РОЗВИТОК НАСКРІЗНИХ УМІНЬ УЧНІВ-ЧИТАЧІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 5‒7 КЛАСАХ
PDF
HTML

Ключові слова

літературна освіта
наскрізні вміння
імпліцитний читач, молодші підлітки
інформаційна грамотність
сучасна українська література
Нова українська школа
система завдань
компетентнісно орієнтовані завдання

Як цитувати

Слижук, О. (2025). РОЗВИТОК НАСКРІЗНИХ УМІНЬ УЧНІВ-ЧИТАЧІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 5‒7 КЛАСАХ. Український Педагогічний журнал, (2), 166–174. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-166-174

Анотація

У статті актуалізовано проблему вивчення сучасної літератури, яка відповідає віковим особливостям учнів 5-7 класів та формування на її матеріалі наскрізних умінь компетентного читача. Проаналізовано актуальні освітні документи, наукові дослідження українських та зарубіжних учених. Констатовано недостатню увагу вчених та вчителів-словесників до можливостей сучасної літератури для юних читачів у розвитку їхніх наскрізних умінь.

Досліджено, як формувалося уявлення про вміння, необхідні для розуміння читачем художнього твору, в літературознавстві. Зосереджено увагу на концепціях В. Ізера та І. Франка, у яких описано вміння «імпліцитного» (компетентного) читача. Підкреслено важливість звернення до цих теорій в сучасних умовах моделювання системи формування ключових компетентностей в процесі шкільного вивчення художніх творів щойно уведених для текстуального розбору, актуальних для юних читачів інформаційного суспільства. Доведено результативність використання ідей про аспекти взаємодії автора й читача через завдання за текстом художнього твору для встановлення зв’язку між літературою та іншими навчальними дисциплінами, розвитку ключових компетентностей учнів.

Описано ефективну систему запитань і завдань для окремої групи наскрізних умінь учнів 5‒7 класів, спрямованих на розвиток їхньої читацької компетентності як предметної і ключової. Зазначено, що впровадження системи завдань для розвитку наскрізних умінь кваліфікованого учня-читача стало необхідністю після проведеного опитування учителів літератури пілотних закладів загальної середньої освіти й виявлення основних проблем у навчанні. Виявлено, що  вчителі часто не мають достатньої кваліфікації для ефективного формування в учнів 5–7 класів ключових компетентностей «імпліцитного читача». Підсумовано, що це пов’язано із недостатнім досвідом використання сучасних методів навчання та браком якісних навчально-методичних матеріалів. Означено напрями залучення матеріалів дослідження у процес навчання мовно-літературної галузі.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-166-174
PDF
HTML

Посилання

Malykhin O., Aristova N., Kalinina L., & Opaliuk T. (2021). Developing Soft Skills among Potential Employees: A Theoretical Review on Best International Practices. Postmodern Openings, 12(2), 210–232. https://doi.org/10.18662/po/12.2/304

OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume II): Where all students can succeed. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2018-results-volume-ii_b5fd1b8f-en.html

Sikora, J., Evans, M., Kelley, J. (2019) Scholarly culture: how books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies. Social Science Research, 77, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.00310.1016/j.ssresearch.2018.10.003

Гривко, А. (2018). Формування читацьких умінь учнів: сучасні підходи та світовий досвід. Український педагогічний журнал, 2, 59–67.

Дика, Н., Глазова, О. (2019). Формування читацької компетентності учнів: міжнародний методичний досвід. Інноваційна педагогіка,12 (1), 27–32.

Ізер, В. (1996). Процес читання, феноменологічне наближення. У Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. (с. 261–277). Львів: Літопис.

Клименко, Ж. (2016). Формування психологічної пружності особистості засобами художньої літератури. Всесвітня література в школах України, 4, 2–6.

Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нова українська школа»: концептуальні засади реформування середньої школи. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Міністерство освіти і науки України. (2020). Державний стандарт базової середньої освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Міністерство освіти і науки України. (2021). Результати дослідження наскрізних умінь учнів початкової школи: Моніторинг НУШ. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Rezultaty

Найдьонова, Л. (2022). Медіапсихологія міжгрупової взаємодії в умовах війни: емоції, когніції, дії. У Міжгрупова взаємодія в умовах війни: ідентичності, картини світу, долання травми: матеріали круглого столу (с. 35–40). Київ: Талком.

