DIDACTIC ALGORITHM FOR DEVELOPING AN INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORY FOR STUDYING PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DISCIPLINES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF APPLICANTS FOR THE SECOND (MASTER'S) LEVEL OF HIGHER EDUCATION
PDF (Українська)

Keywords

didactic algorithm
psychological and pedagogical disciplines
educational attainment
applicants for second (master’s) level of higher education
individual educational trajectory
individual educational program

How to Cite

Chalyi А. . (2024). DIDACTIC ALGORITHM FOR DEVELOPING AN INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORY FOR STUDYING PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DISCIPLINES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF APPLICANTS FOR THE SECOND (MASTER’S) LEVEL OF HIGHER EDUCATION. Ukrainian Educational Journal, (3), 108–114. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-108-114

Abstract

The article formulates a didactic algorithm for developing an individual educational trajectory for learning psychological and pedagogical disciplines in the educational process of applicants for the second (master’s) level of higher education. The didactic algorithm consists of several stages: analysis of the needs and capabilities of students; definition of educational goals; selection of teaching materials and methods; planning of training; implementation of an individual educational trajectory and evaluation of results. The personalization of the educational path of applicants for the second (master’s) level of higher education can be implemented through the formation of individual educational trajectories, using an individual curriculum that contains both a general education component and a professional one. The author outlines the technology for developing an individual educational trajectory for teaching psychological and pedagogical disciplines in the educational process of students of the second (master’s) level of higher education. The first stage is to determine the needs, interests, requests, and personal characteristics of students. The second stage of the formation of an individual educational trajectory for studying psychological and pedagogical disciplines for students of the second (master’s) level of higher education is associated with the development of an individual educational program, which involves setting short-term and long-term goals; conceptual strategies and approaches to student development, determining indicators of their achievements, as well as selecting the content and forms of learning. The third stage involves the correction of pedagogical influences, the creation of a positive pedagogical environment, and the elimination of organizational shortcomings. The fourth stage of the formation of an individual educational trajectory for studying psychological and pedagogical disciplines for students of the second (master’s) level of higher education is associated with pedagogical monitoring, which is carried out to ensure the quality of this process. The practical implementation of individual educational trajectories of applicants for the second (master’s) level of higher education involves a clear system of activities at different stages of this process.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-108-114
PDF (Українська)

References

Алєксєєва, С. (2013). Формування готовності учнівської молоді до вибору і реалізації професійної кар’єри: від теорії до практики. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 5. https://lib.iitta.gov.ua/ id/eprint/11303

Алєксєєва, С. (2021). Індивідуальна освітня траєкторія: від побудови – до реалізації. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент: збірник наукових праць (Серія: Педагогічні науки), 17, 74–82.

Алєксєєва, С., Арістова, Н., Малихін, О., & Попов, Р. (2022). Дидактичні форми організації освітнього процесу сучасного закладу освіти. Актуальні питання у сучасній науці, 1(1).

Годованюк, Т. (2010). Індивідуальне навчання у вищій школі: монографія. Київ: НПУ імені Драгоманова.

Малихін, О., Арістова, Н., & Алєксєєва, С. (2023). Індивідуалізація навчання в закладах загальної середньої освіти: концепція, методологія, дидактичні умови. Київ: Педагогічна думка.

Сухенко, Я. (2017). Індивідуальна освітня траєкторія: міждисциплінарний аналіз феномену. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 4 (2), 111–116.

Терещук, Г. (2017). Індивідуалізація навчання в контексті ідей концепції нової української школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 2, 6–16.

Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Popov, R., & Zasiekina, T. (2022, May). Individualized learning in the context of blended mode of the educational process in secondary school: challenges and expectations. Proceedings of the International Scientific Conference, I (Vol. 560), 571.

Alieksieieva, S. (2013). Formuvannia hotovnosti uchnivskoi molodi do vyboru i realizatsii profesiinoi kariery: vid teorii do praktyky. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy. Profesiina pedahohika, 5. https://lib.iitta.gov.ua/ id/eprint/11303 (in Ukrainian).

Alieksieieva, S. (2021). Indyvidualna osvitnia traiektoriia: vid pobudovy – do realizatsii. Mystetska osvita: zmist, tekhnolohii, menedzhment. (Seriia: Pedahohichni nauky), 17, 74–82.

Alieksieieva, S., Aristova, N., Malykhin, O., & Popov, R. (2022). Dydaktychni formy orhanizatsii osvitnoho protsesu suchasnoho zakladu osvity. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi, 1 (1). (in Ukrainian).

Hodovaniuk, T. (2010). Indyvidualne navchannia u vyshchii shkoli: Monohrafiia. Kyiv: NPU imeni Drahomanova (in Ukrainian).

Malykhin, O., Aristova, N., & Alieksieieva, S. (2023). Indyvidualizatsiia navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: kontseptsiia, metodolohiia, dydaktychni umovy. Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).

Sukhenko, Ya. (2017). Indyvidualna osvitnia traiektoriia: mizhdystsyplinarnyi analiz fenomenu. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky, 4 (2), 111–116 (in Ukrainian).

Tereshchuk, H. (2017). Indyvidualizatsiia navchannia v konteksti idei kontseptsii novoi ukrainskoi shkoly. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika, 2, 6–16 (in Ukrainian).

Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Popov, R., & Zasiekina, T. (2022, May). Individualized learning in the context of blended mode of the educational process in secondary school: challenges and expectations. Proceedings of the International Scientific Conference, I (Vol. 560), 571. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.