HERMENEUTICAL CONTEXT OF MUSICAL COMMUNICATION IN INSTRUMENTAL AND PERFORMING TRAINING OF STUDENTS OF ARTISTIC SPECIALTIES
PDF (Українська)

Keywords

musical communication
hermeneutics
musical chronotope
musical performance
instrumental performance training
saxophone performance
students of artistic specialties

How to Cite

Mymryk М. . (2024). HERMENEUTICAL CONTEXT OF MUSICAL COMMUNICATION IN INSTRUMENTAL AND PERFORMING TRAINING OF STUDENTS OF ARTISTIC SPECIALTIES. Ukrainian Educational Journal, (3), 226–235. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-226-235

Abstract

The article deals with the problem of communicative aspects of musical and performing creativity in the context of the productivity of hermeneutical ideas in the content of instrumental and performing training of students of artistic specialties. It has been found that musical culture in the modern information and communication environment is a means of communication through which a person expresses his or her attitude to the world, to oneself, to other people. It has been found that the communicative aspect of musical and performing creativity in a specific time and space (chronotope), where a musical work acts as a kind of message that the composer tries to convey to the listener, significantly expands the space of its hermeneutic contexts in musical communication, forming the semantic field of musical culture archetypes that require interpretation and understanding in the space-time continuum.

An in-depth interdisciplinary analysis of the problem in philosophical, cultural, musicological, and music pedagogical discourse has shown the depth of penetration of the ideas of hermeneutic doctrine into the theory and practice of music and performing arts. It is proved that the hermeneutic context of musical communication determines a particular communicative model of creative communication at the level of: "composer – musical work – performer – listener" in the process of musical performance, which made it possible to extrapolate the above theoretical considerations to the field of instrumental and performing arts training of students of artistic specialties. The legitimacy of the practical implementation of hermeneutic methodology in the content of instrumental and performance training of students of artistic specialties is confirmed on the example of students' mastering modern compositional techniques of new academic music and their correlation with the timbre-expressive capabilities of modern saxophone performance.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-226-235
PDF (Українська)

References

Бистрицький, Є., Зимовець, Р., Пролеєв, С. ( 2020). Комунікація і культура в глобальному світі. Київ: Дух і Літера.

Гайдеґґер, М. (2007). Дорогою до мови (В. Кам’янець, Перекл.). Львів: Літопис.

Герасимова-Персидская, Н. (2012). Музика, час, простір. Київ: Дух і літера.

Ґадамер, Г.-Ґ. (2000). Істина і метод: Основи філософської герменевтики (О. Мокровольський, Перекл.; Т. 1). Київ: Юніверс.

Злотник, О. Й. (2019). Комунікативний простір музичного мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століття [Автореферат дисертації кандидата мистецтвознавства]. НАКККіМ. Київ. https://nakkkim.edu.ua/images/Special-ScienceCouncil/Materialy Dysertaciy/2019/Zlotnyk/Zlotnyk-autoref.pdf

Мимирик, М. (2023). Герменевтична методика ціннісного розуміння творів нової академічної музики (друга половина XX – початок XXI століть). Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти, 29, 3–14. https://doi.org/31392/NPU-nc.series.14.2023.29.01

Мимрик, М. (2022b). Темброво-виражальні засоби сучасного саксофонного виконавства. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 1(54), 27–46. https://doi.org/10.31318/2414-025X.1(54).2022.255421

Мимрик, М. Р. (2022a). Герменевтика музичних творів у контексті інтерпретаційної діяльності викладача мистецьких дисциплін: акмеологічний вимір. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти, 28, 37–44. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.06

Мурза, С. А. (2023). До питання музичного хронотопу в диригентському виконавстві. Музичне мистецтво і культура, 36 (2), 182–194. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-36-2-14

Олексюк, О. М., Ткач, М. М., Лісун, Д. В. (2013). Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті: колективна монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка.

Опарик, Л. М. (2007). Комунікативний аспект музично-виконавського висловлювання [Автореферат дисертації кандидата мистецтвознавства]. Львів.

Приходько, Ю. О., Юрченко, В. І. (2012). Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела.

Федоришин, В. І., Ткач М. М., (2023). Нелінійні підходи до фахової підготовки студентів факультетів мистецтв. Український педагогічний журнал, 4, 137–146. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-137-146

Шинкарук, В.І. та ін. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Київ: Абрис.

Шип, С. В. (2002). Знакова функція та мовна організація музичного мовлення [Автореферат дисертації доктора мистецтвознавства]. Київ.

Craig, R. T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory, 9 (2), 119–161.

Dilthey, W. (2010). Selected Works (Vol. IV): Hermeneutics and the Study of History. Princeton University Press.

Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masove. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa-Krakow: Wydawnictwo naukowe PWN.

Habermas, J. (1989). The Theory of Communicative Action. Lifeworld and System: A Critique of Functionalist Reason (Vol. 2). Boston: Beacon Press.

Heidegger M. (1977). Sein und Zeit. Frankfurt.

