Анотація
У статті висвітлено результати першого (організаційно-підготовчого) етапу всеукраїнського експерименту на тему «Організаційно-методичні умови допрофільного та профільного навчання в закладі загальної середньої освіти на засадах концепції Нової української школи». Обґрунтовано необхідність формування наскрізної системи професійної орієнтації учнів, яка враховує їхні індивідуальні освітні потреби й забезпечує наступність між допрофільним і профільним рівнями освіти.
Проаналізовано наукову, методичну літературу, нормативно-правові документи та сучасні педагогічні практики організації профільного навчання. Описано методи дослідження, серед яких аналіз і узагальнення наукових джерел, опитування й тестування вчителів. Подано результати діагностування рівня готовності педагогів до реалізації допрофільного й профільного навчання, що підтверджують достатній рівень їхньої мотивації, професійно-педагогічної компетентності й інноваційної культури.
Окреслено організаційні заходи, здійснені в межах експерименту, зокрема проведення науково-методичних семінарів, тренінгів, форсайт-сесії, засідань педагогічних рад і створення інформаційного банку джерел із проблеми допрофільного і профільного навчання. Узагальнено напрацювання творчих груп педагогів, що працювали над удосконаленням методичних засад і розробленням освітніх програм профорієнтаційного спрямування.
Результати дослідження можуть бути використані в практиці освітніх установ для підвищення ефективності впровадження профільного навчання та розроблення рекомендацій щодо підготовки педагогічних працівників до роботи на засадах компетентнісного, діяльнісного й особистісно зорієнтованого підходів. Визначено перспективні напрями подальших досліджень, зокрема розроблення моделі профільного навчання, адаптацію навчальних програм і впровадження моніторингу якості допрофільної підготовки учнів.
Посилання
Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ Feedback on Website “Overcoming Stress and Anxiety Together: Teachers – Schoolchildren – Parents”. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089
Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Kalinina, L., & Mosiakova, I. (2024). Learning Losses Among Students of General Secondary Schools in Ukraine as a Consequence of Unpredictable Global Challenges: Challenges and Perspectives. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 563–572. https://doi.org/10.17770/sie2024vol1.7915
Ліпчевська, І. (2025). Компетентність з навчання впродовж життя як необхідна умова професійної успішності особистості в інформаційному суспільстві. Молодь і ринок, 12(232), 40–45. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.315426
Малихін, О. В., & Арістова, Н. О. (2024a). Нормативно-правова база організації освітньої діяльності в закладах профільної середньої освіти Естонії. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2024: Інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі, 234–236. https://ekhnuir.karazin.ua/items/2b48d566-2c93-4c21-ac7f-894b4acfe355
Малихін, О. В., & Арістова, Н. О. (2024b). Профільний підхід до організації освітньої діяльності в закладах загальної середньої освіти: Досвід Італії. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2024: Інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі, 202–206. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi/
Малихін, О. В., & Ліпчевська, І. Л. (2024). Актуальні питання реформування профільної середньої освіти в Україні. 237–240. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743061/
Малихін, О. В., Арістова, Н. О., & Алєксєєва, С. В. (2023). Індивідуалізація навчання як засіб компенсації освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнний час [Методичні рекомендації]. Київ: Інститут педагогіки НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/739694/
Малихін, О. В., Арістова, Н. О., & Ліпчевська, І. Л. (2024). Профільна середня освіта: Упровадження глобальних трендів у вітчизняній педагогіці. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2024: Інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі, 207–210. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi/
Малихін, О., Арістова, Н., & Ліпчевська, І. (2023). Аналітичні матеріали: Дидактичні особливості організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Освіта. Інноватика. Практика, 11(10), https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008
Малихін, О., Арістова, Н., & Ліпчевська, І. (2024). Цифровізація профільної середньої освіти як інструмент мінімізації навчальних втрат учнів в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, 4. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-57-64
Міністерство освіти і науки України. (б. д.). Нова українська школа. https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Освіта.UA. (2009). Допрофільна освіта в сучасній середній школі. https://osvita.ua/school/method/3966/
Сергієнко, Н. (2010). Організаційно-методичні умови розвитку професійної компетентності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Теорія та методика управління освітою, 3. http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/elektronne-naukove-fakhove-vidannja-teorija-ta-metodika-upravlinnja-osvitoju-vipusk-3-2010
Топузов, О. М та ін. (2024a). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в профільній старшій школі [Методичний посібник]. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741093/
Топузов, О. М. та ін. (2024b). Теорія і практика індивідуалізації навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743967
Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ Feedback on Website “Overcoming Stress and Anxiety Together: Teachers – Schoolchildren – Parents”. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089 (in English).
