КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ З ОСНОВ ПРАВОЗНАВСТВА У СТРУКТУРІ УРОКУ
PDF
HTML

Ключові слова

підходи до навчання
структура уроку
громадянська та історична освітня галузь
компетентнісно орієнтовані завдання
основи правознавства

Як цитувати

Жидкова, Н. (2024). КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ З ОСНОВ ПРАВОЗНАВСТВА У СТРУКТУРІ УРОКУ. Український Педагогічний журнал, (4), 181–192. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-181-192

Анотація

Статтю присвячено проблемі використання моделі компетентнісно орієнтованих завдань (КОЗ) у структурі уроку з основ правознавства. Модель спрямована на формування правової предметної компетентності, яка реалізується в освітній та життєвій практиці. Звернено увагу на рівні компетентності учнів, які засвоюють освітню програму на основі Державного стандарту базової середньої освіти.

Визначено особливості, компоненти, функції і засоби моделі КОЗ у вступній, основній та заключній частинах уроку. Основними компонентами моделі є ключові, тематичні та змістові питання й завдання, які за своїми рівнями є репродуктивними, перетворювальними та творчими. Ключові питання та завдання у вступній частині мотивують учнів до пізнавальної діяльності, активізують навчальний та життєвий досвід, а тематичні та змістові в основній та заключній частинах сприяють розвитку та систематизації знань, умінь, навичок, ставлень та збагачують навчальний досвід учнів.

Реалізація моделі КОЗ робить урок цілісним та системним і дає можливість тримати увагу на пізнавальному процесі учнів протягом уроку. Наведено приклади використання КОЗ та їх засобів (схем, ілюстрації, міжпредметних зв’язків та ін.) і методів (асоціація, аналогія, гіпотеза, займи позицію та ін.) відповідно до виконання ними функцій у різних частинах уроків. Модель КОЗ надає процесу пізнання практичного значення і сприяє формуванню ключових, міжпредметних та предметних компетентностей.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-181-192
PDF
HTML

Посилання

Кабінет міністрів України. (2020, 30 вересня). Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ №898. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886

Жидкова, Н. (2024). Античні та біблійні фразеологізми як засоби асоціативних зв’язків на уроках громадянської та історичної освіти. Молодь і ринок, 10 (218), 97‒111. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/290341

Рябовол, Л. (2016). Концептуальні засади побудови підручника з правознавства для профільного навчання. Проблеми сучасного підручника, 16, 373–384. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/427

Пометун, О. (2015). Система пізнавальних завдань у компетентнісно орієнтованому підручнику історії. Проблеми сучасного підручника, 15, 186–197. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/496

Пометун, О., Гупан, Н., Власов, В. (2018). Компетентнісно орієнтована методика навчання історії восновній школі: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ»

Пономарьова, К. (2016). Компетентнісно орієнтовані завдання з української мови: особливості конструювання та застосування. Учитель початкової школи, 12 (43), 10‒13.

Ремех, Т. (2023). Компетентнісно орієнтовані завдання в підручнику «Основи правознавства» (9 клас). У Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення збірник тез доповідей (с. 268‒270). Київ: Педагогічна думка, . https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738379/1/%D0%A0%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%85%20PSP_tezy_2023-1-269-271.pdf

Ремех, Т. (2018). Методика навчання учнів 9-го класу основ правознавства: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».

Суд виніс вирок щодо осіб, які викрали із музеїв картини відомих українських художників. Спеціалізована прокуратура в сфері оборони центрального регіону. https://vppnr.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_t=rec&id=98517&fp=1560

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020, September 30). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. Postanova KMU No 898. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).

Pometun, O. (2015). Systema piznavalnykh zavdan u kompetentnisno oriientovanomu pidruchnyku istorii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 15, 186–197. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/496 (in Ukrainian).

Pometun, O., Hupan, N., Vlasov, V. (2018). Kompetentnisno oriientovana metodyka navchannia istorii vosnovnii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Ponomarova, K. (2016). Kompetentnisno oriientovani zavdannia z ukrainskoi movy: osoblyvosti konstruiuvannia ta zastosuvannia. Uchytel pochatkovoi shkoly, 12 (43), 10‒13. (in Ukrainian).

Remekh, T. (2018). Metodyka navchannia uchniv 9-ho klasu osnov pravoznavstva: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Remekh, T. (2023). Kompetentnisno oriientovani zavdannia v pidruchnyku «Osnovy pravoznavstva» (9 klas). In Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu ta povoiennoho vidnovlennia zbirnyk tez dopovidei (pp. 268‒270). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738379/1/%D0%A0%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%85%20PSP_tezy_2023-1-269-271.pdf (in Ukrainian).

Riabovol, L. (2016). Kontseptualni zasady pobudovy pidruchnyka z pravoznavstva dlia profilnoho navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 373–384. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/427 (in Ukrainian).

Sud vynis vyrok shchodo osib, yaki vykraly iz muzeiv kartyny vidomykh ukrainskykh khudozhnykiv. Spetsializovana prokuratura v sferi oborony tsentralnoho rehionu. https://vppnr.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_t=rec&id=98517&fp=1560 (in Ukrainian).

Zhydkova, N. (2024). Antychni ta bibliini frazeolohizmy yak zasoby asotsiatyvnykh zviazkiv na urokakh hromadianskoi ta istorychnoi osvity. Molod i rynok, 10 (218), 97‒111. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/290341 (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.