Abstract
The organization of the educational process of postgraduate training of nursing specialists is carried out on the basis of legislative acts, regulatory documents and is aimed at the implementation of curricula and training programs in accordance with the cycles of specialization and improvement.
To achieve the educational goals, it is necessary to use modern organizational approaches, the latest educational and digital technologies to meet the needs of students in updating, gaining new knowledge; developing practical skills, mastering skills, forming general and professional competencies that would meet international nursing standards and protocols. Close cooperation between postgraduate medical education institutions and practical healthcare institutions ensures that the needs of related industries for continuous training of nursing professionals and development of their professional skills are met.
It is noted that in order to achieve the goal of developing the professional skills of nursing specialists, it is necessary to rely on the legislative and regulatory framework that regulates activities in the field of postgraduate education. At the same time, medical education institutions and their structural subdivisions that provide postgraduate services need to study the demand of practical healthcare institutions; respond quickly, constantly update and supplement curricula and training programs in accordance with the requirements of time and intensive changes and development of medicine; improve the practical component at the preclinical stage with the deployment of modern, well-equipped preclinical simulation rooms and centers; involve specialists with experience in practical work in nursing to teach.
Effective organization of postgraduate training of nursing specialists, creation of an innovative educational space, focus on the search for productive forms, methods and means in the organization of continuing professional education will contribute to the development of professional skills of nursing specialists.
References
Всеосвіта. (2019). 12 травня – Міжнародний День медсестри. https://vseosvita.ua/library/embed/01008caz-cbc8.doc.html
Головчак, М. І., Дуб, Н. Є. (2022). Дуальна освіта у підготовці медичних сестер: Міжнародна практика і перспективи реалізації в Україні. Демократичне врядування, 2 (30), 86-97. https://doi.org/10.23939/dg2022.02.086 https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2023/jan/29801/verstkazdoi-88-99.pdf
Гордійчук, С. (2016). Створення стандартів нового покоління у забезпеченні якості медичної освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 1-2, 121-126. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2016_1-2_25
Закон України (1993). Основи законодавства України про охорону здоров'я (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993, № 4, ст.19) Документ 2801-XII, підстава - 3191-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12?find=1&text=%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%BA%D0%B2%D0%B0#w1_1
Закон України (2017). Про освіту (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19?find=1&text=%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B8+%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8+%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8#w1_1
Закон України (2019). Про фахову передвищу освіту (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019, № 30, ст.119) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19?find=1&text=%D0%BF%D1%96%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%B8%D0%BF%D0%BB#w1_1
Закон України Про вищу освіту (2014). (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Закусилова, Т. О. (2016). Педагогічні умови формування основ професіоналізму майбутніх медичних сестер у процесі фахової підготовки. Молодий вчений, 7, 407-410. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_7_98
Кримінальний кодекс України. (2001). Стаття 140. Неналежне виконання виконання професійних обов'язків медичним або фармацевтичним працівником. https://kodeksy.com.ua/kriminal_nij_kodeks_ukraini/statja-140.htm
Наказ (2007) МОЗ України від 23.11.2007 № 742 Про атестацію молодших спеціалістів з медичною освітою. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1368-07#Text
Наказ (2022) МОЗ України від 04.08.2022 № 1415 Про особливості атестації працівників сфери охорони здоров’я та продовження терміну дії сертифікатів спеціаліста, посвідчень про кваліфікаційну категорію в період дії воєнного стану. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0888-22#Text
