ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL CONDITIONS OF PRE-PROFILE AND PROFILE EDUCATION IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS BASED ON THE CONCEPT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL: RESULTS OF THE ORGANIZATIONAL AND PREPARATORY STAGE OF THE NATIONWIDE EXPERIMEN
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

pre-profile education
profile education
organizational and methodological conditions
competency-based approach
New Ukrainian School
professional orientation
pedagogical experiment

How to Cite

Malykhin, O., Aristova, N., Lipchevska, I., Pavlovska, O., & Borzenkova, T. (2025). ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL CONDITIONS OF PRE-PROFILE AND PROFILE EDUCATION IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS BASED ON THE CONCEPT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL: RESULTS OF THE ORGANIZATIONAL AND PREPARATORY STAGE OF THE NATIONWIDE EXPERIMEN. Ukrainian Educational Journal, (2), 94–104. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-94-104

Abstract

The article presents the results of the first (organizational-preparatory) stage of the nationwide experiment on “Organizational and Methodological Conditions for Pre-Profile and Profile Education in General Secondary Education Institutions Based on the Concept of the New Ukrainian School.” The necessity of forming a continuous system of professional orientation for students, which considers their individual educational needs and ensures the continuity between pre-profile and profile levels of education, is substantiated.

The researchers comprehensively analyzed scientific and methodological literature, regulatory documents, and modern pedagogical practices in profile education. The research methods included analysis and synthesis of scientific sources, surveys, and teacher assessments. The results of diagnosing teachers’ readiness to implement pre-profile and profile education confirmed their sufficient level of motivation, professional-pedagogical competence, and innovative culture.

The article outlines the organizational measures in the experiment, including scientific and methodological seminars, training sessions, foresight sessions, pedagogical council meetings, and creating an information bank of sources on pre-profile and profile education. The achievements of creative groups of educators working on improving methodological foundations and developing career-oriented educational programs are summarized.

The research findings can be used in educational institutions to enhance the effectiveness of profile education implementation and develop recommendations for preparing teachers to work based on competency-based, activity-based, and student-centered approaches. Prospective directions for further research include developing a model for profile education, adapting educational programs, and implementing a monitoring system for the quality of pre-profile training of students.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-94-104
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ Feedback on Website “Overcoming Stress and Anxiety Together: Teachers – Schoolchildren – Parents”. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089

Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Kalinina, L., & Mosiakova, I. (2024). Learning Losses Among Students of General Secondary Schools in Ukraine as a Consequence of Unpredictable Global Challenges: Challenges and Perspectives. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 563–572. https://doi.org/10.17770/sie2024vol1.7915

Ліпчевська, І. (2025). Компетентність з навчання впродовж життя як необхідна умова професійної успішності особистості в інформаційному суспільстві. Молодь і ринок, 12(232), 40–45. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.315426

Малихін, О. В., & Арістова, Н. О. (2024a). Нормативно-правова база організації освітньої діяльності в закладах профільної середньої освіти Естонії. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2024: Інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі, 234–236. https://ekhnuir.karazin.ua/items/2b48d566-2c93-4c21-ac7f-894b4acfe355

Малихін, О. В., & Арістова, Н. О. (2024b). Профільний підхід до організації освітньої діяльності в закладах загальної середньої освіти: Досвід Італії. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2024: Інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі, 202–206. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi/

Малихін, О. В., & Ліпчевська, І. Л. (2024). Актуальні питання реформування профільної середньої освіти в Україні. 237–240. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743061/

Малихін, О. В., Арістова, Н. О., & Алєксєєва, С. В. (2023). Індивідуалізація навчання як засіб компенсації освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнний час [Методичні рекомендації]. Київ: Інститут педагогіки НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/739694/

Малихін, О. В., Арістова, Н. О., & Ліпчевська, І. Л. (2024). Профільна середня освіта: Упровадження глобальних трендів у вітчизняній педагогіці. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2024: Інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі, 207–210. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi/

Малихін, О., Арістова, Н., & Ліпчевська, І. (2023). Аналітичні матеріали: Дидактичні особливості організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Освіта. Інноватика. Практика, 11(10), https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008

