ГЕРМЕНЕВТИЧНИЙ КОНТЕКСТ МУЗИЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКІЙ ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
PDF

Ключові слова

музична комунікація
герменевтика
музичний хронотоп
музично-виконавська творчість
інструментально-виконавська підготовка
саксофонне виконавство
студенти мистецьких спеціальностей

Як цитувати

Мимрик, М. . (2024). ГЕРМЕНЕВТИЧНИЙ КОНТЕКСТ МУЗИЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКІЙ ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Український Педагогічний журнал, (3), 226–235. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-226-235

Анотація

У статті порушена проблема комунікативних аспектів музично-виконавської творчості в контексті продуктивності герменевтичних ідей у змісті інструментально-виконавської підготовки студентів мистецьких спеціальностей. З’ясовано, що музична культура в сучасному інформаційно-комунікативному середовищі виступає засобом комунікації, через який людина висловлює своє ставлення до світу, до самої себе, до інших людей. Виявлено, що комунікативний аспект музично-виконавської творчості в конкретному часі й просторі (хронотопі), де музичний твір виступає як своєрідне повідомлення, яке композитор намагається донести до слухача, суттєво розширює в музичній комунікації простір її герменевтичних контекстів, формуючи смислове поле архетипів музичної культури, які потребують тлумачення та розуміння в просторово-часовому континуумі.

Проведений поглиблений міждисциплінарний аналіз порушеної проблеми у філософському, культурологічному, музикознавчому, музично-педагогічному дискурсі засвідчив глибину проникнення ідей герменевтичного вчення в теорію та практику музично-виконавського мистетцва. Доведено, що герменевтичний контекст музичної комунікації визначає ту чи іншу комунікативну модель творчого спілкування на рівні: «композитор – музичний твір – виконавець – слухач» в процесі музичного виконавства, що уможливило екстраполяцію наведених теоретичних міркувань у сферу інструментально-виконавської підготовки студентів мистецьких спеціальностей. Підтверджено правомірність практичного впровадження у зміст інструментально-виконавської підготовки студентів мистецьких спеціальностей герменевтичної методики на прикладі засвоєння студентами сучасних композиційних технік творів нової академічної музики та їхньої кореляції з темброво-виражальними можливостями сучасного саксофонного виконавства.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-226-235
PDF

Посилання

Бистрицький, Є., Зимовець, Р., Пролеєв, С. ( 2020). Комунікація і культура в глобальному світі. Київ: Дух і Літера.

Гайдеґґер, М. (2007). Дорогою до мови (В. Кам’янець, Перекл.). Львів: Літопис.

Герасимова-Персидская, Н. (2012). Музика, час, простір. Київ: Дух і літера.

Ґадамер, Г.-Ґ. (2000). Істина і метод: Основи філософської герменевтики (О. Мокровольський, Перекл.; Т. 1). Київ: Юніверс.

Злотник, О. Й. (2019). Комунікативний простір музичного мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століття [Автореферат дисертації кандидата мистецтвознавства]. НАКККіМ. Київ. https://nakkkim.edu.ua/images/Special-ScienceCouncil/Materialy Dysertaciy/2019/Zlotnyk/Zlotnyk-autoref.pdf

Мимирик, М. (2023). Герменевтична методика ціннісного розуміння творів нової академічної музики (друга половина XX – початок XXI століть). Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти, 29, 3–14. https://doi.org/31392/NPU-nc.series.14.2023.29.01

Мимрик, М. (2022b). Темброво-виражальні засоби сучасного саксофонного виконавства. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 1(54), 27–46. https://doi.org/10.31318/2414-025X.1(54).2022.255421

Мимрик, М. Р. (2022a). Герменевтика музичних творів у контексті інтерпретаційної діяльності викладача мистецьких дисциплін: акмеологічний вимір. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти, 28, 37–44. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.06

Мурза, С. А. (2023). До питання музичного хронотопу в диригентському виконавстві. Музичне мистецтво і культура, 36 (2), 182–194. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-36-2-14

Олексюк, О. М., Ткач, М. М., Лісун, Д. В. (2013). Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті: колективна монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка.

Опарик, Л. М. (2007). Комунікативний аспект музично-виконавського висловлювання [Автореферат дисертації кандидата мистецтвознавства]. Львів.

Приходько, Ю. О., Юрченко, В. І. (2012). Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела.

Федоришин, В. І., Ткач М. М., (2023). Нелінійні підходи до фахової підготовки студентів факультетів мистецтв. Український педагогічний журнал, 4, 137–146. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-137-146

Шинкарук, В.І. та ін. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Київ: Абрис.

Шип, С. В. (2002). Знакова функція та мовна організація музичного мовлення [Автореферат дисертації доктора мистецтвознавства]. Київ.

Craig, R. T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory, 9 (2), 119–161.

Dilthey, W. (2010). Selected Works (Vol. IV): Hermeneutics and the Study of History. Princeton University Press.

Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masove. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa-Krakow: Wydawnictwo naukowe PWN.

Habermas, J. (1989). The Theory of Communicative Action. Lifeworld and System: A Critique of Functionalist Reason (Vol. 2). Boston: Beacon Press.

