THE SYSTEM OF DESIGNING A VARIABLE COMPONENT OF THE CONTENT OF COMPLETE GENERAL SECONDARY EDUCATION
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

complete general secondary education
content of complete general secondary education
variable component of the content of complete general secondary education
designing
design system

How to Cite

Puzikov Д. (2024). THE SYSTEM OF DESIGNING A VARIABLE COMPONENT OF THE CONTENT OF COMPLETE GENERAL SECONDARY EDUCATION. Ukrainian Educational Journal, (4), 65–80. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-65-80

Abstract

In the article, the system of designing a variable component of the content of complete general secondary education, developed and substantiated by the author, is made public. In the course of the study, the levels of management of the education system were defined and substantiated, at which the variable component of the content of complete general secondary education can be designed (the system of its design is implemented), such as: national, regional, local, the level of a general secondary education institution, a structural subdivision of such an institution (elementary school, gymnasium, lyceum). The author substantiates that the most significant role will be played by the state level (development and approval of state standards of complete general secondary education, typical educational programs according to its levels, regulatory and legal support, which will determine the order of formation of the variable component of the content at this level of education, as well as rights, duties and responsibilities of the subjects involved in carrying out this process) and the level of the general secondary education institution at which the design of the variable component of its content will take place during the development and approval of the educational program of the school. The system of designing the variable component of the content of complete general secondary education (implemented at the school level) is defined by the author as a set of interconnected components, the interaction of which ensures the development of the project of the variable component of this content, its coordination with the invariant component, and the integration of both components in the educational program of the general secondary education institution with further implementation in its educational process. The component structure of the design system of the variable component of the content of complete general secondary education is determined and substantiated, namely: subject (qualitative and quantitative requirements for design teams), object, organizational and managerial (legal support, goals and objectives of project activities, team organization designers), methodical (set of methods and means of project activity), resource (main personnel, scientific and methodological, financial, material, technical and informational resources of the specified design), operational (sequence of stages of project activity), effective (a project of a variable component of the content of complete general secondary education, which is integrated into the educational program of the school, is implemented in its educational process). The components of this system are detailed by the author for the level of the general secondary education institution. The functions that will be ensured by the implementation of the system of designing the variable component of the content of complete general secondary education in the educational process of the school are distinguished and substantiated, namely: organizational-management, educational (scientific-methodical), diagnostic, predictive, goal-setting and planning, communicative, coordinating functions, regulatory, control.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-65-80
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Березовський, В.А. (2015) Спортивне орієнтування як варіативний компонент програми з фізичної культури для учнів старшої школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3(1), 54–56. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_3(1)__16.

Бусел, В.Т. (гол. ред.) (2005). Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.). ВТФ «Перун».

Кизенко, В. (2016). Варіативний компонент змісту освіти старшої школи як важливий складник системи неперервної професійної освіти. У Дидактика: теорія і практика: збірник наукових праць (с. 58–64). Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова.

Колесник, М.О., Степанюк А.М. (2017). Конструювання варіативного компоненту змісту природничої освіти школярів на засадах причинно-системного підходу. Фізико-математична освіта, 2, 84–88. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_2_17.

Коршевнюк, Т.В. (2020). Теоретико-методологічні засади формування змісту варіативного складника профільної середньої біологічної освіти в Україні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи, 76, 93–98. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.76.20

Кремень, В.Г. (гол. ред.) (2008). Енциклопедія освіти. Юрінком Інтер.

Кремень, В.Г. (гол. ред.) (2021). Енциклопедія освіти (2-ге вид. допов. та перероб.). Юрінком Інтер.

Пасічник, О.С. (2014). Дидактичні та методичні підходи до конструювання змісту елективних курсів з іноземної мови для старшої профільної школи як засобу забезпечення варіативного компонента іншомовної освіти. Постметодика, 4, 35–40. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2014_4_9.