Lessing, G.E. (1887). Laocoon: An Essay on the Limits of Painting and Poetry. Boston: Roberts Brothers.

Ricoer, P. (1969). Le conflit des intrpretations. Essais d’hermeneutique. Paris.

Shannon, Claude E.; Weaver, Warren. (1949). The Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press.

Walinska, de Hackbeil H. (1975). Pojecie «komunikacja» w amerykanskiej teorii komunikacji spolecznej. Uniwersytet Wroclawski.

Bystryrskyi, Ye., Zymovets, R., Prolieyev, S. (2020). Komunikatsiia i kultura v globalnomu sviti. Kyiv: Dukh i Litera. (іn Ukrainian).

Craig, R. T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory, 9 (2), 119–161. (in English).

Dilthey, W. (2010). Selected Works, Volume IV: Hermeneutics and the Study of History. Princeton University Press. (in English).

Fedoryshyn, V. I., Tkach M. M., (2023). Neliniini pidkhody do fakhovoi pidhotovky studentiv fakultetiv mystetstv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 137–146. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-137-146 (in Ukrainian).

Gadamer, H.-G. (2000). Istyna i metod: Osnovy filosofskoi hermenevtyky (O. Mokrovolskyi, Trans.; Vol. 1). Kyiv: Universe. (in Ukrainian).

Goban-Klas, T. Media i komunikowanie masove. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa-Krakow: Wydawnictwo naukowe PWN, 1999. (in Polish).

Habermas, J. (1989). The Theory of Communicative Action. Lifeworld and System: A Critique of Functionalist Reason (Vol. 2). Boston: Beacon Press. (in English).

Haidegger, M. (2007). Dorohoyu do movy (V. Kamianets, Trans.). Lviv: Litopys. (in Ukrainian).

Heidegger M. (1977). Sein und Zeit. Frankfurt. (in Deutch).

Herasymova-Persydskaia, N. (2012). Muzyka. Chas. Prostir. Kyiv: Dukh i litera. (in Ukrainian).

Lessing, G.E. (1887). Laocoon: An Essay on the Limits of Painting and Poetry. Boston: Roberts Brothers. (in English).

Murza, S. A. (2023). Do pytannia muzychnoho khronotopu v dyryhentskomu vykonavstvi. Muzychne mystetstvo i kultura, 36 (2), 182–194. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-36-2-14 (in Ukrainian).

Mymryk, М. R. (2022a). Hermenevtyka muzychnukh tvoriv u konteksti interpretatsiinoi diialnosti vykladacha mystetskykh dystsyplin: akmeologichnyi vymir. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 28, 37–44. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.06 (in Ukrainian).

Mymryk, М. R. (2022b). Tembrovo-vyrazhalni zasoby suchasnoho saksofonnoho vykonavstva. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(54), 27–46. https://doi.org/10.31318/2414-025X.1(54).2022.255421 (in Ukrainian).

Mymryk, М. R. (2023). Hermenevtychna metodyka tsinnisnoho rozuminnia tvoriv novoi akademichnoi muzyky (druha polovyna XX – pochatok XXI stolit). Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 29, 3–14. https://doi.org/31392/NPU-nc.series.14.2023.29.01 (in Ukrainian).

Oleksiuk, O. M., Tkach, M. M., Lisun, D. V. (2013). Hermenevtychnyi pidkhid u vyshchii mystetskii osviti: kolekt. monohraf. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Grinchenka. (in Ukrainian).

Oparyk, L. M. (2007). Komunikatyvnyi aspekt muzychno-vykonavskoho vyslovliuvannia. [Avtoreferat dysertatsii kandydata mystetstvoznavstva]. Lviv. (in Ukrainian).

Prykhodko, Yu. O., Yurchenko, V. I. (2012). Psykholohichnyi slovnyk-dovidnyk. Kyiv: Karavela. (in Ukrainian).

Ricoer, P. (1969). Le conflit des intrpretations. Essais d’hermeneutique. Paris, 1969. (in French).

Shannon, Claude E.; Weaver, Warren. (1949). The Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press. (in English).

Shynkaruk, V. I. at al. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: Abrys. (in Ukrainian).

Shyp, S. V. (2002). Znakova funktsiia ta movna orhanizatsiia muzychnoho movlennia. [Avtoreferat dysertatsii doktora mystetstvoznavstva]. Kyiv. (in Ukrainian).

Walinska, de Hackbeil H. (1975). Pojecie «komunikacja» w amerykanskiej teorii komunikacji spolecznej. Uniwersytet Wroclawski. (in Polish).

Zlotnyk, О. Y. (2019). Komunikatyvnyi prostir muzychnoho mystetsva Ukrainu kintsia ХХ – pochatku ХХІ stolittia. [Avtoreferat dysertatsii kandata mystetstvoznavstva]. NAKKiM. Kyiv. https://nakkkim.edu.ua/images/Special-ScienceCouncil/Materialy Dysertaciy/2019/Zlotnyk/Zlotnyk-autoref.pdf (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.