STUDYING THE CURRENT STATE OF DEVELOPMENT OF THE NETWORK OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN UKRAINE
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

general secondary education institutions
primary school
gymnasium
lyceum
hub school
network of general secondary education institutions
school-territorial complex
concept
program

How to Cite

Chyzhevskyi , B. (2025). STUDYING THE CURRENT STATE OF DEVELOPMENT OF THE NETWORK OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN UKRAINE. Ukrainian Educational Journal, (2), 125–134. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-125-134

Abstract

The article is devoted to the problems of preservation, reformatting, formation, establishment and stable, sustainable evolutionary development of the network of general secondary education institutions in Ukraine. The article presents an analysis of the transformation of the network of general secondary education institutions, analyzes the legislative and regulatory framework, partially analyzes the standards and criteria for school performance in Ukraine, and also highlights a number of issues related to the problems of mass closure of educational institutions, without taking into account the place of residence of children and students, the existing and projected range of walking distance to schools and the impact of the demographic crisis, the presence of internal displaced persons, mobilization and external migration on, among other things, the prospects for the development of the network of
general secondary education institutions.

Our reflections are based on the fact that the preservation and evolutionary development of the school network in Ukraine has a deep historical character and has strong roots, stable and unshakable traditions, and significant achievements. The problem of unity of scientific, political, legislative, state and public approaches to preserving, developing and determining the prospects of general secondary education institutions of different types, status, structure, subordination and form of ownership is a strategic one.

That is why the evaluation, management, adjustment and control of the development of the network of general secondary education institutions is considered through the prism of strategic strong management in the interests of the Ukrainian people, taking into account the fact that the Ukrainian people have always respected the Church of Christ, the School, as centers of Love, Peace, Light, piety, spirituality, goodness, truth, Truth, morality, culture, education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-125-134
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» (від 15 липня 2021 року № 1658-IX) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1658-20#Text

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text

Закон України «Про освіту» (від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Закон України «Про повну загальну середню освіту» (від 16 січня 2020 року № 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Конституція України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Курило, В.М. (2006). Освіта України і науково-технічний та соціальний прогрес: досторія, досвід, уроки. Київ: «Деміур».

Наказ МОН України від 07.08. 2024 р. № 1112 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1222-24#Text

Ніколаєнко, С.М. (2024). Школа вчителем стоїть, а держава – школою. LB. ua. 12.09.2024. https://lb.ua/blog/stanislav_nikolaienko/634378_shkola_vchitelem_stoit_derzhava-.html

Огнев’юк, В.О., Сисоєва, С.О. (уклад.) (2013). Освітологія: хрестоматія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: ВП «Едельвейс».

Рішення колегії МОН України «Про концепцію становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості» (від 26 червня 1996 року протокол № 9/5-4).

Розпорядження Кабінету Міністрів України № 988-р, «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року». (2016, 14.12.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text

Топузов, О.М. (2024). Освітня сфера України: національні пріоритети, проблеми і перспективи: монографія. Серія «Наукова школа». Київ: Педагогічна думка.

Шевченко, М. М., Сімахова, А.О. (2022). Деякі аспекти реформування загальної середньої освіти в Україні у контексті концепції нової української школи. Освітня аналітика України, 1, 67‒79.

Konstytutsiia Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukrainian).

Kurylo, V.M. (2006). Osvita Ukrainy i naukovo-tekhnichnyi ta sotsialnyi prohres: dostoriia, dosvid, uroky. Kyiv: «Demiur». (in Ukrainian).

Nakaz MON Ukrainy vid 07.08. 2024 r. № 1112 «Pro zatverdzhennia Poriadku ta umov zdobuttia zahalnoi serednoi osvity v komunalnykh zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu v Ukraini». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1222-24#Text (in Ukrainian).

Nikolaienko, S.M. (2024). Shkola vchytelem stoit, a derzhava – shkoloiu. LB. ua. 12.09.2024. https://lb.ua/blog/stanislav_nikolaienko/634378_shkola_vchitelem_stoit_derzhava-.html (in Ukrainian).

Ohneviuk, V.O., Sysoieva, S.O. (uklad.) (2013). Osvitolohiia: khrestomatiia: Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: VP «Edelveis». (in Ukrainian).

Rishennia kolehii MON Ukrainy «Pro kontseptsiiu stanovlennia merezhi serednikh zakladiv osvity dlia rozvytku tvorchoi obdarovanosti» (vid 26 chervnia 1996 roku protokol № 9/5-4). (in Ukrainian).

Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 988-r, «Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku». (2016, 14.12.). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (in Ukrainian).

Shevchenko, M. M., Simakhova, A.O. (2022). Deiaki aspekty reformuvannia zahalnoi serednoi osvity v Ukraini u konteksti kontseptsii novoi ukrainskoi shkoly. Osvitnia analityka Ukrainy, 1, 67–79. (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (2024). Osvitnia sfera Ukrainy: natsionalni priorytety, problemy i perspektyvy: monohrafiia. Seriia «Naukova shkola». Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro mistseve samovriaduvannia v Ukraini» (vid 21 travnia 1997 r. № 280/97-VR). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (vid 5 veresnia 2017 roku № 2145-VIII) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» (vid 16 sichnia 2020 roku № 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo vdoskonalennia mekhanizmiv formuvannia merezhi litseiv dlia zaprovadzhennia yakisnoi profilnoi serednoi osvity» (vid 15 lypnia 2021 roku № 1658-IX) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1658-20#Text (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.