Наказ (2022) МОЗ України від 10.11.2022 № 2016 «Про подальше удосконалення системи післядипломної освіти та безперервного професійного розвитку фахівців з фаховою передвищою, початковим рівнем (короткий цикл) та першим (бакалаврським) рівнем вищої медичної і фармацевтичної освіти та магістрів з медсестринства». https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-10112022--2016-pro-podalshe-udoskonalennja-sistemi-pisljadiplomnoi-osviti-ta-bezperervnogo-profesijnogo-rozvitku-fahivciv-z-fahovoju-peredvischoju-pochatkovim-rivnem-korotkij-cikl-ta-pershim-bakalavrskim-rivnem-vischoi-medichnoi
Постанова Кабінету Міністрів України (2021) від 14 липня 2021 р. № 725 Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/725-2021-%D0%BF#n27
Розпорядження (2021) МОЗ України Кабінет Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80/conv#Text
Стратегія розвитку системи охорони здоров’я до 2030 року (2022). Ппроєкт 23 лютого 2022 року. Фіналізований та погоджений членами Міжсекторальної робочої групи з питань розробки Стратегії розвитку системи охорони здоров’я до 2030 року. https://moz.gov.ua/uploads/ckeditor/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F/UKR%20Health%20Strategy%20Feb%2024.2022.pdf
Шарлович, З. П. (2023b). Самоосвіта як важлива складова безперервного особистісного і професійного розвитку фахівця. Teoria i metodyka doskonalenia zawodowego kadrу akademickiej jako elementu kształcenia ustawicznego w systemie szkolnictwa wyższego, nauki i praktyki pedagogicznej. Tom 1: Zbiór prac naukowych / Redakcja naukowa Zoia Sharlovych. – Łomża, Wydawnictwo: MANS w Łomży, 207-213. ISBN 978-83-967643-2-4 https://doi.org/10.58246/KVGQ4966
Шарлович, З. П. (2023а). Вебінар як інтерактивна форма післядипломної освіти і самоосвіти для розвитку професійної майстерості фахівця . Rozwój zawodowy i integracja uczestników procesu edukacyjnego z europejską przestrzenią edukacyjną: materiały z Międzynarodowego webinarium naukowo – praktycznego, Łomża-Cherson, 18.04.2023r. Redakcja naukowa Andrzej Borusiewicz, Zoia Sharlovych. – Wydawnictwo: MANS w Łomży, 127-133. https://mans.edu.pl/fcp/iOEUfFzs9BjEkLTg1Y1BSe0N_YAVTHwIIOgIaTAIABCRvRQMEOjBBaHICPXNtSBk6PjIyBV4RBDYnD1cYTk8cOjYCEg/2/public/wydawnictwa/zbior_prac_naukowych_18042023-1.pdf
Abu-Qamar⁎, Ma'en Zaid; Vafeas, Caroline; Ewens, Beverley; Ghosh, Manonita; Sundin, Deborah. (2020). Postgraduate nurse education and the implications for nurse and patient outcomes: A systematic review. Nurse Education Today Vol. 92, September 2020, 104489. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104489 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S026069171931384X?via%3Dihub
Machul, M., Dobrowolska, B. (2023). Spiritual care competence and caring abilities among Polish nurses: a correlation descriptive study. Palliative Medicine in Praktik. 10.5603/PMPI.a2023.0022 Published online: 2023-06-29. https://www.researchgate.net/publication/372561996_Spiritual_care_competence_and_caring_abilities_among_Polish_nurses_a_correlation_descriptive_study#fullTextFileContent [accessed Aug 18 2023].
Sharlovych, Zoia; Vilchynska, Liudmyla; Danylyuk, Serhiy; Huba, Bohdan, and Zadilska, Halyna. (2023) Digital Technologies as a Means of Improving the Efficiency of Higher Education. International Journal of Information and Education Technology, vol. 13, №. 8, pp. 1214-1221. doi: 10.18178/ijiet.2023.13.8.1923. http://www.ijiet.org/show-191-2528-1.html
Viljoen, M., Coetzee, I., Heyns, T. (2017). Critical Care Nurses’ R Easons For Poor Attendance. A Continuous Professional Development Programajcc American Journal Of Critical Care. American Association of Critical-Care Nurses. January 2017, Volume 26, №. 1 ©2017 https://doi.org/10.4037/ajcc2017412 https://repository.up.ac.za/bitstream/handle/2263/59701/Viljoen_Critical_2017.pdf?sequence=4
Zarzycka, D., Chrzan-Rodak, A., Bąk, J., Niedorys-Karczmarczyk, B., Ślusarska, B. (2020). Nurse Cultural Competence-cultural adaptation andvalidation of the Polish version of the Nurse Cultural Competence Scale and preliminaryresearch results. PLoS ONE 15(10): e0240884. [accessed Aug 18 2023] .https://doi.org/10.1371/journal.pone.0240884
Vseosvita. (2019). 12 travnya – Mizhnarodny`j Den` medsestry`. https://vseosvita.ua/library/embed/01008caz-cbc8.doc.html (in Ukrainian).
Golovchak, M. I., Dub, N. Ye. (2022). Dual`na osvita u pidgotovci medy`chny`x sester: Mizhnarodna prakty`ka i perspekty`vy` realizaciyi v Ukrayini. Demokraty`chne vryaduvannya, 2 (30), 86-97. https://doi.org/10.23939/dg2022.02.086 https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2023/jan/29801/verstkazdoi-88-99.pdf (in Ukrainian).
