Abstract
The article deals with the problem of forming technological competence of future teachers of vocational-technical education institutions. By technological competence we mean the possession by future vocational teachers of a system of knowledge, skills and values to solve a set of similar pedagogical tasks using the most effective educational technologies. This is a certain integrative professional property that allows to achieve the desired result – effective and useful for society pedagogical activity in vocational education and training institutions through the application of a set of knowledge, skills and abilities. Technological competence is formed in the process of transition from one level of acquisition of knowledge, skills, values, experience by future teachers of vocational education and training institutions to another. At each of these levels (empirical, theoretical, algorithmic and creative), it is possible to assess the degree of students' technological competence by the following criteria (purposefulness, creativity, manufacturability, optimality, productivity) and corresponding indicators.
It is found that important factors in the effective formation of technological competence of future teachers of vocational-technical institutions are: firstly, digitalization of the educational process, which provides simplification of educational and organizational tasks; access to a wide range of educational and professional content; development of practical skills in a safe environment; implementation of educational analytics and monitoring of students' learning achievements, etc.; secondly, active research activities that contribute to the deepening of the acquired and creation of new knowledge in the field of professional pedagogy and methods of professional training.
References
Бабин, І. І., Болюбаш, А. А, Гармаш, А. А та ін. (2011). Національний освітній глосарій: вища освіта. Київ: Плеяди.
Горбатюк, Р.М. (2010). Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. [Aвтореферат дисертації доктора педагогічних наук]. Тернопіль.
Каньковський, І. Є. (2014). Система професійної підготовки інженерів-педагогів автотранспортного профілю: монографія. Хмельницький: ФОП Цюпак А.А.
Луговий, В. І. (2009) Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні. Педагогіка і психологія: Вісник АПН України, 2, 14–27.
Осадча, М. В. (2017). Формування екологічної компетентності майбутніх майстрів виробничого навчання будівельного профілю в пройесі професійної підготовки. [Aвтореферат дисертації доктора педагогічних наук]. Глухів.
Петренко, Л.М. (2014). Теорія і методика розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівників професійно-технічних навчальних закладів. [Aвтореферат дисертації доктора педагогічних наук]. Київ.
Петрук, В.А. (2008). Теоретико-методичні засади формування базових професійних компетенцій у майбутніх фахівців технічних спеціальностей. [Aвтореферат дисертації доктора педагогічних наук]. Київ.
Погорєлов, М.Г. (2020). Формування готовності майбутніх викладачів професій¬ного навчання в галузі транспорту до застосування інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності. [Aвтореферат дисертації доктора педагогічних наук]. Слов’янськ.
Радкевич, В.О. (2023). Основні напрями науково-методичного забезпечення розвитку професійної освіти в умовах нових викликів. Професійна освіта, 1, 27–30.
Сліпухіна, І.А. (2015). Теоретико-методичні засади формування технологічної компетентності майбутніх інженерів-педагогів з використанням комп’ютерно орієнтованої системи фізичного експерименту. [Aвтореферат дисертації доктора педагогічних наук]. Київ.
Стандарт вищої освіти України. Галузь знань 01 − освіта/педагогіка; спеціаль-ність 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) (2019): Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.11.2019 р. № 1460. https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty 2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf
Степко, М.Ф. (2009). Компетентнісний підхід до організації підготовки фахівців, його розуміння і проблеми використання у вищій школі України. Педагогіка і психологія: Вісник АПН України, 2, 44–50.
Шевченко, Г.П. (2009). Концептуальна сутність компетентнісного підходу: європейсь¬кий вимір. Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України: матеріали методичного семінару. Київ: Педагогічна думка, 121–130.
Babyn, I.I., Boliubash, A.A, Harmash, A.A ta in. (2011). Natsionalnyi osvitnii hlosarii: vyshcha osvita. Kyiv: Pleiady. (in Ukrainian).
Horbatiuk, R.M. (2010). Teoretyko-metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kompiuternoho profili. [Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk]. Ternopil. (in Ukrainian).
Kankovskyi, I.Ie. (2014). Systema profesiinoi pidhotovky inzheneriv-pedahohiv avtotransportnoho profiliu: monohrafiia. Khmelnytskyi: FOP Tsiupak A.A. (in Ukrainian).
Luhovyi, V.I. (2009). Yevropeiska kontseptsiia kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchii shkoli ta problemy yii realizatsii v Ukraini. Pedahohika i psykholohiia: Visnyk APN Ukrainy, 2, 14–27. (in Ukrainian).
Osadcha, M.V. (2017). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh maistriv vyrobnychoho navchannia budivelnoho profiliu v proiesi profesiinoi pidhotovky. [Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk]. Hlukhiv. (in Ukrainian).
Petrenko, L.M. (2014). Teoriia i metodyka rozvytku informatsiino-analitychnoi kompetentnosti kerivnykiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv. [Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk]. Kyiv. (in Ukrainian).
Petruk, V.A. (2008). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia bazovykh profesiinykh kompetentsii u maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei [Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk]. Kyiv. (in Ukrainian).
Pohorielov, M.H. (2020). Formuvannia hotovnosti maibutnikh vykladachiv profesii¬noho navchannia v haluzi transportu do zastosuvannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti. [Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk]. Sloviansk. (in Ukrainian).
Radkevych, V.O. (2023). Osnovni napriamy naukovo-metodychnoho zabezpechennia rozvytku profesiinoi osvity v umovakh novykh vyklykiv. Profesiina osvita, 1, 27–30. (in Ukrainian).
Slipukhina, I.A. (2015). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia tekhnolohichnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv z vykorystanniam kompiuterno oriientovanoi systemy fizychnoho eksperymentu. [Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk]. Kyiv. (in Ukrainian).
Standart vyshchoi osvity Ukrainy. Haluz znan 01 − osvita/pedahohika; spetsial-nist 015 Profesiina osvita (za spetsializatsiiamy) (2019): Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 21.11.2019 r. № 1460. https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty 2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf (in Ukrainian).
Stepko, M.F. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid do orhanizatsii pidhotovky fakhivtsiv, yoho rozuminnia i problemy vykorystannia u vyshchii shkoli Ukrainy. Pedahohika i psykholohiia: Visnyk APN Ukrainy, 2, 44–50. (in Ukrainian).
Shevchenko, H.P. (2009) Kontseptualna sutnist kompetentnisnoho pidkhodu: yevropeis¬kyi vymir. Realizatsiia yevropeiskoho dosvidu kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchii shkoli Ukrainy: materialy metodychnoho seminaru. Kyiv: Pedahohichna dumka, 121–130. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.