Анотація
У статті актуалізовано проблему вивчення сучасної літератури, яка відповідає віковим особливостям учнів 5-7 класів та формування на її матеріалі наскрізних умінь компетентного читача. Проаналізовано актуальні освітні документи, наукові дослідження українських та зарубіжних учених. Констатовано недостатню увагу вчених та вчителів-словесників до можливостей сучасної літератури для юних читачів у розвитку їхніх наскрізних умінь.
Досліджено, як формувалося уявлення про вміння, необхідні для розуміння читачем художнього твору, в літературознавстві. Зосереджено увагу на концепціях В. Ізера та І. Франка, у яких описано вміння «імпліцитного» (компетентного) читача. Підкреслено важливість звернення до цих теорій в сучасних умовах моделювання системи формування ключових компетентностей в процесі шкільного вивчення художніх творів щойно уведених для текстуального розбору, актуальних для юних читачів інформаційного суспільства. Доведено результативність використання ідей про аспекти взаємодії автора й читача через завдання за текстом художнього твору для встановлення зв’язку між літературою та іншими навчальними дисциплінами, розвитку ключових компетентностей учнів.
Описано ефективну систему запитань і завдань для окремої групи наскрізних умінь учнів 5‒7 класів, спрямованих на розвиток їхньої читацької компетентності як предметної і ключової. Зазначено, що впровадження системи завдань для розвитку наскрізних умінь кваліфікованого учня-читача стало необхідністю після проведеного опитування учителів літератури пілотних закладів загальної середньої освіти й виявлення основних проблем у навчанні. Виявлено, що вчителі часто не мають достатньої кваліфікації для ефективного формування в учнів 5–7 класів ключових компетентностей «імпліцитного читача». Підсумовано, що це пов’язано із недостатнім досвідом використання сучасних методів навчання та браком якісних навчально-методичних матеріалів. Означено напрями залучення матеріалів дослідження у процес навчання мовно-літературної галузі.
Посилання
Malykhin O., Aristova N., Kalinina L., & Opaliuk T. (2021). Developing Soft Skills among Potential Employees: A Theoretical Review on Best International Practices. Postmodern Openings, 12(2), 210–232. https://doi.org/10.18662/po/12.2/304
OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume II): Where all students can succeed. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2018-results-volume-ii_b5fd1b8f-en.html
Sikora, J., Evans, M., Kelley, J. (2019) Scholarly culture: how books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies. Social Science Research, 77, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.00310.1016/j.ssresearch.2018.10.003
Гривко, А. (2018). Формування читацьких умінь учнів: сучасні підходи та світовий досвід. Український педагогічний журнал, 2, 59–67.
Дика, Н., Глазова, О. (2019). Формування читацької компетентності учнів: міжнародний методичний досвід. Інноваційна педагогіка,12 (1), 27–32.
Ізер, В. (1996). Процес читання, феноменологічне наближення. У Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. (с. 261–277). Львів: Літопис.
Клименко, Ж. (2016). Формування психологічної пружності особистості засобами художньої літератури. Всесвітня література в школах України, 4, 2–6.
Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нова українська школа»: концептуальні засади реформування середньої школи. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Міністерство освіти і науки України. (2020). Державний стандарт базової середньої освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Міністерство освіти і науки України. (2021). Результати дослідження наскрізних умінь учнів початкової школи: Моніторинг НУШ. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Rezultaty
Найдьонова, Л. (2022). Медіапсихологія міжгрупової взаємодії в умовах війни: емоції, когніції, дії. У Міжгрупова взаємодія в умовах війни: ідентичності, картини світу, долання травми: матеріали круглого столу (с. 35–40). Київ: Талком.