Ремех, Т. О. (2022). Розвиток наскрізних умінь учнів на адаптаційному циклі базового рівня освіти. У Збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції «Світові виклики в сучасній освіті» (с. 92–96). ГО «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730602/

Слижук, О. А. (2021). Розвиток уміння п’ятикласників читати з розумінням у процесі вивчення сучасної української літератури. У Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (с. 202–205). Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724646

Франко, І. (1981). Із секретів поетичної творчості. У Зібрання творів у п’ятдесяти томах (Т. 31, с. 45–120). Київ: Наукова думка.

Шуневич, О. М., Доброльожа, Г. М. (2023). Наскрізне вміння читати з розумінням: базові орієнтири для вчителя української мови та літератури. Інноваційна педагогіка, 64(2), 127–131. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.25

Яценко, Т., Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211

Dyka, N., Hlazova, O. (2019). Formuvannia chytatskoi kompetentnosti uchniv: mizhnarodnyi metodychnyi dosvid. Innovatsiina pedahohika,12 (1), 27–32. (in Ukrainian).

Franko, I. (1981). Iz sekretiv poetychnoi tvorchosti. In Zibrannia tvoriv u piatdesiaty tomakh (Vol. 31, pp. 45–120). Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).

Hryvko, A. (2018). Formuvannia chytatskykh umin uchniv: suchasni pidkhody ta svitovyi dosvid. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 59–67. (in Ukrainian).

Izer, V. (1996). Protses chytannia, fenomenolohichne nablyzhennia. In Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. (pp. 261–277). Lviv: Litopys. (in Ukrainian).

Klymenko, Zh. (2016). Formuvannia psykholohichnoi pruzhnosti osobystosti zasobamy khudozhnoi literatury. Vsesvitnia literatura v shkolakh Ukrainy, 4, 2–6. (in Ukrainian).

Malykhin O., Aristova N., Kalinina L., & Opaliuk T. (2021). Developing Soft Skills among Potential Employees: A Theoretical Review on Best International Practices. Postmodern Openings, 12(2), 210–232. https://doi.org/10.18662/po/12.2/304 (in English).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2016). Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola»: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2020). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2021). Rezultaty doslidzhennia naskriznykh umin uchniv pochatkovoi shkoly: Monitorynh NUSh. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Rezultaty (in Ukrainian).

Naidonova, L. (2022). Mediapsykholohiia mizhhrupovoi vzaiemodii v umovakh viiny: emotsii, kohnitsii, dii. In Mizhhrupova vzaiemodiia v umovakh viiny: identychnosti, kartyny svitu, dolannia travmy: materialy kruhloho stolu (pp. 35–40). Kyiv: Talkom. (in Ukrainian).

OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume II): Where all students can succeed. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2018-results-volume-ii_b5fd1b8f-en.html (in English).

Remekh, T. O. (2022). Rozvytok naskriznykh umin uchniv na adaptatsiinomu tsykli bazovoho rivnia osvity. In Zbirnyk materialiv Druhoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Svitovi vyklyky v suchasnii osviti» (pp. 92–96). HO «Mizhnarodna asotsiatsiia suchasnoi osvity, nauky ta kultury». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730602/ (in Ukrainian).

Shunevych, O. M., Dobrolozha, H. M. (2023). Naskrizne vminnia chytaty z rozuminniam: bazovi oriientyry dlia vchytelia ukrainskoi movy ta literatury. Innovatsiina pedahohika, 64(2), 127–131. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.25 (in Ukrainian).

Sikora, J., Evans, M., Kelley, J. (2019) Scholarly culture: how books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies. Social Science Research, 77, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.00310.1016/j.ssresearch.2018.10.003 (in English).

Slyzhuk, O. A. (2021). Rozvytok uminnia piatyklasnykiv chytaty z rozuminniam u protsesi vyvchennia suchasnoi ukrainskoi literatury. In Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 202–205). Kyiv: Pedahohichna dumka. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724646 (in Ukrainian).

Yatsenko, T., Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.