Abstract
The innovative direction of modern education in Ukraine is due to a number of social factors. Society's demands for this area are growing rapidly, and this, in turn, actualizes the need to modernize education to the existing conditions. So innovation reaches a new level, becoming not just a situational phenomenon, but a systematically organized process. Any change becomes successful if its implementation is well-planned, and this actualizes the issue of educational innovation management. Therefore, in the article, we analyzed the works of domestic and foreign scientists regarding this problem in institutions of general secondary education, identified a number of criteria for evaluating innovations, specified the definition of "educational innovation", considered its types and different approaches to the algorithms of introducing innovations in accordance with the trends of modern innovation management. In addition, in the submitted publication, we proposed our own structure for the introduction of innovation in a general secondary education institution using the example of a practical case of organizing work with gifted children in the "Educator" Lyceum. The development relates to the modernization of approaches to scientific activity in the institution of general secondary education, in particular, the preparation of students for writing research papers, participation in subject olympiads and competitions. It covers the following sequence of stages of innovation implementation: problem identification; goal setting; determination of the final result; description of the content of the innovation and implementation algorithm; zoning of responsibility; application of innovation; quality monitoring; further application of the innovation and diffusion. Having passed practical testing and showing positive qualitative and quantitative results, this algorithm can be used by other institutions.
References
Гриневич, Л., Линов, К., Шемелинець, І. та Рій, Г. (2021). Модернізація системи управління освітою Києва в умовах впровадження автономії шкіл. Огляд сучасної вищої освіти, (6), 129–146. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.610
Коновальчук, І. (2015). Теоретичні та технологічні засади реалізації інновацій у загальноосвітніх навчальних закладах (Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка.
Мариновська, О.Я. (2009). Формування готовності вчителів до проектно-впроваджувальної діяльності: теорія і практика: монографія. Івано-Франківськ: Симфонія форте.
Мармаза, О. І. (2016). Інноваційний менеджмент: навчально-методичний посібник. Харків: Планета-принт.
Наумчук, І. (2017). Дисемінація інноваційного професійного досвіду керівників позашкільних навчальних закладів. Науково-методичні основи професійного розвитку керівних і педагогічних кадрів в умовах випереджувальної післядипломної освіти: збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково- практичної конференції 30-31 березня 2017 року, 122‒124. http://roippo.org.ua/activities/research/conferenc.php/847/.
Міністерство освіти і науки України. (2000). Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності (наказ № 522 від 07.11.2000 р.; із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства освіти і науки молоді та спорту України № 1352 від 30.11.2012 р.).
Сидоренко, В.В. (2016). Науково-методичний менеджмент освітніх інновацій в умовах післядипломної педагогічної освіти. Науковий вісник УМО: електронне видання, 1(1), 240‒254. http://umo.edu.ua.
Сиротенко, Г. (упоряд). (2006). Інноваційна діяльність педагога: від теорії до успіху. Інформаційно-аналітичний збірник. Полтава: ПОІППО. https://pano.pl.ua/file/book/innovacii%20Surotenko.pdf
Хоружа Л. (ред.). (2024). Інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти: від теорії до практики: колективна монографія. Київ: Ліра-К.
Цикл експериментів і досвіду. (н.д.). Матеріали платформи Prometeus із курсу «Впровадження інновацій у школах». https://youtu.be/qfmzLgoVQFM
Hrynevych, L., Lynov, K., Shemelynets, I. ta Rii, H. (2021). Modernizatsiia systemy upravlinnia osvitoiu Kyieva v umovakh vprovadzhennia avtonomii shkil. Ohliad suchasnoi vyshchoi osvity, (6), 129–146. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2021.610 (in Ukrainian).
Khoruzha L. (ed.). (2024). Innovatsiinist rozvytku vyshchoi pedahohichnoi osvity: vid teorii do praktyky: kolektyvna monohrafiia. Kyiv: Lira-K. (in Ukrainian).
Konovalchuk, I. (2015). Teoretychni ta tekhnolohichni zasady realizatsii innovatsii u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh (Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia doktora pedahohichnykh nauk). Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka. (in Ukrainian).
Marmaza, O. I. (2016). Innovatsiinyi menedzhment: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Planeta-prynt. (in Ukrainian).
Marynovska, O.Ia. (2009). Formuvannia hotovnosti vchyteliv do proektno-vprovadzhuvalnoï diialnosti: teoriia i praktyka: monohrafiia. Ivano-Frankivsk: Symfoniia forte. (in Ukrainian).
Naumchuk, I. (2017). Dyseminatsiia innovatsiinoho profesiinoho dosvidu kerivnykiv pozashkilnykh navchalnykh zakladiv. Naukovo-metodychni osnovy profesiy̆noho rozvytku kerivnykh i pedahohichnykh kadriv v umovakh vyperedzhuvalnoï pisliadyplomnoï osvity: zbirnyk naukovykh prats za materialamy Vseukraïnskoï naukovo- praktychnoï konferentsiï 30-31 bereznia 2017 roku, 122‒124. http://roippo.org.ua/activities/research/conferenc.php/847/ (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2000). Polozhennia pro poriadok zdiisnennia innovatsiinoi osvitnoi diialnosti (nakaz No 522 vid 2000/11/07 iz zminamy i dopovnenniamy, vnesenymy nakazom Ministerstva osvity i nauky molodi ta sportu Ukrainy No 1352 vid 2012.11.30). (in Ukrainian).
Sydorenko, V.V. (2016). Naukovo-metodychnyyi menedzhment osvitnikh innovatsiyi v umovakh pisliadyplomnoii pedahohichnoii osvity. Naukovyyi visnyk UMO: elektronne vydannia, 1(1), 240‒254. http://umo.edu.ua (in Ukrainian).
Syrotenko, H. (comp.). (2006). Innovatsiina diialnist pedahoha: vid teoriii do uspikhu. Informatsiino-analitychnyi zbirnyk. Poltava: POIPPO. https://pano.pl.ua/file/book/innovacii%20Surotenko.pdf (in Ukrainian).
Tsykl eksperymentiv i dosvidu. (n.d.). Materialy platformy Prometeus iz kursu «Vprovadzhennia innovatsii u shkolakh». https://youtu.be/qfmzLgoVQFM (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.