Gordijchuk, S. (2016). Stvorennya standartiv novogo pokolinnya u zabezpechenni yakosti medy`chnoyi osvity`. Neperervna profesijna osvita: teoriya i prakty`ka, 1-2, 121-126. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2016_1-2_25 (in Ukrainian).
Zakon Ukrayiny` (1993). Osnovy` zakonodavstva Ukrayiny` pro oxoronu zdorov'ya (Vidomosti Verxovnoyi Rady` Ukrayiny` (VVR), 1993, # 4, st.19) Dokument 2801-XII, pidstava - 3191-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12?find=1&text=%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%BA%D0%B2%D0%B0#w1_1 (in Ukrainian).
Zakon Ukrayiny` (2017). Pro osvitu (Vidomosti Verxovnoyi Rady` (VVR), 2017, # 38-39, st.380) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19?find=1&text=%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B8+%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8+%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8#w1_1 (in Ukrainian).
Zakon Ukrayiny` (2019). Pro faxovu peredvy`shhu osvitu (Vidomosti Verxovnoyi Rady` (VVR), 2019, # 30, st.119) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19?find=1&text=%D0%BF%D1%96%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%B8%D0%BF%D0%BB#w1_1 (in Ukrainian).
Zakon Ukrayiny` Pro vy`shhu osvitu (2014). (Vidomosti Verxovnoyi Rady` (VVR), 2014, # 37-38, st.2004) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (in Ukrainian).
Zakusy`lova, T. O. (2016). Pedagogichni umovy` formuvannya osnov profesionalizmu majbutnix medy`chny`x sester u procesi faxovoyi pidgotovky`. Molody`j vcheny`j, 7, 407-410. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_7_98 (in Ukrainian).
Kry`minal`ny`j kodeks Ukrayiny`. (2001). Stattya 140. Nenalezhne vy`konannya vy`konannya profesijny`x obov'yazkiv medy`chny`m abo farmacevty`chny`m pracivny`kom. https://kodeksy.com.ua/kriminal_nij_kodeks_ukraini/statja-140.htm (in Ukrainian).
Nakaz (2007) MOZ Ukrayiny` vid 23.11.2007 # 742 Pro atestaciyu molodshy`x specialistiv z medy`chnoyu osvitoyu. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1368-07#Text (in Ukrainian).
Nakaz (2022) MOZ Ukrayiny` vid 04.08.2022 # 1415 Pro osobly`vosti atestaciyi pracivny`kiv sfery` oxorony` zdorov'ya ta prodovzhennya terminu diyi serty`fikativ specialista, posvidchen` pro kvalifikacijnu kategoriyu v period diyi voyennogo stanu. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0888-22#Text (in Ukrainian).
Nakaz (2022) MOZ Ukrayiny` vid 10.11.2022 # 2016 «Pro podal`she udoskonalennya sy`stemy` pislyady`plomnoyi osvity` ta bezperervnogo profesijnogo rozvy`tku faxivciv z faxovoyu peredvy`shhoyu, pochatkovy`m rivnem (korotky`j cy`kl) ta pershy`m (bakalavrs`ky`m) rivnem vy`shhoyi medy`chnoyi i farmacevty`chnoyi osvity` ta magistriv z medsestry`nstva». https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-10112022--2016-pro-podalshe-udoskonalennja-sistemi-pisljadiplomnoi-osviti-ta-bezperervnogo-profesijnogo-rozvitku-fahivciv-z-fahovoju-peredvischoju-pochatkovim-rivnem-korotkij-cikl-ta-pershim-bakalavrskim-rivnem-vischoi-medichnoi (in Ukrainian).
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny` (2021) vid 14 ly`pnya 2021 r. # 725 Pro zatverdzhennya Polozhennya pro sy`stemu bezperervnogo profesijnogo rozvy`tku medy`chny`x ta farmacevty`chny`x pracivny`kiv. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/725-2021-%D0%BF#n27 (in Ukrainian).
Rozporyadzhennya (2021) MOZ Ukrayiny` Kabinet Ministriv Ukrayiny` vid 14 kvitnya 2021 r. # 366-r Pro sxvalennya Nacional`noyi strategiyi iz stvorennya bezbar'yernogo prostoru v Ukrayini na period do 2030 roku. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80/conv#Text (in Ukrainian).
