Анотація
Статтю присвячено дослідженню психолого-педагогічної проблеми індивідуалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів в умовах змішаного навчання, яке поєднує очні та дистанційні форми організації освітнього (навчального) процесу. Основну увагу приділено реалізації положень компетентнісного підходу як основи методологічної побудови індивідуальних навчальних (освітніх) траєкторій, що враховують індивідуальні особливості (індивідуально-психологічні й індивідуально-типологічні), потреби й інтереси кожного здобувача вищої освіти. Описано стратегії ефективного впровадження елементів індивідуалізації навчання, а саме: створення персоналізованих освітніх (навчальних) маршрутів; забезпечення регулярного зворотнього зв’язку з викладачами та підтримка студентів у подоланні освітніх (навчальних) труднощів. Подальшого дослідження набуває визначення загальної стратегії реалізації компетентнісного підходу в контексті забезпечення ефективної й результативної індивідуалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів в умовах змішаного навчання, а також вивчення конкретизованих окремих стратегій у межах реалізації загальної стратегії, де стратегії навчання можуть розумітись як реалізація (застосування) інноваційних методів навчання, спрямованих на забезпечення ефективності індивідуалізації навчання на засадах максимально свідомого врахування індивідуальних особливостей, навчальних (освітніх) потреб здобувачів вищої освіти.
Значну увагу автор приділяє визначенню ролі цифрових технологій у процесі індивідуалізації, що включає адаптивні платформи, інтелектуальні системи підтримки студентів та автоматизовані інструменти для створення персоналізованого контенту. У статті підкреслено, що індивідуалізація навчання не лише сприяє глибокому засвоєнню знань і навичок, але й стимулює мотивацію, розвиток особистої відповідальності за навчання, підвищує загальну ефективність освітнього (навчального) процесу та готує студентів до подальшої професійної діяльності в умовах стрімких технологічних змін ХХІ століття.
Посилання
Арістова, Н. (2015). Компетентнісний підхід до формування професійної суб’єктності майбутніх філологів. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди. Психологія, (37), 32.
Арістова, Н., & Кугай, К. (2023). Ефективність стратегій персоналізації навчання іноземних мов в умовах війни. Проблеми сучасного підручника: Збірник тез доповідей (с. 346–348). Київ: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-753-4-2023-378 .
Демчук, О. (2023). Індивідуалізація навчально-пізнавальної діяльності студентів як психолого-педагогічна проблема. Молодь і ринок, (9/217), 164–167. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291081
Демчук, О. (2024). Принципи та практичні аспекти індивідуалізації навчання студентів в умовах змішаного формату організації освітнього процесу у вищій школі. У Світ дидактики: Дидактика в сучасному світі (с. 152–153). Київ: «Видавництво Людмила».
Кузнєцов, М., & Діомідова, Н. (2017). Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів студентів в умовах іспиту. Харків: Діса плюс.
Кремень, В.Г. та ін. (Ред.). (2021). Енциклопедія освіти (2-ге вид., доповнене та перероблене). Київ: Юрінком Інтер.
Литвин, В. (2021). Індивідуальна освітня траєкторія здобу-вачів вищої освіти: Контент-аналіз поняття, принципи побудови, форми та методи реалізації. Молодь і ринок, 9 (195), 93–100. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.243899
Малихін, О. (2011). Індивідуалізація професійно орієнтованого навчання та самонавчання іноземних мов у вищій педагогічній школі. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, 1.
Малихін, О. (2024). Організація самостійної навчальної діяльності здобувачів вищої хімічної освіти в умовах цифровізації освітньо-наукового простору. Вісник науки та освіти, 4 (22). https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-4(22)-1178-1189
Малихін, О., & Гавриленко, А. (2018). Дидактичні умови формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей. Молодь і ринок, 11(166). https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.151948
Малихін, О., & Демчук, О. (2024). Роль компетентнісного підходу в удосконаленні навчально-пізнавальної діяльності студентів на засадах індивідуалізації. У Світ дидактики: Дидактика в сучасному світі (с. 163–165). Київ: «Видавництво Людмила».
Топузов, О., & Алєксєєва, С. (2024). Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український Педагогічний Журнал, 1, 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
Топузов, О. М., Малихін, О. В., & Ярмольчук, Т. М. (2020). Модель стратегії формування готовності майбутніх фахівців з інформаційних технологій до професійної діяльності. Information Technologies and Learning Tools, 77(3), 205–222. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3351
Aristova, N., Malykhin, O., & Dybkova, L. (2024). Transversal skills that matter to computer engineering and information technology undergraduates and strategies for their development in english classroom. Environment. Technology. Resources, 2, 332–335.