Міністерство освіти і науки України (2023). «Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти» (Наказ Міністерства освіти і науки України). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text

Кабінет міністрів України (2014). «Про затвердження Положення про Міністерство освіти і науки України» (Постанова Кабінету Міністрів України). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF#Text

Закон України «Про освіту» (2017). Офіційний вісник України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). Офіційний вісник України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Пузіков, Д. (2021). Методика проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії як чинника розроблення нового навчально-методичного забезпечення. Проблеми сучасного підручника, 27, 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222

Пузіков, Д. (2023). Технологія прогнозування і проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії та/або ліцею у процесі внутрішньошкільної науково-методичної роботи. Український педагогічний журнал, 3, 144–154. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-144-154

Туташинський, В. (2019). Науково-методичне забезпечення варіативного складника змісту технологічної освіти у професійному ліцеї. Молодь і ринок, 3, 127–131. https://doi.org/10.24919/23084634.2019.166288

Berezovskyi, V.A. (2015) Sportyvne oriientuvannia yak variatyvnyi komponent prohramy z fizychnoi kultury dlia uchniv starshoi shkoly. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport), 3(1), 54–56. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_3(1)__16. (in Ukrainian).

Busel, V.T. (Chief Ed.) (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (rev. and add.). VTF «Perun». (in Ukrainian).

Kolesnyk, M.O., Stepaniuk A.M. (2017). Konstruiuvannia variatyvnoho komponentu zmistu pryrodnychoi osvity shkoliariv na zasadakh prychynno-systemnoho pidkhodu. Fizyko-matematychna osvita, 2, 84–88. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_2_17. (in Ukrainian).

Korshevniuk, T.V. (2020). Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia zmistu variatyvnoho skladnyka profilnoi serednoi biolohichnoi osvity v Ukraini. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5 : Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 76, 93–98. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.76.20 (in Ukrainian).

Kremen, V.H. (Chief Ed.) (2008). Entsyklopediia osvity. Yurinkom Inter. (in Ukrainian).

Kremen, V.H. (Chief Ed.) (2021). Entsyklopediia osvity (2nd ed., rev. and expanded). Yurinkom Inter. (in Ukrainian).

Kyzenko, V. (2016). Variatyvnyi komponent zmistu osvity starshoi shkoly yak vazhlyvyi skladnyk systemy neperervnoi profesiinoi osvity. In Dydaktyka: teoriia i praktyka: zbirnyk naukovykh prats (s. 58–64). Vydavnytstvo NPU imeni M.P. Drahomanova. (in Ukrainian).

Pasichnyk, O.S. (2014). Dydaktychni ta metodychni pidkhody do konstruiuvannia zmistu elektyvnykh kursiv z inozemnoi movy dlia starshoi profilnoi shkoly yak zasobu zabezpechennia variatyvnoho komponenta inshomovnoi osvity. Postmetodyka, 4, 35–40. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2014_4_9. (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy "Pro osvitu". (2017). Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy "Pro povnu zahalnu seredniu osvitu". (2020). Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2014). "Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy" (Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). "Pro zatverdzhennia Polozhennia pro poryadok zdiisnennia innovatsiynoi diialʹnosti u sferi osvity" (Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text (in Ukrainian).

Puzikov, D. (2021). Metodyka proiektuvannia variatyvnoho skladnyka osvitnoi prohramy himnazii yak chynnyka rozroblennia novoho navchalno-metodychnoho zabezpechennia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 27, 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222 (in Ukrainian).

Puzikov, D. (2023). Tekhnolohiia prohnozuvannia i proiektuvannia variatyvnoho skladnyka osvitnoi prohramy himnazii ta/abo litseiu u protsesi vnutrishnoshkilnoi naukovo-metodychnoi roboty. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 144–154. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-144-154 (in Ukrainian).

Tutashynskyi, V. (2019). Naukovo-metodychne zabezpechennia variatyvnoho skladnyka zmistu tekhnolohichnoi osvity u profesiinomu litsei. Molod i rynok, 3, 127–131. https://doi.org/10.24919/23084634.2019.166288 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.