Abstract
The article is devoted to a comparative analysis of the main models of quality management systems in higher education. The author substantiates the relevance of studying the problem of ensuring proper quality of educational services in universities, especially in the context of martial law in Ukraine and the need for harmonization with the standards of the European Higher Education Area.
The aim of the article is to conduct a comparative analysis of the main models of quality management systems in higher education and develop proposals for improving the organization of the educational process in higher education institutions.
The introductory part examines the concept of quality of education as a result and process, and defines the principles of the functioning of the quality management system in higher education institutions. The importance of the participation of the teaching staff is emphasized, and the quality of education should be considered as a process and a result. The regulatory framework for the regulation of the quality of higher education is given. The main part is devoted to a detailed description of the most common models of quality management systems: TQM, ISO 9001, EFQM, IQMS and the model of the American association AACRА. For each model, its conceptual foundations, advantages and disadvantages of application in higher education institutions are highlighted. An author’s comparative table of these models is presented, showing their strengths and weaknesses. It is noted that the choice of the optimal model depends on a number of factors of a particular university. The author’s definition of the scientific term "model of the quality management system of education in a higher educational institution" is given – it is an integrated conceptual structure based on a comprehensive approach to planning, implementation, monitoring and continuous improvement of organizational and managerial processes of ensuring the quality of educational services in higher education institutions in accordance with state standards. The conclusions summarize the key elements of an effective integrated quality management system for higher education. Author’s suggestions for improving the organization of the quality of the educational process in higher education institutions are provided.
The need for strategic planning, student-centeredness, staff involvement, process approach, focus on continuous improvement, and partnership with stakeholders is emphasized. The implementation of such a system will contribute to the formation of a quality culture, increase the competitiveness and image of Ukrainian higher education institutions at the national and international levels.
References
Биков, В. Ю. (2010). Моделі системи освіти і освітнього середовища. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти, 27 (1) (31), 39–47.
Братко, М. В. (2017). Система освіти США: структура, традиції управління, особливості вищої освіти. Освітологічний дискурс, (3–4), 252–268.
Василюк, А., Дей, М., Базелюк, В. та ін. (2019). Якість вищої освіти: теорія і практика: навчально-методичний посібник. Київ–Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М.
Дубровін, В. О., Тавлуй, І. П. (2012). Оцінювання продукту організаційного проекту за моделлю ділової досконалості. Управління проєктами та Розвиток виробництва: збірник наукових праці, (2 (42)), 87–92. http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/42/12dvomdd.pdf
Карпюк, О. А. (2014). Проблеми оцінки якості освітніх послуг у системі освітнього менеджменту. Наукові праці Національного університету харчових технологій, 20 (2), 146–152.
Крикун, О. О. (2019). Концептуальний підхід до управління якістю закладу вищої освіти. Проблеми сучасної освіти, (9), 10–17.
Кухарський, В., Осередчук, О., Мазуркевич, М. та ін. (2018). Система забезпечення якості освіти в Україні: розвиток на засадах європейських стандартів та рекомендацій: посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка.
Манькута, Я. М. (2015, 1 квітня). Модель ефективності системи управління якістю у ВНЗ. Ефективна економіка: Електроне наукове фахове видання, (1). http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3740
Мартинець, Л. А. (2015). Сучасні моделі освіти: навч.-метод. посібник (2-е вид., доповн. та переробл.). Донецьк.
Мартинець, Л. А. (2017). Управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів у загальноосвітньому навчальному закладі: монографія. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса.
Марчук, А. (2023). Якість вищої освіти в надзвичайних умовах: освітні втрати й дисфункції цифровізації вищої освіти та дистанційного навчання. Соціально-економічні відносини в цифровому суспільстві, 1 (47), 80–89.
Мовчан, Л. В. (2017). Сучасний погляд на якість вищої освіти в Україні. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, (1 (13)), 32–37.