Strategiya rozvy`tku sy`stemy` oxorony` zdorov'ya do 2030 roku (2022). Pproyekt 23 lyutogo 2022 roku. Finalizovany`j ta pogodzheny`j chlenamy` Mizhsektoral`noyi robochoyi grupy` z py`tan` rozrobky` Strategiyi rozvy`tku sy`stemy` oxorony` zdorov'ya do 2030 roku. https://moz.gov.ua/uploads/ckeditor/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F/UKR%20Health%20Strategy%20Feb%2024.2022.pdf (in Ukrainian).
Sharlovy`ch, Z. P. (2023b). Samoosvita yak vazhly`va skladova bezperervnogo osoby`stisnogo i profesijnogo rozvy`tku faxivcya. Teoria i metodyka doskonalenia zawodowego kadru akademickiej jako elementu kształcenia ustawicznego w systemie szkolnictwa wyższego, nauki i praktyki pedagogicznej. Tom 1: Zbiór prac naukowych / Redakcja naukowa Zoia Sharlovych. – Łomża, Wydawnictwo: MANS w Łomży, 207-213. ISBN 978-83-967643-2-4 https://doi.org/10.58246/KVGQ4966 (in Ukrainian).
Sharlovy`ch, Z. P. (2023a). Vebinar yak interakty`vna forma pislyady`plomnoyi osvity` i samoosvity` dlya rozvy`tku profesijnoyi majsterosti faxivcya . Rozwój zawodowy i integracja uczestników procesu edukacyjnego z europejską przestrzenią edukacyjną: materiały z Międzynarodowego webinarium naukowo – praktycznego, Łomża-Cherson, 18.04.2023r. Redakcja naukowa Andrzej Borusiewicz, Zoia Sharlovych. – Wydawnictwo: MANS w Łomży, 127-133. https://mans.edu.pl/fcp/iOEUfFzs9BjEkLTg1Y1BSe0N_YAVTHwIIOgIaTAIABCRvRQMEOjBBaHICPXNtSBk6PjIyBV4RBDYnD1cYTk8cOjYCEg/2/public/wydawnictwa/zbior_prac_naukowych_18042023-1.pdf (in Ukrainian).
Abu-Qamar⁎, Ma'en Zaid; Vafeas, Caroline; Ewens, Beverley; Ghosh, Manonita; Sundin, Deborah. (2020). Postgraduate nurse education and the implications for nurse and patient outcomes: A systematic review. Nurse Education Today Vol. 92, September 2020, 104489. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104489 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S026069171931384X?via%3Dihub
Machul, M., Dobrowolska, B. (2023). Spiritual care competence and caring abilities among Polish nurses: a correlation descriptive study. Palliative Medicine in Praktik. 10.5603/PMPI.a2023.0022 Published online: 2023-06-29. https://www.researchgate.net/publication/372561996_Spiritual_care_competence_and_caring_abilities_among_Polish_nurses_a_correlation_descriptive_study#fullTextFileContent [accessed Aug 18 2023]. (in English).
Sharlovych, Zoia; Vilchynska, Liudmyla; Danylyuk, Serhiy; Huba, Bohdan, and Zadilska, Halyna. (2023) Digital Technologies as a Means of Improving the Efficiency of Higher Education. International Journal of Information and Education Technology, vol. 13, №. 8, pp. 1214-1221. doi: 10.18178/ijiet.2023.13.8.1923. http://www.ijiet.org/show-191-2528-1.html (in English).
Viljoen, M., Coetzee, I., Heyns, T. (2017). Critical Care Nurses’ R Easons For Poor Attendance. A Continuous Professional Development Programajcc American Journal Of Critical Care. American Association of Critical-Care Nurses. January 2017, Volume 26, №. 1 ©2017 https://doi.org/10.4037/ajcc2017412 https://repository.up.ac.za/bitstream/handle/2263/59701/Viljoen_Critical_2017.pdf?sequence=4 (in English).
Zarzycka, D., Chrzan-Rodak, A., Bąk, J., Niedorys-Karczmarczyk, B., Ślusarska, B. (2020). Nurse Cultural Competence-cultural adaptation andvalidation of the Polish version of the Nurse Cultural Competence Scale and preliminaryresearch results. PLoS ONE 15(10): e0240884. [accessed Aug 18 2023] .https://doi.org/10.1371/journal.pone.0240884 (in English).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.