Heidegger M. (1977). Sein und Zeit. Frankfurt.

Lessing, G.E. (1887). Laocoon: An Essay on the Limits of Painting and Poetry. Boston: Roberts Brothers.

Ricoer, P. (1969). Le conflit des intrpretations. Essais d’hermeneutique. Paris.

Shannon, Claude E.; Weaver, Warren. (1949). The Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press.

Walinska, de Hackbeil H. (1975). Pojecie «komunikacja» w amerykanskiej teorii komunikacji spolecznej. Uniwersytet Wroclawski.

Bystryrskyi, Ye., Zymovets, R., Prolieyev, S. (2020). Komunikatsiia i kultura v globalnomu sviti. Kyiv: Dukh i Litera. (іn Ukrainian).

Craig, R. T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory, 9 (2), 119–161. (in English).

Dilthey, W. (2010). Selected Works, Volume IV: Hermeneutics and the Study of History. Princeton University Press. (in English).

Fedoryshyn, V. I., Tkach M. M., (2023). Neliniini pidkhody do fakhovoi pidhotovky studentiv fakultetiv mystetstv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 137–146. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-137-146 (in Ukrainian).

Gadamer, H.-G. (2000). Istyna i metod: Osnovy filosofskoi hermenevtyky (O. Mokrovolskyi, Trans.; Vol. 1). Kyiv: Universe. (in Ukrainian).

Goban-Klas, T. Media i komunikowanie masove. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa-Krakow: Wydawnictwo naukowe PWN, 1999. (in Polish).

Habermas, J. (1989). The Theory of Communicative Action. Lifeworld and System: A Critique of Functionalist Reason (Vol. 2). Boston: Beacon Press. (in English).

Haidegger, M. (2007). Dorohoyu do movy (V. Kamianets, Trans.). Lviv: Litopys. (in Ukrainian).

Heidegger M. (1977). Sein und Zeit. Frankfurt. (in Deutch).

Herasymova-Persydskaia, N. (2012). Muzyka. Chas. Prostir. Kyiv: Dukh i litera. (in Ukrainian).

Lessing, G.E. (1887). Laocoon: An Essay on the Limits of Painting and Poetry. Boston: Roberts Brothers. (in English).

Murza, S. A. (2023). Do pytannia muzychnoho khronotopu v dyryhentskomu vykonavstvi. Muzychne mystetstvo i kultura, 36 (2), 182–194. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-36-2-14 (in Ukrainian).

Mymryk, М. R. (2022a). Hermenevtyka muzychnukh tvoriv u konteksti interpretatsiinoi diialnosti vykladacha mystetskykh dystsyplin: akmeologichnyi vymir. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 28, 37–44. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.06 (in Ukrainian).

Mymryk, М. R. (2022b). Tembrovo-vyrazhalni zasoby suchasnoho saksofonnoho vykonavstva. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(54), 27–46. https://doi.org/10.31318/2414-025X.1(54).2022.255421 (in Ukrainian).

Mymryk, М. R. (2023). Hermenevtychna metodyka tsinnisnoho rozuminnia tvoriv novoi akademichnoi muzyky (druha polovyna XX – pochatok XXI stolit). Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 29, 3–14. https://doi.org/31392/NPU-nc.series.14.2023.29.01 (in Ukrainian).

Oleksiuk, O. M., Tkach, M. M., Lisun, D. V. (2013). Hermenevtychnyi pidkhid u vyshchii mystetskii osviti: kolekt. monohraf. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Grinchenka. (in Ukrainian).

Oparyk, L. M. (2007). Komunikatyvnyi aspekt muzychno-vykonavskoho vyslovliuvannia. [Avtoreferat dysertatsii kandydata mystetstvoznavstva]. Lviv. (in Ukrainian).

Prykhodko, Yu. O., Yurchenko, V. I. (2012). Psykholohichnyi slovnyk-dovidnyk. Kyiv: Karavela. (in Ukrainian).

Ricoer, P. (1969). Le conflit des intrpretations. Essais d’hermeneutique. Paris, 1969. (in French).

Shannon, Claude E.; Weaver, Warren. (1949). The Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press. (in English).

Shynkaruk, V. I. at al. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: Abrys. (in Ukrainian).

Shyp, S. V. (2002). Znakova funktsiia ta movna orhanizatsiia muzychnoho movlennia. [Avtoreferat dysertatsii doktora mystetstvoznavstva]. Kyiv. (in Ukrainian).

Walinska, de Hackbeil H. (1975). Pojecie «komunikacja» w amerykanskiej teorii komunikacji spolecznej. Uniwersytet Wroclawski. (in Polish).

Zlotnyk, О. Y. (2019). Komunikatyvnyi prostir muzychnoho mystetsva Ukrainu kintsia ХХ – pochatku ХХІ stolittia. [Avtoreferat dysertatsii kandata mystetstvoznavstva]. NAKKiM. Kyiv. https://nakkkim.edu.ua/images/Special-ScienceCouncil/Materialy Dysertaciy/2019/Zlotnyk/Zlotnyk-autoref.pdf (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.