Learning Monological Speaking in Foreign Language to 7–9 Grades Students of Gymnasiums Using Competency-Based Learning Technologies
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

monologic speech
communicative functions
speaking skills and abilities
competency-based teaching

How to Cite

Yakovchuk М. . (2023). Learning Monological Speaking in Foreign Language to 7–9 Grades Students of Gymnasiums Using Competency-Based Learning Technologies. Ukrainian Educational Journal, (3), 235–245. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-235-245

Abstract

The article substantiates the methodological principles of competency-based teaching of foreign language monologic speech in German for students of grades 7–9. It was determined that the main task of teaching monologic speech in these classes is to improve the skills and abilities of foreign language communication. It was found that teaching monologic speech, as a productive process, requires students to be able not only to describe and compare objects and phenomena, to talk about what they heard, saw, and read, but also to use elements of argumentation and reasoning. The communicative functions of monologic speech are characterized, the topics and requirements of current model curricula are analyzed, and the skills in monologic speech that students should demonstrate according to the results of their studies in grades 7–9 are outlined. It was found that monologic speech at this stage of learning is characterized by certain communicative, psychological and linguistic features that the teacher should actively take into account. The author proposed a set of exercises and tasks for teaching monologic speech in grades 7–9 of gymnasiums. The main concepts of the conducted research were tested by the author in his own pedagogical activity

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-235-245
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Навчальні програми з іноземних мов. 5–9 класи: наказ МОН України від 12 червня 2017 р. № 804. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf/ 804/17

Пасічник, О. С. (2020). Формування в учнів основної школи умінь аргументованого усного мовлення засобами проєктної діяльності. Іноземні мови в школах України, 4, 15–18.

Редько, В. Г., Полонська, Т. К., Басай, Н. П. та ін. (2013). Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Київ: Педагогічна думка.

Редько, В. Г., Шаленко, О. П., Сотникова, С.І. та ін. (2021). Модельна навчальна програма Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України: наказ від 12.07.2021 р. № 795. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20306 serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf

Редько, В.Г. (ред.) (2022). Методика компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 5–6 класів гімназій: методичний посібник. Київ : Педагогічна думка.

Сокол, І. А. (2008). Проєкт як метод реалізації комунікативного підходу в навчанні іноземної мови. Іноземні мови в школі, 1, 16–21.

Сотникова, С. І. (2017). Німецька мова (9-й рік навчання): підручник для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Харків: Ранок.

Холод, І.В. (уклад.) (2018). Методика викладання англійської мови: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Умань: Візаві.

Buchbіnder V. A., Strauß, W. H. (1896). Grundlagen der Methodik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig: Verlag Enzyklopädie, 1.

Навчальні програми з іноземних мов. 5–9 класи: наказ МОН України від 12 червня 2017 р. № 804. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programi-inozemni-movi-5-9-12.06.2017.pdf/ 804/17

Пасічник, О. С. (2020). Формування в учнів основної школи умінь аргументованого усного мовлення засобами проєктної діяльності. Іноземні мови в школах України, 4, 15–18.

Редько, В. Г., Полонська, Т. К., Басай, Н. П. та ін. (2013). Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Київ: Педагогічна думка.

Редько, В. Г., Шаленко, О. П., Сотникова, С.І. та ін. (2021). Модельна навчальна програма Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України: наказ від 12.07.2021 р. № 795. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20306 serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9-kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf

Редько, В.Г. (ред.) (2022). Методика компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 5–6 класів гімназій: методичний посібник. Київ : Педагогічна думка.

Сокол, І. А. (2008). Проєкт як метод реалізації комунікативного підходу в навчанні іноземної мови. Іноземні мови в школі, 1, 16–21.

Сотникова, С. І. (2017). Німецька мова (9-й рік навчання): підручник для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Харків: Ранок.

Холод, І.В. (уклад.) (2018). Методика викладання англійської мови: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Умань: Візаві.

Buchbіnder V. A., Strauß, W. H. (1896). Grundlagen der Methodik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig: Verlag Enzyklopädie, 1.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.