Abstract
The article describes the peculiarities of using mind maps as a means of visualizing and categorizing information in a higher medical education institution in the classroom of medical biology. An analysis of recent research and publications on the use of mind maps in educational institutions at various levels, including preschool, primary, secondary and higher education, is presented. The authors substantiate the main advantages of using mind maps in the classroom in natural sciences, in particular, medical biology, and suggest options for using mind maps in the professional activities of teachers. Some platforms and services used to create mind maps online are presented. On the example of specific topics, the algorithm for developing mind maps and the peculiarities of their use in practical and lecture classes and in preparing students for the integrated test exam KROK are shown, and the expediency of using the Miro interactive whiteboard for conducting classes is substantiated. It has been established that the use of mental maps in medical biology classes is relevant today, as this method allows visualizing and systematizing complex information about biological processes and establishing links between previous and future topics, which allows students to learn large amounts of information and assimilate it in its entirety, not fragmentarily.
References
Абуватфа, С. Лунгол, О.М., Сухарівська, Л.П. (2019) Особливості використання ментальних карт на заняттях природничо-наукових дисциплін закладів вищої медичної освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки» 183, 206–209. https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/450/394
Барна, Х. В. (2016). Характеристика технології складання інтелектуальних карт в освітньому просторі дошкільного навчального закладу. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки, (70 (1)), 131–134. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2016_70%281%29__30
Васильківська, Н. (2022). Застосування інтелект-карт у початковій школі. Освіта – енергія майбутнього. Якісна освіта як фактор перемоги: матеріали Крайового форуму освітян, 9–11. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27131
Гавриш, Н. (2013). Відійти від подвійних стандартів. Новий підхід до планування педагогічної діяльності. Дошкільне виховання, (7), 11–17.
Гриценко, Є. М. (2023). Ментальна карта як засіб візуалізації навчального матеріалу на уроках мовно-літературного циклу. Імідж сучасного педагога, 5(206), 119–125. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-119-125
Дубінін, С. І., Ваценко, А. В., Пілюгін, В. О., Стороженко, Л.В., Рябушко, О.Б., Улановська, Н.А. (2006) Організація навчального процесу з медичної біології в умовах кредитно-модульної системи. Клінічна та експерементальна патологія, 1, 13–15. http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/5947
Кіндрат, І. (2012) Використання інтелект-карти у плануванні та організації навчального процесу. Нова педагогічна думка, 4, 153–156
Колтунович, Т., Поліщук О. (2019). Використання ментальних карт як засобу візуалізації у процесі викладання соціальної психології. Молодий вчений, 7.1, 19–26. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/7.1/5.pdf
Машкіна, В.В. (2012). Використання ментальних карт як інноваційних засобів викладання географії. Збірник наукових праць. Проблеми безперервної географічної освіти і катастроф, 16, 72–76. https://goik.univer.kharkov.ua/wp-content/files/issue_16/16_21.pdf
Паніна, Л. (2020). Ментальна карта як засіб візуалізації навчальної інформації учнями закладів загальної середньої освіти на уроках української мови та літератури. Нова педагогічна думка, 4 (104), 60–63. http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/255/237
Пішак, В.П., Бажора, Ю.І., Булик, Р.Є. (2006) Впровадження принципів кредитно-модульної системи навчання в дисципліну «Медична біологія»: перші результати та подальші кроки. Медична освіта, 4, 43–46. http://repo.odmu.edu.ua:80/xmlui/handle/123456789/4751
Позднякова, Т. Є. (2018). Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології: науково-методичний посібник. Рівне: РОІППО.
Поліщук, Т., Іщенко, Г. (2022). Про використання техніки майндмепінг під час розв’язання вправ з математичного аналізу. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 1 (25), 106–114. DOI: 10.31499/2307-4914.1.2022.258483
Полонська, Т.К. (2022). Ментальна карта як ефективний засіб розвитку критичного мислення учнів на уроках іноземної мови у 5–6 класах гімназії. Sectoral research XXI: characteristics and features, 3, 26–28. https://lib.iitta.gov.ua/730325/1/Chicago_збірник-385-1302-PB-27-29.pdf
Романовська, О. (2019). Застосування методу інтелект-карт в підготовці магістрів освітніх наук. Теорія і практика управління соціальними системами, 3, 27–37 https://core.ac.uk/download/pdf/270038875.pdf
Руденко, Н. (2020). Особливості підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування ментальних карт на уроках математики. Освітологічний дискус, 2 (29), 92–104. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/690/593
Трофімчук, О. Л., Хлуп’янець, І. В. (2020). Ментальні карти як специфічна форма організації пізнавальної діяльності студентів ВНЗ. Вісник Житомирського агротехнічного коледжу, 3, 68–76.
Цуркан, М.В., Греб, М.М., Ільків, А.В.(2021). Використання засобів ІКТ у процесі навчання української мови іноземних студентів-медиків.
Інформаційні технології і засоби навчання, 83 (3), 288–300. DOI:10.33407/itlt.v83i3.3517
Abuvatfa, S. Lungol, O.M., Suxarivs`ka, L.P. (2019) Osobly`vosti vy`kory`stannya mental`ny`x kart na zanyattyaxpry`rodny`cho-naukovy`x dy`scy`plin zakladiv vy`shhoyi medy`chnoyi osvity`. Naukovi zapy`sky`. Seriya«Pedagogichni nauky`» 183, 206–209. https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/450/394(in Ukrainian).