World Economic Forum. (б. д.). Education 4.0: Here are 3 skills that students will need for the jobs of the future. https://www.weforum.org/agenda/2023/01/skillsets-cultivated-by-education-4-0-davos23/
World Economic Forum. (2025). The future of jobs report 2025. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/
Aristova, N. (2015). Kompetentnisnyi pidkhid do formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh filolohiv. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody. Psykholohiia, (37), 32. (in Ukrainian).
Aristova, N., & Kuhai, K. (2023). Efektyvnist stratehii personalizatsii navchannia inozemnykh mov v umovakh viiny. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk tez dopovidei (pp. 346‒348). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-753-4-2023-378 (in Ukrainian).
Aristova, N., Malykhin, O., & Dybkova, L. (2024). Transversal skills that matter to computer engineering and information technology undergraduates and strategies for their development in english classroom. Environment. Technology. Resources, 2, 332–335. (in English).
Demchuk, O. (2023). Indyvidualizatsiia navchalno-piznavalnoi diialnosti studentiv yak psykholoho-pedahohichna problema. Molod i rynok, (9/217), 164–167. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291081 (in Ukrainian).
Demchuk, O. (2024). Pryntsypy ta praktychni aspekty indyvidualizatsii navchannia studentiv v umovakh zmishanoho formatu orhanizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli. In Svit dydaktyky: Dydaktyka v suchasnomu sviti (pp. 152–153). Kyiv: «Vydavnytstvo Liudmyla». (in Ukrainian).
World Economic Forum. (n.d.). Education 4.0: Here are 3 skills that students will need for the jobs of the future. https://www.weforum.org/agenda/2023/01/skillsets-cultivated-by-education-4-0-davos23/ (in English).
Kremen, V.H. at al. (Ed.). (2021). Entsyklopediia osvity (2-nd ed., exp. and rev.). Kyiv: Yurinkom Inter. (in Ukrainian).
Kuznietsov, M., & Diomidova, N. (2017). Emotsiinyi intelekt yak chynnyk psykhoemotsiinykh staniv studentiv v umovakh ispytu. Kharkiv: Disa plius. (in Ukrainian).
Lytvyn, V. (2021). Indyvidualna osvitnia traiektoriia zdobu-vachiv vyshchoi osvity: Kontent-analiz poniattia, pryntsypy pobudovy, formy ta metody realizatsii. Molod i rynok, 9 (195), 93–100. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.243899 (in Ukrainian).
Malykhin, O. (2011). Indyvidualizatsiia profesiino oriientovanoho navchannia ta samonavchannia inozemnykh mov u vyshchii pedahohichnii shkoli. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 1. (in Ukrainian).
Malykhin, O. (2024). Orhanizatsiia samostiinoi navchalnoi diialnosti zdobuvachiv vyshchoi khimichnoi osvity v umovakh tsyfrovizatsii osvitno-naukovoho prostoru. Visnyk nauky ta osvity, 4 (22). https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-4(22)-1178-1189 (in Ukrainian).
Malykhin, O., & Demchuk, O. (2024). Rol kompetentnisnoho pidkhodu v udoskonalenni navchalno-piznavalnoi diialnosti studentiv na zasadakh indyvidualizatsii. In Svit dydaktyky: Dydaktyka v suchasnomu sviti (pp.163–165). Kyiv: «Vydavnytstvo Liudmyla». (in Ukrainian).
Malykhin, O., & Havrylenko, A. (2018). Dydaktychni umovy formuvannia indyvidualnykh stratehii navchannia studentiv filolohichnykh spetsialnostei. Molod i rynok, 11(166). https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.151948 (in Ukrainian).
World Economic Forum. (2025). The future of jobs report 2025. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/ (in English).
Topuzov, O. M., Malykhin, O. V., & Yarmolchuk, T. M. (2020). Model stratehii formuvannia hotovnosti maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii do profesiinoi diialnosti. Information Technologies and Learning Tools, 77(3), 205–222. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3351 (in Ukrainian).
Topuzov, O., & Alieksieieva, S. (2024). Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Ukrainskyi Pedahohichnyi Zhurnal, 1, 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11 (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.