Модель системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти у ЗВО. (2018, 5 квітня). Львівський національний університет імені Івана Франка. https://projects.lnu.edu.ua/quaere/wp-content/uploads/sites/6/2018/03/qa-model.pdf
Ніколаєнко, С. (2024, 4 квітня). Якість вищої освіти – запорука конкурентноспроможності українських університетів (з виступу в Національній академії педагогічних наук). Національний університет біоресурсів та природокористування України. https://nubip.edu.ua/node/85747
Система управління якістю (QMS): Вичерпний посібник із забезпечення досконалості в бізнес-операціях. (2024, 3 квітня). https://visuresolutions.com/uk/посібник-cmmi/qms/
Bykov, V. Yu. (2010). Modeli systemy osvity i osvitnoho seredovyshcha. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity, 27 (1) (31), 39–47. (in Ukrainian).
Bratko, M. V. (2017). Systema osvity SShA: struktura, tradytsii upravlinnia, osoblyvosti vyshchoi osvity. Osvitolohichnyi dyskurs, (3–4), 252–268. (in Ukrainian).
Vasyliuk, A., Dei, M., Bazeliuk, V. ta in. (2019). Yakist vyshchoi osvity: teoriia i praktyka: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv–Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M. (in Ukrainian).
Dubrovin, V. O., Tavlui, I. P. (2012). Otsiniuvannia produktu orhanizatsiinoho proektu za modelliu dilovoi doskonalosti. Upravlinnia proiektamy ta Rozvytok vyrobnytstva: zbirnyk naukovykh pratsi, (2 (42)), 87–92. http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/42/12dvomdd.pdf (in Ukrainian).
Karpiuk, O. A. (2014). Problemy otsinky yakosti osvitnikh posluh u systemi osvitnoho menedzhmentu. Naukovi pratsi Natsionalnoho universytetu kharchovykh tekhnolohii, 20 (2), 146–152. (in Ukrainian).
Krykun, O. O. (2019). Kontseptualnyi pidkhid do upravlinnia yakistiu zakladu vyshchoi osvity. Problemy suchasnoi osvity, (9), 10–17. (in Ukrainian).
Kukharskyi, V., Oseredchuk, O., Mazurkevych, M. ta in. (2018). Systema zabezpechennia yakosti osvity v Ukraini: rozvytok na zasadakh yevropeiskykh standartiv ta rekomendatsii: posibnyk. Lviv: LNU imeni Ivana Franka. (in Ukrainian).
Mankuta, Ya. M. (2015, 1 kvitnia). Model efektyvnosti systemy upravlinnia yakistiu u VNZ. Efektyvna ekonomika: Elektrone naukove fakhove vydannia, (1). http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3740 (in Ukrainian).
Martynets, L. A. (2015). Suchasni modeli osvity: navch.-metod. posibnyk (2-e vyd., dopovn. ta pererobl.). Donetsk. (in Ukrainian).
Martynets, L. A. (2017). Upravlinnia osvitnim seredovyshchem profesiinoho rozvytku vchyteliv u zahalnoosvitnomu navchalnomu zakladi: monohrafiia. Vinnytsia: DonNU imeni Vasylia Stusa. (in Ukrainian).
Marchuk, A. (2023). Yakist vyshchoi osvity v nadzvychainykh umovakh: osvitni vtraty y dysfunktsii tsyfrovizatsii vyshchoi osvity ta dystantsiinoho navchannia. Sotsialno-ekonomichni vidnosyny v tsyfrovomu suspilstvi, 1 (47), 80–89. (in Ukrainian).
Movchan, L. V. (2017). Suchasnyi pohliad na yakist vyshchoi osvity v Ukraini. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, (1 (13)), 32–37. (in Ukrainian).
Model systemy zabezpechennia yakosti osvitnoi diialnosti ta yakosti vyshchoi osvity u ZVO. (2018, 5 kvitnia). Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka. https://projects.lnu.edu.ua/quaere/wp-content/uploads/sites/6/2018/03/qa-model.pdf (in Ukrainian).
Nikolaienko, S. (2024, 4 kvitnia). Yakist vyshchoi osvity – zaporuka konkurentnospromozhnosti ukrainskykh universytetiv (z vystupu v Natsionalnii akademii pedahohichnykh nauk). Natsionalnyi universytet bioresursiv ta pryrodokorystuvannia Ukrainy. https://nubip.edu.ua/node/85747 in Ukrainian).
Systema upravlinnia yakistiu (QMS): Vycherpnyi posibnyk iz zabezpechennia doskonalosti v biznes-operatsiiakh. (2024, 3 kvitnia). https://visuresolutions.com/uk/posibnyk-cmmi/qms/ (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.