). Освітнє лідерство: від теорії до практики: монографія. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ–Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов.

Ночевчук, М.В. (2018). Впровадження елементів STEM-освіти у навчання математики та фізики. Червоногранітнянська ЗОШ І-ІІ ступенів Хорошівського району. https://naurok.com.ua/vprovadzhennya-elementiv-stem-osviti-u-navchannya-matematiki-ta-fiziki-47799.html

Огнев’юк, В.О. (2017). Лідери для Нової української школи. Неперервна освіта: акмеологічні студії. Педагогічні науки. Психологічні науки, 1, 4‒13.

Пилипчук, С.С. (2021). Інтеграція природничих наук у проєктній діяльності в 10‒11 класах. Київ. ТОВ «Ліко-школа».

Сергеєва, Л. М., Кондратьєва, В.П., Хромей, М.Я. (2015). Лідерство: посібник. Івано-Франківськ.

Чумак, Л.В. (2021). Методичні аспекти розвитку цифрової компетентності викладача в закладі післядипломної педагогічної освіти. Інновації в освіті: перспективи розвитку: матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, 20 травня 2021 р.). Тернопіль: ЗУНУ, 334‒337.

Шабала, Ю.А. (2022). Професійний розвиток учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти: дисертація доктора філософії.. Київ, Університет менеджменту освіти.

Volkova, N.P., Naxod, S.A., Kry`zhanovs`ka, G.I. (2019). Do py`tannya pro liders`ki yakosti vy`kladacha zakladu vy`shhoyi osvity` ta shlyaxy` yix rozvy`tku v umovax aspirantury`. Visny`k Universy`tetu imeni Al`freda Nobelya. Seriya: pedagogika i psy`xologiya. Pedagogichni nauky`, 2 (18). 30-38. (in Ukrainian).

Garmash, S.A., Gashutina, O.E. (2009). Liders`ki yakosti osoby`stosti kerivny`ka yak zaporuka uspixu. Upravlinnya innovacijny`my` proktamy` ta ob'yektamy` intelektual`noyi vlasnosti, 37–44. (in Ukrainian).

Milyayeva, V.R. (red.) (2021). Osvitnye liderstvo: vid teoriyi do prakty`ky`: monografiya. Ky`yivs`ky`j universy`tet imeni Bory`sa Grinchenka. Ky`yiv–Kry`vy`j Rig: Vy`d. R. A. Kozlov. (in Ukrainian).

Nochevchuk, M.V. (2018). Vprovadzhennya elementiv STEM-osvity` u navchannya matematy`ky` ta fizy`ky`. Chervonogranitnyans`ka ZOSh I-II stupeniv Xoroshivs`kogo rajonu. https://naurok.com.ua/vprovadzhennya-elementiv-stem-osviti-u-navchannya-matematiki-ta-fiziki-47799.html (in Ukrainian).

Ognev'yuk, V.O. (2017). Lidery` dlya Novoyi ukrayins`koyi shkoly`. Neperervna osvita: akmeologichni studiyi. Pedagogichni nauky`. Psy`xologichni nauky`, 1, 4‒13. (in Ukrainian).

Py`ly`pchuk, S.S. (2021). Integraciya pry`rodny`chy`x nauk u proyektnij diyal`nosti v 10‒11 klasax. Ky`yiv. TOV «Liko-shkola». (in Ukrainian).

Sergeyeva, L. M., Kondrat`yeva, V.P., Xromej, M.Ya. (2015). Liderstvo: posibny`k. Ivano-Frankivs`k. (in Ukrainian).

Chumak, L.V. (2021). Metody`chni aspekty` rozvy`tku cy`frovoyi kompetentnosti vy`kladacha v zakladi pislyady`plomnoyi pedagogichnoyi osvity`. Innovaciyi v osviti: perspekty`vy` rozvy`tku: materialy` I Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi konferenciyi (m. Ternopil`, 20 travnya 2021 r.). Ternopil`: ZUNU, 334‒337. (in Ukrainian).

Shabala, Yu.A. (2022). Profesijny`j rozvy`tok uchy`teliv pochatkovoyi shkoly` u sy`stemi metody`chnoyi roboty` zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity`: dy`sertaciya doktora filosofiyi.. Ky`yiv, Universy`tet menedzhmentu osvity`. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.