CRITERIA, INDICATORS AND LEVELS OF THE FORMATION OF MATHEMATICAL COMPETENCE OF 8TH GRADERS IN THE PROCESS OF TEACHING THE ENGLISH VERB
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

language teaching methods
English language teaching
mathematical competence as a key competence
mathematical competence in English language teaching
criteria, indicators and levels of mathematical competence
groups of results

How to Cite

Neguliaieva, A. (2025). CRITERIA, INDICATORS AND LEVELS OF THE FORMATION OF MATHEMATICAL COMPETENCE OF 8TH GRADERS IN THE PROCESS OF TEACHING THE ENGLISH VERB. Ukrainian Educational Journal, (2), 182–193. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-182-193

Abstract

The paper presents research on the problem of the formation of mathematical competence as a key competence in foreign language teaching. The importance of developing logical, mathematical and critical thinking, solving educational and communicative problems and logical tasks, and using mathematical modelling to form the specified competence and comprehensive personality development is emphasized. The need to develop an effective diagnostic toolkit for the specified competence of 8th-grade students in the process of learning the verb of the English language is substantiated. By the components of mathematical competence (motivational-valuable, cognitive, activity-communicative, and evaluative-reflexive) and instructional and methodological recommendations for assessing the results of students’ educational activities, the following levels are distinguished (initial, basic, sufficient and high); criteria for the formation of the specified competence: activating (a system of motives, values, which encourage eighth-graders to use mathematical competence when studying the verb of the English language), cognitive (covers a system of knowledge of mathematical methods, language, formats), procedural (ability and skills to use the achievements of the mathematical field to study grammar, solve educational and communicative tasks), analytical (ability and readiness for reflection, self-analysis). A system of indicators of the formation of the studied competence has been determined by the new assessment requirements for the 2024–2025 academic year, which provide for the consideration of groups of results (perceiving oral information, interacting and expressing oneself orally, perceiving written texts, interacting and expressing oneself in writing). These indicators include levels of formation of the system of values and motives to apply mathematical competence when studying the English verb, in composing written and oral justifications; knowledge, ability and willingness to operate information in different formats; mathematical, logical and critical thinking and utilizing it while learning to solve communicative and real-life problems.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-182-193
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Артеменко, Л. І. (2024). Критерії, показники формування математичної компетентності учнів 9 класу в процесі навчання синтаксису української мови. Перспективи та інновації науки, 3 (37), 72–83. https://doi.org/10.52058/2786-4952- 2024-3(37)-72-83 20.

Бакум, З. П., & Негуляєва, А. О. (2023). Математична компетентність та її компоненти в навчанні мови. Перспективи та інновації науки, 11 (29), 36–47. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-36-46.

Горошкін, І. О. (2024). Дидактико‐методичні концепти оцінювання навчальних досягнень учнів 7 класу гімназії. У Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: упроваджуємо базове предметне навчання в 7 класі/методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2024–2025 навчального року: методичні рекомендації (с. 69–71).

Нові знання. (б.д.). Українська платформа з електронними щоденниками та журналами з можливостями дистанційного навчання. https://nz.ua/.

Кабінет Міністрів України. (2020). Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова № 898 від 30 вересня 2020 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16

Міністерство освіти і науки України. (2024). Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання: Наказ № 1093 від 02 серпня 2024 р. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1093729-24#Text

Верховна Рада України. (2017). Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Artemenko, L. I. (2024). Kryterii, pokaznyky formuvannia matematychnoi kompetentnosti uchniv 9 klasu v protsesi navchannia syntaksysu ukrainskoi movy. Perspektyvy ta innovatsii nauky, 3(37), 72–83. https://doi.org/10.52058/2786-4952- 2024-3(37)-72-83 20 (іn Ukrainian).

Bakum, Z. P., & Neguliaieva, A. O. (2023). Matematychna kompetentnist ta yii komponenty v navchanni movy. Perspektyvy ta innovatsii nauky, 11 (29), 36– 47. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-36-46. (іn Ukrainian).

Horoshkin, I. O. (2024). Dydaktyko‐metodychni kontsepty otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv 7 klasu himnazii. In Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: uprovadzhuiemo bazove predmetne navchannia v 7 klasi/metodychnyi poradnyk naukovtsiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy do pochatku novoho 2024–2025 navchalnoho roku: metodychni rekomendatsii (pp. 69–71). (іn Ukrainian).

Novi znannia. (n.d.). Ukrainska platforma z elektronnymy shchodennykamy ta zhurnalamy z mozhlyvostiamy dystantsiinoho navchannia. https://nz.ua/ (іn Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020). Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity: Postanova № 898 vid 30 veresnia 2020 r. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (іn Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Pro zatverdzhennia rekomendatsii shchodo otsiniuvannia rezultativ navchannia: Nakaz № 1093 vid 02 serpnia 2024 r. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1093729-24#Text (іn Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017). Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017 r. № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (іn Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.