Abstract
The article analyses the peculiarities of the interaction between museum pedagogy and contemporary cinema based on different types and formats of museum films in the context of organising communication with visitors. The historical aspects of the evolution of museum films, the peculiarities of designing and creating didactic films, and the concept of "museum drama" are defined. Three important areas of museum films are described, which include elements of documentary and fiction films, biographical films, and auteur films. The authors also examine five concepts of museum films by three Ukrainian directors, analyse their features and possibilities of application in the educational process for school and university students.
References
Банах, В. (2021). Соціальна місія музеїв: еволюція поняття. Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія Історія, 8 (50), 386–401. doi: https://doi.org/10.24919/2312- 2595.8/50.239082.
Горовий, А. (2014). Музейний фільм як метод музейної педагогіки. Матеріали Другої науково-практичної конференції «Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи» (Київ, 25‒26 вересня 2014 р.). Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. Київ: НКПІКЗ, 23–25.
Караманов, О. В. (2010). Вищий навчальний заклад у просторі музею: перспективи впровадження інтегрованих курсів. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. І. Франка, 26, 134‒142.
Караманов, О. В. (2021). Дидактичні засоби музейної педагогіки як елемент формування нового освітнього простору. Освіта і педагогічна наука, 1 (176), 3–11.
Караманов, О. В. (2006). Музейна педагогіка як засіб формування професійних цінностей студента-історика. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна: Збірник наук. праць. Львів: Львівський національний ун-т імені Івана Франка, 21. Ч.ІІ, 119‒125.
Михайло Боїм – львів’янин, який навчив європейців міряти пульс і їсти ківі. (2020). https://dyvys.info/2020/09/06/myhajlo-boyim-lviv-yanyn-yakyj-navchyv-yevropejtsiv-miryaty-puls-i-yisty-kivi/
Руденко, С. Б. (2021). Музей як технологія: монографія. Київ: Ліра-К, 2021.
Banakh, V. (2021). Sotsialna misiia muzeiv: evoliutsiia poniattia. Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia Istoriia, 8 (50), 386–401. doi: https://doi.org/10.24919/2312- 2595.8/50.239082. (in Ukrainian).
Horovyi, A. (2014). Muzeinyi film yak metod muzeinoi pedahohiky. Materialy Druhoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Muzeina pedahohika – problemy, sohodennia, perspektyvy» (Kyiv, 25‒26 veresnia 2014 r.). Natsionalnyi Kyievo-Pecherskyi istoryko-kulturnyi zapovidnyk. Kyiv: NKPIKZ, 23–25. (in Ukrainian).
Karamanov, O. V. (2010). Vyshchyi navchalnyi zaklad u prostori muzeiu: perspektyvy vprovadzhennia intehrovanykh kursiv. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU im. I. Franka, 26, 134‒142. (in Ukrainian).
Karamanov, O. V. (2021). Dydaktychni zasoby muzeinoi pedahohiky yak element formuvannia novoho osvitnoho prostoru. Osvita i pedahohichna nauka, 1 (176), 3–11. (in Ukrainian).
Karamanov, O. V. (2006). Muzeina pedahohika yak zasib formuvannia profesiinykh tsinnostei studenta-istoryka. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna: Zbirnyk nauk. prats. Lviv: Lvivskyi natsionalnyi un-t imeni Ivana Franka, 21. Ch.II, 119‒125. (in Ukrainian).
Mykhailo Boim – lvivianyn, yakyi navchyv yevropeitsiv miriaty puls i yisty kivi. (2020). https://dyvys.info/2020/09/06/myhajlo-boyim-lviv-yanyn-yakyj-navchyv-yevropejtsiv-miryaty-puls-i-yisty-kivi/(in Ukrainian).
Rudenko, S. B. (2021). Muzei yak tekhnolohiia: monohrafiia. Kyiv: Lira-K, 2021. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.