Abstract
The article updates the problem of studying contemporary literature that corresponds to the age characteristics of students of grades 5-7 and the formation of comprehensive skills of a competent reader on its material. The article analyzes current educational documents and scientific research by Ukrainian and foreign scientists. It notes the insufficient attention of scientists and teachers of literature to the possibilities of contemporary literature for young readers in developing their transversal skills.
The attention is focused on the concepts of W. Iser and I. Franko, which describe the skills of a competent reader. The importance of referring to these theories in the modern conditions of modeling the system of formation of key competencies in the process of school study of works of art newly introduced for textual analysis. The effectiveness of using ideas about aspects of interaction between the author and the reader through tasks based on the text of a work of fiction to establish a connection between literature and other academic disciplines and to develop students' key competencies is proved.
The article describes an effective system of questions and tasks for a separate group of transversal skills of students in grades 5-7 aimed at developing their reading competence both as a subject-specific and a key competency. It is noted that the introduction of a system of tasks for the development of transversal skills of a qualified student-reader became necessary after a survey of teachers of secondary education institutions and the identification of the main problems. It was found that teachers often do not have sufficient qualifications to effectively form the key competencies of an “implicit reader” in students in grades 5-7. It is summarized that this is due to insufficient experience in using modern teaching methods and a lack of quality teaching and learning materials. The directions of involvement of the research materials in the process of teaching language and literature are outlined.
References
Malykhin O., Aristova N., Kalinina L., & Opaliuk T. (2021). Developing Soft Skills among Potential Employees: A Theoretical Review on Best International Practices. Postmodern Openings, 12(2), 210–232. https://doi.org/10.18662/po/12.2/304
OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume II): Where all students can succeed. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2018-results-volume-ii_b5fd1b8f-en.html
Sikora, J., Evans, M., Kelley, J. (2019) Scholarly culture: how books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies. Social Science Research, 77, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.00310.1016/j.ssresearch.2018.10.003
Гривко, А. (2018). Формування читацьких умінь учнів: сучасні підходи та світовий досвід. Український педагогічний журнал, 2, 59–67.
Дика, Н., Глазова, О. (2019). Формування читацької компетентності учнів: міжнародний методичний досвід. Інноваційна педагогіка,12 (1), 27–32.
Ізер, В. (1996). Процес читання, феноменологічне наближення. У Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. (с. 261–277). Львів: Літопис.
Клименко, Ж. (2016). Формування психологічної пружності особистості засобами художньої літератури. Всесвітня література в школах України, 4, 2–6.
Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нова українська школа»: концептуальні засади реформування середньої школи. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Міністерство освіти і науки України. (2020). Державний стандарт базової середньої освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Міністерство освіти і науки України. (2021). Результати дослідження наскрізних умінь учнів початкової школи: Моніторинг НУШ. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Rezultaty
Найдьонова, Л. (2022). Медіапсихологія міжгрупової взаємодії в умовах війни: емоції, когніції, дії. У Міжгрупова взаємодія в умовах війни: ідентичності, картини світу, долання травми: матеріали круглого столу (с. 35–40). Київ: Талком.
Ремех, Т. О. (2022). Розвиток наскрізних умінь учнів на адаптаційному циклі базового рівня освіти. У Збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції «Світові виклики в сучасній освіті» (с. 92–96). ГО «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730602/
Слижук, О. А. (2021). Розвиток уміння п’ятикласників читати з розумінням у процесі вивчення сучасної української літератури. У Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (с. 202–205). Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724646
Франко, І. (1981). Із секретів поетичної творчості. У Зібрання творів у п’ятдесяти томах (Т. 31, с. 45–120). Київ: Наукова думка.
Шуневич, О. М., Доброльожа, Г. М. (2023). Наскрізне вміння читати з розумінням: базові орієнтири для вчителя української мови та літератури. Інноваційна педагогіка, 64(2), 127–131. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.25
Яценко, Т., Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
Dyka, N., Hlazova, O. (2019). Formuvannia chytatskoi kompetentnosti uchniv: mizhnarodnyi metodychnyi dosvid. Innovatsiina pedahohika,12 (1), 27–32. (in Ukrainian).
Franko, I. (1981). Iz sekretiv poetychnoi tvorchosti. In Zibrannia tvoriv u piatdesiaty tomakh (Vol. 31, pp. 45–120). Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).
Hryvko, A. (2018). Formuvannia chytatskykh umin uchniv: suchasni pidkhody ta svitovyi dosvid. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 59–67. (in Ukrainian).
Izer, V. (1996). Protses chytannia, fenomenolohichne nablyzhennia. In Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. (pp. 261–277). Lviv: Litopys. (in Ukrainian).
Klymenko, Zh. (2016). Formuvannia psykholohichnoi pruzhnosti osobystosti zasobamy khudozhnoi literatury. Vsesvitnia literatura v shkolakh Ukrainy, 4, 2–6. (in Ukrainian).
Malykhin O., Aristova N., Kalinina L., & Opaliuk T. (2021). Developing Soft Skills among Potential Employees: A Theoretical Review on Best International Practices. Postmodern Openings, 12(2), 210–232. https://doi.org/10.18662/po/12.2/304 (in English).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2016). Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola»: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2020). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2021). Rezultaty doslidzhennia naskriznykh umin uchniv pochatkovoi shkoly: Monitorynh NUSh. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Rezultaty (in Ukrainian).
Naidonova, L. (2022). Mediapsykholohiia mizhhrupovoi vzaiemodii v umovakh viiny: emotsii, kohnitsii, dii. In Mizhhrupova vzaiemodiia v umovakh viiny: identychnosti, kartyny svitu, dolannia travmy: materialy kruhloho stolu (pp. 35–40). Kyiv: Talkom. (in Ukrainian).
OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume II): Where all students can succeed. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2018-results-volume-ii_b5fd1b8f-en.html (in English).
Remekh, T. O. (2022). Rozvytok naskriznykh umin uchniv na adaptatsiinomu tsykli bazovoho rivnia osvity. In Zbirnyk materialiv Druhoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Svitovi vyklyky v suchasnii osviti» (pp. 92–96). HO «Mizhnarodna asotsiatsiia suchasnoi osvity, nauky ta kultury». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730602/ (in Ukrainian).
Shunevych, O. M., Dobrolozha, H. M. (2023). Naskrizne vminnia chytaty z rozuminniam: bazovi oriientyry dlia vchytelia ukrainskoi movy ta literatury. Innovatsiina pedahohika, 64(2), 127–131. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.25 (in Ukrainian).
Sikora, J., Evans, M., Kelley, J. (2019) Scholarly culture: how books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies. Social Science Research, 77, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.00310.1016/j.ssresearch.2018.10.003 (in English).
Slyzhuk, O. A. (2021). Rozvytok uminnia piatyklasnykiv chytaty z rozuminniam u protsesi vyvchennia suchasnoi ukrainskoi literatury. In Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 202–205). Kyiv: Pedahohichna dumka. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724646 (in Ukrainian).
Yatsenko, T., Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.