Малихін, О., Арістова, Н., & Ліпчевська, І. (2024). Цифровізація профільної середньої освіти як інструмент мінімізації навчальних втрат учнів в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, 4. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-57-64

Міністерство освіти і науки України. (б. д.). Нова українська школа. https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Освіта.UA. (2009). Допрофільна освіта в сучасній середній школі. https://osvita.ua/school/method/3966/

Сергієнко, Н. (2010). Організаційно-методичні умови розвитку професійної компетентності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Теорія та методика управління освітою, 3. http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/elektronne-naukove-fakhove-vidannja-teorija-ta-metodika-upravlinnja-osvitoju-vipusk-3-2010

Топузов, О. М та ін. (2024a). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в профільній старшій школі [Методичний посібник]. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741093/

Топузов, О. М. та ін. (2024b). Теорія і практика індивідуалізації навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743967

Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ Feedback on Website “Overcoming Stress and Anxiety Together: Teachers – Schoolchildren – Parents”. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089 (in English).

Lipchevska, I. (2025). Kompetentnist z navchannia vprodovzh zhyttia yak neobkhidna umova profesiinoi uspishnosti osobystosti v informatsiinomu suspilstvi. Molod i rynok, 12(232), 40–45. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.315426 (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., & Aristova, N. O. (2024a). Normatyvno-pravova baza orhanizatsii osvitnoi diialnosti v zakladakh profilnoi serednoi osvity Estonii. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2024: Intehratsiini protsesy v osviti u naukovomu dyskursi, 234–236. https://ekhnuir.karazin.ua/items/2b48d566-2c93-4c21-ac7f-894b4acfe355 (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., & Aristova, N. O. (2024b). Profilnyi pidkhid do orhanizatsii osvitnoi diialnosti v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: Dosvid Italii. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2024: Intehratsiini protsesy v osviti u naukovomu dyskursi, 202–206. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., & Lipchevska, I. L. (2024). Aktualni pytannia reformuvannia profilnoi serednoi osvity v Ukraini. 237–240. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743061 (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., Aristova, N. O., & Alieksieieva, S. V. (2023). Indyvidualizatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu ta povoiennyi chas [Metodychni rekomendatsii]. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/739694 (in Ukrainian).

Malykhin, O. V., Aristova, N. O., & Lipchevska, I. L. (2024). Profilna serednia osvita: Uprovadzhennia hlobalnykh trendiv u vitchyznianii pedahohitsi. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2024: Intehratsiini protsesy v osviti u naukovomu dyskursi, 207–210. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi (in Ukrainian).

Malykhin, O., Aristova, N., & Lipchevska, I. (2023). Analitychni materialy: Dydaktychni osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 11(10). https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008 (in Ukrainian).

Malykhin, O., Aristova, N., & Lipchevska, I. (2024). Tsyfrovizatsiia profilnoi serednoi osvity yak instrument minimizatsii navchalnykh vtrat uchniv v umovakh voiennoho stanu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-57-64 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (n. d.). Nova ukrainska shkola. https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola (in Ukrainian).

Osvita.UA. (2009). Doprofilna osvita v suchasnii serednii shkoli. https://osvita.ua/school/method/3966/ (in Ukrainian).

Serhiienko, N. (2010). Orhanizatsiino-metodychni umovy rozvytku profesiinoi kompetentnosti vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu, 3. http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/elektronne-naukove-fakhove-vidannja-teorija-ta-metodika-upravlinnja-osvitoju-vipusk-3-2010 (in Ukrainian).

Topuzov, O. M. at al. (2024a). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu v profilnii starshii shkoli: [Metodychnyi posibnyk]. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741093 (in Ukrainian).

Topuzov, O. M. at al. (2024b). Teoriia i praktyka indyvidualizatsii navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743967 (in Ukrainian).

Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Kalinina, L., & Mosiakova, I. (2024). Learning Losses Among Students of General Secondary Schools in Ukraine as a Consequence of Unpredictable Global Challenges: Challenges and Perspectives. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 563–572. https://doi.org/10.17770/sie2024vol1.7915 (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.