Анотація
У статті оприлюднена система проєктування варіативної складової змісту повної загальної середньої освіти, розроблена й обґрунтована автором. У ході дослідження визначені рівні управління системою освіти, вони здобули аргументацію, на яких може здійснюватися проєктування варіативної складової змісту повної середньої освіти (впроваджуватися система його проєктування), як-от: загальнодержавний, регіональний, місцевий, рівень закладу загальної середньої освіти, структурного підрозділу такого закладу (початкової школи, гімназії, ліцею). Автором встановлено, що найвагомішу роль відіграватимуть державний рівень (розроблення і затвердження державних стандартів повної загальної середньої освіти, типових освітніх програм за її рівнями, нормативно-правового забезпечення, що визначатиме порядок формування варіативної складової змісту цього рівня освіти, права, обов’язки та відповідальність суб’єктів процесу) і рівень закладу загальної середньої освіти, на якому проєктування варіативного складника її змісту відбуватиметься в ході розроблення і затвердження освітньої програми школи. Система проєктування варіативної складової змісту повної загальної середньої освіти (впроваджена на рівні школи) визначена автором як сукупність взаємопов’язаних компонентів, взаємодія яких забезпечує розроблення проєкту варіативного компонента цього змісту, координування його з інваріантним, інтегрування обох складових у освітній програмі закладу загальної середньої освіти з подальшою реалізацією в його освітньому процесі. Визначено й обґрунтовано компонентний склад системи проєктування варіативної складової змісту повної загальної середньої освіти, а саме: суб’єктний (якісні і кількісні вимоги до команда проєктувальників), об’єктний, організаційно-управлінський (правове забезпечення, цілі і завдання проєктної діяльності, організація команди проєктувальників), методичний (сукупність методів і засобів проєктної діяльності), ресурсний (основні кадрові, науково-методичні, фінансові, матеріально-технічні й інформаційні ресурси вказаного проєктування), операційно-діяльнісний (послідовність етапів проєктної діяльності), результативний (проєкт варіативної складової змісту повної загальної середньої освіти, що інтегрується до освітньої програми школи, реалізується в її освітньому процесі). Компоненти цієї системи деталізовано автором для рівня закладу загальної середньої освіти. Виокремлено і обґрунтовано функції, які забезпечить упровадження і реалізація системи проєктування варіативної компоненти змісту повної загальної середньої освіти в освітньому процесі школи, а саме: організаційно-управлінську, освітню (науково-методичну), діагностувальну, прогнозувальну, функцію цілепокладання і планування, комунікативну, координувальну, регулювальну, контрольну.
Посилання
Березовський, В.А. (2015) Спортивне орієнтування як варіативний компонент програми з фізичної культури для учнів старшої школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3(1), 54–56. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_3(1)__16.
Бусел, В.Т. (гол. ред.) (2005). Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.). ВТФ «Перун».
Кизенко, В. (2016). Варіативний компонент змісту освіти старшої школи як важливий складник системи неперервної професійної освіти. У Дидактика: теорія і практика: збірник наукових праць (с. 58–64). Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова.
Колесник, М.О., Степанюк А.М. (2017). Конструювання варіативного компоненту змісту природничої освіти школярів на засадах причинно-системного підходу. Фізико-математична освіта, 2, 84–88. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_2_17.
Коршевнюк, Т.В. (2020). Теоретико-методологічні засади формування змісту варіативного складника профільної середньої біологічної освіти в Україні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи, 76, 93–98. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.76.20
Кремень, В.Г. (гол. ред.) (2008). Енциклопедія освіти. Юрінком Інтер.
Кремень, В.Г. (гол. ред.) (2021). Енциклопедія освіти (2-ге вид. допов. та перероб.). Юрінком Інтер.
Пасічник, О.С. (2014). Дидактичні та методичні підходи до конструювання змісту елективних курсів з іноземної мови для старшої профільної школи як засобу забезпечення варіативного компонента іншомовної освіти. Постметодика, 4, 35–40. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2014_4_9.