Lipchevska, I. (2025). Kompetentnist z navchannia vprodovzh zhyttia yak neobkhidna umova profesiinoi uspishnosti osobystosti v informatsiinomu suspilstvi. Molod i rynok, 12(232), 40–45. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.315426 (in Ukrainian).
Malykhin, O. V., & Aristova, N. O. (2024a). Normatyvno-pravova baza orhanizatsii osvitnoi diialnosti v zakladakh profilnoi serednoi osvity Estonii. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2024: Intehratsiini protsesy v osviti u naukovomu dyskursi, 234–236. https://ekhnuir.karazin.ua/items/2b48d566-2c93-4c21-ac7f-894b4acfe355 (in Ukrainian).
Malykhin, O. V., & Aristova, N. O. (2024b). Profilnyi pidkhid do orhanizatsii osvitnoi diialnosti v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: Dosvid Italii. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2024: Intehratsiini protsesy v osviti u naukovomu dyskursi, 202–206. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi (in Ukrainian).
Malykhin, O. V., & Lipchevska, I. L. (2024). Aktualni pytannia reformuvannia profilnoi serednoi osvity v Ukraini. 237–240. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743061 (in Ukrainian).
Malykhin, O. V., Aristova, N. O., & Alieksieieva, S. V. (2023). Indyvidualizatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu ta povoiennyi chas [Metodychni rekomendatsii]. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/739694 (in Ukrainian).
Malykhin, O. V., Aristova, N. O., & Lipchevska, I. L. (2024). Profilna serednia osvita: Uprovadzhennia hlobalnykh trendiv u vitchyznianii pedahohitsi. Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2024: Intehratsiini protsesy v osviti u naukovomu dyskursi, 207–210. https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi (in Ukrainian).
Malykhin, O., Aristova, N., & Lipchevska, I. (2023). Analitychni materialy: Dydaktychni osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 11(10). https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008 (in Ukrainian).
Malykhin, O., Aristova, N., & Lipchevska, I. (2024). Tsyfrovizatsiia profilnoi serednoi osvity yak instrument minimizatsii navchalnykh vtrat uchniv v umovakh voiennoho stanu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-57-64 (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (n. d.). Nova ukrainska shkola. https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola (in Ukrainian).
Osvita.UA. (2009). Doprofilna osvita v suchasnii serednii shkoli. https://osvita.ua/school/method/3966/ (in Ukrainian).
Serhiienko, N. (2010). Orhanizatsiino-metodychni umovy rozvytku profesiinoi kompetentnosti vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu, 3. http://umo.edu.ua/katalogh-vidanj/elektronne-naukove-fakhove-vidannja-teorija-ta-metodika-upravlinnja-osvitoju-vipusk-3-2010 (in Ukrainian).
Topuzov, O. M. at al. (2024a). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu v profilnii starshii shkoli: [Metodychnyi posibnyk]. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741093 (in Ukrainian).
Topuzov, O. M. at al. (2024b). Teoriia i praktyka indyvidualizatsii navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743967 (in Ukrainian).
Topuzov, O., Malykhin, O., Aristova, N., Kalinina, L., & Mosiakova, I. (2024). Learning Losses Among Students of General Secondary Schools in Ukraine as a Consequence of Unpredictable Global Challenges: Challenges and Perspectives. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 563–572. https://doi.org/10.17770/sie2024vol1.7915 (in English).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.