COMPETENCY-BASED TASKS ON THE FUNDAMENTALS OF LAW IN THE LESSON STRUCTURE
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

approaches to learning
lesson structure
civil and historical branch of education
competency-based tasks
law studies

How to Cite

Zhydkova Н. (2024). COMPETENCY-BASED TASKS ON THE FUNDAMENTALS OF LAW IN THE LESSON STRUCTURE. Ukrainian Educational Journal, (4), 181–192. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-181-192

Abstract

The article is devoted to the problem of the model of competency-based tasks (СBТ) in the structure of the lesson, aimed at the formation of legal subject competence, which is implemented in educational and life practice. Attention is paid to the level of competence of students who master the educational program on the basis of the State standard of basic secondary education, as well as students who plan to be lawyers.

The model of the CОТ is proposed in the introduction, main and conclusion parts of the lesson. Features and components of the model, functions and tools of the components are defined. The main components of the model are key, thematic and substantive issues and tasks that are reproductive, transformative and creative in their levels, implemented in different parts of the lessons. Key questions and tasks in the introductory part motivate students to develop competence, activate educational and life experience, while thematic and substantive questions and tasks in the main and conclusion parts contribute to the development and systematization of knowledge, skills, attitudes and enrich experience.

The implementation of the СBТ model makes the learning process of the lesson holistic and systematic and allows you to keep the attention of students during the lesson. Examples of the use of means of the CBT (schemes, illustrations, interdisciplinary connections, etc.), methods and techniques (association, analogy, hypothesis, posture, etc.) in accordance with their performance of functions in different parts of the lessons are given. The CBT model is a component of the cognitive activity of students during the lesson, which gives it practical and activity value.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-181-192
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Кабінет міністрів України. (2020, 30 вересня). Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ №898. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886

Жидкова, Н. (2024). Античні та біблійні фразеологізми як засоби асоціативних зв’язків на уроках громадянської та історичної освіти. Молодь і ринок, 10 (218), 97‒111. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/290341

Рябовол, Л. (2016). Концептуальні засади побудови підручника з правознавства для профільного навчання. Проблеми сучасного підручника, 16, 373–384. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/427

Пометун, О. (2015). Система пізнавальних завдань у компетентнісно орієнтованому підручнику історії. Проблеми сучасного підручника, 15, 186–197. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/496

Пометун, О., Гупан, Н., Власов, В. (2018). Компетентнісно орієнтована методика навчання історії восновній школі: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ»

Пономарьова, К. (2016). Компетентнісно орієнтовані завдання з української мови: особливості конструювання та застосування. Учитель початкової школи, 12 (43), 10‒13.

Ремех, Т. (2023). Компетентнісно орієнтовані завдання в підручнику «Основи правознавства» (9 клас). У Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення збірник тез доповідей (с. 268‒270). Київ: Педагогічна думка, . https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738379/1/%D0%A0%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%85%20PSP_tezy_2023-1-269-271.pdf

Ремех, Т. (2018). Методика навчання учнів 9-го класу основ правознавства: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».

Суд виніс вирок щодо осіб, які викрали із музеїв картини відомих українських художників. Спеціалізована прокуратура в сфері оборони центрального регіону. https://vppnr.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_t=rec&id=98517&fp=1560

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020, September 30). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. Postanova KMU No 898. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).

Pometun, O. (2015). Systema piznavalnykh zavdan u kompetentnisno oriientovanomu pidruchnyku istorii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 15, 186–197. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/496 (in Ukrainian).

Pometun, O., Hupan, N., Vlasov, V. (2018). Kompetentnisno oriientovana metodyka navchannia istorii vosnovnii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Ponomarova, K. (2016). Kompetentnisno oriientovani zavdannia z ukrainskoi movy: osoblyvosti konstruiuvannia ta zastosuvannia. Uchytel pochatkovoi shkoly, 12 (43), 10‒13. (in Ukrainian).

Remekh, T. (2018). Metodyka navchannia uchniv 9-ho klasu osnov pravoznavstva: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Remekh, T. (2023). Kompetentnisno oriientovani zavdannia v pidruchnyku «Osnovy pravoznavstva» (9 klas). In Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu ta povoiennoho vidnovlennia zbirnyk tez dopovidei (pp. 268‒270). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738379/1/%D0%A0%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%85%20PSP_tezy_2023-1-269-271.pdf (in Ukrainian).

Riabovol, L. (2016). Kontseptualni zasady pobudovy pidruchnyka z pravoznavstva dlia profilnoho navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 373–384. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/427 (in Ukrainian).

Sud vynis vyrok shchodo osib, yaki vykraly iz muzeiv kartyny vidomykh ukrainskykh khudozhnykiv. Spetsializovana prokuratura v sferi oborony tsentralnoho rehionu. https://vppnr.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_t=rec&id=98517&fp=1560 (in Ukrainian).

Zhydkova, N. (2024). Antychni ta bibliini frazeolohizmy yak zasoby asotsiatyvnykh zviazkiv na urokakh hromadianskoi ta istorychnoi osvity. Molod i rynok, 10 (218), 97‒111. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/290341 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.