Ремех, Т. О. (2022). Розвиток наскрізних умінь учнів на адаптаційному циклі базового рівня освіти. У Збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції «Світові виклики в сучасній освіті» (с. 92–96). ГО «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730602/
Слижук, О. А. (2021). Розвиток уміння п’ятикласників читати з розумінням у процесі вивчення сучасної української літератури. У Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (с. 202–205). Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724646
Франко, І. (1981). Із секретів поетичної творчості. У Зібрання творів у п’ятдесяти томах (Т. 31, с. 45–120). Київ: Наукова думка.
Шуневич, О. М., Доброльожа, Г. М. (2023). Наскрізне вміння читати з розумінням: базові орієнтири для вчителя української мови та літератури. Інноваційна педагогіка, 64(2), 127–131. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.25
Яценко, Т., Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
Dyka, N., Hlazova, O. (2019). Formuvannia chytatskoi kompetentnosti uchniv: mizhnarodnyi metodychnyi dosvid. Innovatsiina pedahohika,12 (1), 27–32. (in Ukrainian).
Franko, I. (1981). Iz sekretiv poetychnoi tvorchosti. In Zibrannia tvoriv u piatdesiaty tomakh (Vol. 31, pp. 45–120). Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).
Hryvko, A. (2018). Formuvannia chytatskykh umin uchniv: suchasni pidkhody ta svitovyi dosvid. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 59–67. (in Ukrainian).
Izer, V. (1996). Protses chytannia, fenomenolohichne nablyzhennia. In Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. (pp. 261–277). Lviv: Litopys. (in Ukrainian).
Klymenko, Zh. (2016). Formuvannia psykholohichnoi pruzhnosti osobystosti zasobamy khudozhnoi literatury. Vsesvitnia literatura v shkolakh Ukrainy, 4, 2–6. (in Ukrainian).
Malykhin O., Aristova N., Kalinina L., & Opaliuk T. (2021). Developing Soft Skills among Potential Employees: A Theoretical Review on Best International Practices. Postmodern Openings, 12(2), 210–232. https://doi.org/10.18662/po/12.2/304 (in English).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2016). Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola»: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2020). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2021). Rezultaty doslidzhennia naskriznykh umin uchniv pochatkovoi shkoly: Monitorynh NUSh. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Rezultaty (in Ukrainian).
Naidonova, L. (2022). Mediapsykholohiia mizhhrupovoi vzaiemodii v umovakh viiny: emotsii, kohnitsii, dii. In Mizhhrupova vzaiemodiia v umovakh viiny: identychnosti, kartyny svitu, dolannia travmy: materialy kruhloho stolu (pp. 35–40). Kyiv: Talkom. (in Ukrainian).
OECD. (2019). PISA 2018 results (Volume II): Where all students can succeed. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2018-results-volume-ii_b5fd1b8f-en.html (in English).
Remekh, T. O. (2022). Rozvytok naskriznykh umin uchniv na adaptatsiinomu tsykli bazovoho rivnia osvity. In Zbirnyk materialiv Druhoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Svitovi vyklyky v suchasnii osviti» (pp. 92–96). HO «Mizhnarodna asotsiatsiia suchasnoi osvity, nauky ta kultury». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730602/ (in Ukrainian).
Shunevych, O. M., Dobrolozha, H. M. (2023). Naskrizne vminnia chytaty z rozuminniam: bazovi oriientyry dlia vchytelia ukrainskoi movy ta literatury. Innovatsiina pedahohika, 64(2), 127–131. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.25 (in Ukrainian).
Sikora, J., Evans, M., Kelley, J. (2019) Scholarly culture: how books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies. Social Science Research, 77, 1–15. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.00310.1016/j.ssresearch.2018.10.003 (in English).
Slyzhuk, O. A. (2021). Rozvytok uminnia piatyklasnykiv chytaty z rozuminniam u protsesi vyvchennia suchasnoi ukrainskoi literatury. In Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 202–205). Kyiv: Pedahohichna dumka. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724646 (in Ukrainian).
Yatsenko, T., Pakharenko, V. (2022). Kliuchovi kompetentnosti v zmisti pidruchnyka ukrainskoi literatury dlia 5 klasu Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211 (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.