Міністерство освіти і науки України (2023). «Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти» (Наказ Міністерства освіти і науки України). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text
Кабінет міністрів України (2014). «Про затвердження Положення про Міністерство освіти і науки України» (Постанова Кабінету Міністрів України). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF#Text
Закон України «Про освіту» (2017). Офіційний вісник України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). Офіційний вісник України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Пузіков, Д. (2021). Методика проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії як чинника розроблення нового навчально-методичного забезпечення. Проблеми сучасного підручника, 27, 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222
Пузіков, Д. (2023). Технологія прогнозування і проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії та/або ліцею у процесі внутрішньошкільної науково-методичної роботи. Український педагогічний журнал, 3, 144–154. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-144-154
Туташинський, В. (2019). Науково-методичне забезпечення варіативного складника змісту технологічної освіти у професійному ліцеї. Молодь і ринок, 3, 127–131. https://doi.org/10.24919/23084634.2019.166288
Berezovskyi, V.A. (2015) Sportyvne oriientuvannia yak variatyvnyi komponent prohramy z fizychnoi kultury dlia uchniv starshoi shkoly. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport), 3(1), 54–56. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_3(1)__16. (in Ukrainian).
Busel, V.T. (Chief Ed.) (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (rev. and add.). VTF «Perun». (in Ukrainian).
Kolesnyk, M.O., Stepaniuk A.M. (2017). Konstruiuvannia variatyvnoho komponentu zmistu pryrodnychoi osvity shkoliariv na zasadakh prychynno-systemnoho pidkhodu. Fizyko-matematychna osvita, 2, 84–88. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_2_17. (in Ukrainian).
Korshevniuk, T.V. (2020). Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia zmistu variatyvnoho skladnyka profilnoi serednoi biolohichnoi osvity v Ukraini. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5 : Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 76, 93–98. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.76.20 (in Ukrainian).
Kremen, V.H. (Chief Ed.) (2008). Entsyklopediia osvity. Yurinkom Inter. (in Ukrainian).
Kremen, V.H. (Chief Ed.) (2021). Entsyklopediia osvity (2nd ed., rev. and expanded). Yurinkom Inter. (in Ukrainian).
Kyzenko, V. (2016). Variatyvnyi komponent zmistu osvity starshoi shkoly yak vazhlyvyi skladnyk systemy neperervnoi profesiinoi osvity. In Dydaktyka: teoriia i praktyka: zbirnyk naukovykh prats (s. 58–64). Vydavnytstvo NPU imeni M.P. Drahomanova. (in Ukrainian).
Pasichnyk, O.S. (2014). Dydaktychni ta metodychni pidkhody do konstruiuvannia zmistu elektyvnykh kursiv z inozemnoi movy dlia starshoi profilnoi shkoly yak zasobu zabezpechennia variatyvnoho komponenta inshomovnoi osvity. Postmetodyka, 4, 35–40. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2014_4_9. (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy "Pro osvitu". (2017). Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy "Pro povnu zahalnu seredniu osvitu". (2020). Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2014). "Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy" (Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). "Pro zatverdzhennia Polozhennia pro poryadok zdiisnennia innovatsiynoi diialʹnosti u sferi osvity" (Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text (in Ukrainian).
Puzikov, D. (2021). Metodyka proiektuvannia variatyvnoho skladnyka osvitnoi prohramy himnazii yak chynnyka rozroblennia novoho navchalno-metodychnoho zabezpechennia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 27, 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222 (in Ukrainian).
Puzikov, D. (2023). Tekhnolohiia prohnozuvannia i proiektuvannia variatyvnoho skladnyka osvitnoi prohramy himnazii ta/abo litseiu u protsesi vnutrishnoshkilnoi naukovo-metodychnoi roboty. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 144–154. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-144-154 (in Ukrainian).
Tutashynskyi, V. (2019). Naukovo-metodychne zabezpechennia variatyvnoho skladnyka zmistu tekhnolohichnoi osvity u profesiinomu litsei. Molod i rynok, 3, 127–131. https://doi.org/10.24919/23084634.2019.166288 (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.