Barna, X. V. (2016). Xaraktery`sty`ka texnologiyi skladannya intelektual`ny`x kart v osvitn`omu prostori doshkil`nogonavchal`nogo zakladu. Zbirny`k naukovy`x pracz` Xersons`kogo derzhavnogo universy`tetu. Pedagogichninauky`, (70 (1)), 131–134. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2016_70%281%29__30 (in Ukrainian).
Vasy`l`kivs`ka, N. (2022). Zastosuvannya intelekt-kart u pochatkovij shkoli. Osvita – energiya majbutn`ogo.Yakisna osvita yak faktor peremogy`: materialy` Krajovogo forumu osvityan, 9–11. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27131 (in Ukrainian).
Gavry`sh, N. (2013). Vidijty` vid podvijny`x standartiv. Novy`j pidxid do planuvannya pedagogichnoyi diyal`nosti.Doshkil`ne vy`xovannya, (7), 11–17. (in Ukrainian).
Gry`cenko, Ye. M. (2023). Mental`na karta yak zasib vizualizaciyi navchal`nogo materialu na urokax movno-literaturnogocy`klu. Imidzh suchasnogo pedagoga, 5(206), 119–125. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-119-125 (in Ukrainian).
Dubinin, S. I., Vacenko, A. V., Pilyugin, V. O., Storozhenko, L.V., Ryabushko, O.B., Ulanovs`ka, N.A. (2006)Organizaciya navchal`nogo procesu z medy`chnoyi biologiyi v umovax kredy`tno-modul`noyi sy`stemy`. Klinichnata eksperemental`na patologiya, 1, 13–15. http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/5947 (in Ukrainian).
Kindrat, I. (2012) Vy`kory`stannya intelekt-karty`u planuvanni ta organizaciyi navchal`nogo procesu. Novapedagogichna dumka, 4, 153–156 (in Ukrainian).
Koltunovy`ch, T., Polishhuk O. (2019). Vy`kory`stannya mental`ny`x kart yak zasobu vizualizaciyi u procesivy`kladannya social`noyi psy`xologiyi. Molody`j vcheny`j, 7.1, 19–26. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/7.1/5.pdf (in Ukrainian).
Mashkina, V.V. (2012). Vy`kory`stannya mental`ny`x kart yak innovacijny`x zasobiv vy`kladannya geografiyi.Zbirny`k naukovy`x pracz`. Problemy` bezperervnoyi geografichnoyi osvity` i katastrof, 16, 72–76. https://goik.univer.kharkov.ua/wp-content/files/issue_16/16_21.pdf (in Ukrainian).
Panina, L. (2020). Mental`na karta yak zasib vizualizaciyi navchal`noyi informaciyi uchnyamy` zakladiv zagal`noyiseredn`oyi osvity` na urokax ukrayins`koyi movy` ta literatury`. Nova pedagogichna dumka, 4 (104), 60–63.http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/255/237 (in Ukrainian).
Pishak, V.P., Bazhora, Yu.I., Buly`k, R. Ye. (2006) Vprovadzhennya pry`ncy`piv kredy`tno-modul`noyi sy`stemy`navchannya v dy`scy`plinu «Medy`chna biologiya»: pershi rezul`taty` ta podal`shi kroky`. Medy`chna osvita,4, 43–46. http://repo.odmu.edu.ua:80/xmlui/handle/123456789/4751 (in Ukrainian).
Pozdnyakova, T. Ye. (2018). Vizualizaciya ta strukturuvannya informaciyi za dopomogoyu mental`ny`x kart naurokax biologiyi: naukovo-metody`chny`j posibny`k. Rivne: ROIPPO. (in Ukrainian).
Polishhuk, T., Ishhenko, G. (2022). Pro vy`kory`stannya texniky` majndmeping pid chas rozv’yazannya vprav zmatematy`chnogo analizu. Problemy` pidgotovky` suchasnogo vchy`telya, 1 (25), 106–114. DOI: 10.31499/2307-4914.1.2022.258483 (in Ukrainian).
Polons`ka, T.K. (2022). Mental`na karta yak efekty`vny`j zasib rozvy`tku kry`ty`chnogo my`slennya uchniv na urokaxinozemnoyi movy` u 5–6 klasax gimnaziyi. Sectoral research XXI: characteristics and features, 3, 26–28. https://lib.iitta.gov.ua/730325/1/Chicago_збірник-385-1302-PB-27-29.pdf (in Ukrainian).
Romanovs`ka, O. (2019). Zastosuvannya metodu intelekt-kart v pidgotovci magistriv osvitnix nauk. Teoriya i prakty`kaupravlinnya social`ny`my` sy`stemamy`, 3, 27–37 https://core.ac.uk/download/pdf/270038875.pdf (in Ukrainian).
Rudenko, N. (2020). Osobly`vosti pidgotovky` majbutnix uchy`teliv pochatkovoyi shkoly` do zastosuvannyamental`ny`x kart na urokax matematy`ky`. Osvitologichny`j dy`skus, 2 (29), 92–104. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/690/593 (in Ukrainian).
Trofimchuk, O. L., Xlup’yanecz`, I. V. (2020). Mental`ni karty` yak specy`fichna forma organizaciyi piznaval`noyidiyal`nosti studentiv VNZ. Visny`k Zhy`tomy`rs`kogo agrotexnichnogo koledzhu, 3, 68–76. (in Ukrainian).
Czurkan, M.V., Greb, M.M., Il`kiv, A.V.(2021). Vy`kory`stannya zasobiv IKT u procesi navchannya ukrayins`koyimovy` inozemny`x studentiv-medy`kiv. Informacijni texnologiyi i zasoby` navchannya, 83 (3), 288–300. DOI:10.33407/itlt.v83i3.3517 (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.