Анотація
Стаття присвячена концепції сталого розвитку закладів вищої освіти (ЗВО) у контексті сучасних глобальних викликів. Мета статті – виявити ключові трансформаційні аспекти сталого розвитку закладів вищої освіти (ЗВО) та сформувати концепцію, яка може слугувати орієнтиром для університетських лідерів та академічних спільнот у контексті сталого розвитку. Автори аналізують трансформаційні процеси, що відбуваються у сфері освіти під впливом цифровізації, екологічних змін, соціальної відповідальності та міжнародного співробітництва. Визначено основні напрями розвитку ЗВО: інтеграція принципів сталого розвитку в освітні програми, стратегічне управління ресурсами, цифровізація навчального процесу та підвищення рівня екологічної свідомості. Запропоновано концептуальну модель сталого розвитку університетів, що включає економічний, соціальний та екологічний виміри, а також чотири вектори: розвитку, безпеки, відповідальності та гордості. Автори наголошують на необхідності стратегічного планування та комплексного підходу до реалізації концепції сталого розвитку, що дозволить адаптувати освітні установи до нових викликів та підвищити їх конкурентоспроможність на міжнародному рівні. Запропонована модель Концепції є певним закликом до посилення ролі університетів у суспільстві та запрошення до всіх зацікавлених сторін до об’єднання зусиль з метою глибшої та ефективнішої співпраці. Концепція може стати базовим для підтримки університетів в їхньому розвитку, сприяти обміну досвідом та надавати змогу формулювати спільні інтереси, пов’язані з майбутнім університетів, для політичних та адміністративних кіл у державі та світі. Стаття спрямована на вироблення комплексного підходу до інтеграції сталого розвитку у систему вищої освіти, що охоплює наукові дослідження, управлінські практики, екологічну відповідальність та соціальну інклюзію.
Посилання
Іваненко, П. (2011). Вища освіта України в умовах трансформації суспільства. Науковий вісник, 2, 10–20. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/9688/2/Вища%20освіта.%20Вип.%202.pdf
Ковальчук, В. (2021). Трансформація освіти для досягнення цілей сталого розвитку. Журнал ЮНЕСКО, 5(2), 76–85. https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/download/76/68
Кравченко, Л. (2020). Аспекти реформування вищої освіти в Україні. Економіка та управління, 12(3), 98–110. https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/980/688
Ляшенко, О. М. (2024). Розвиток сталих комунікацій закладів вищої освіти у сучасних умовах. COMSUS, 1, 45–56. https://comsus.eu/wp-content/uploads/2024/04/COMSUS-ISBN-978-83-970242-0-5-1.pdf
Музика, Ю. Д., & Гуйда, О. Г. (2021). Особливості реформування системи вищої освіти України за умов сталого розвитку та соціального партнерства. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління, 32(1), 32–38. https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2021.1/07
Петренко, І. (2019). Освіта для сталого розвитку: зміст та інституції. Розвиток сучасної освіти, 32(2), 15–25. https://dse.org.ua/arhcive/32/2.pdf
Птащенко, О. (2023). Розвиток закладів вищої освіти: інноваційні зміни, цифровізація, соціальна відповідальність. Моделювання розвитку економічних систем, 10, 122–127. https://doi.org/10.31891/mdes/2023-10-16
Сидоренко, О. (2020). Стратегії вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства. Наукові праці, 4(1), 50–60. https://www.researchgate.net/publication/350511420
Чайковський, М. (2023). Інтеграція освіти для сталого розвитку у закладі вищої освіти. Соціальна робота та освіта, 10(1), 5–15. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.1
Шевченко, І.О. (2024) Екологізація вищої освіти як драйвер сталого розвитку Всеукраїнська конференція з проблем вищої освіти «Екологічно орієнтована вища освіта. Методологія та практика – 2024», 25 жовтня 2024 рік, Харків. 137‒139.
Кабінет Міністрів України. (2022). Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки (Розпорядження № 286-р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/286-2022-р
Кабінет Міністрів України. (2024). Про схвалення завдань щодо досягнення Цілей сталого розвитку на період до 2030 року (Розпорядження № 1190-р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1190-2024-р
United Nations Ukraine. (2021). Добровільний національний огляд щодо Цілей сталого розвитку в Україні. https://ukraine.un.org/uk/151096-добровільний-національний-огляд-щодо-цілей-сталого-розвитку-в-україні
Chaikovskyi, M. (2023). Intehratsiia osvity dlia staloho rozvytku u zakladi vyshchoi osvity. Sotsialna robota ta osvita, 10(1), 5–15. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.1.1 (in Ukrainian).
Ivanenko, P. (2011). Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh transformatsii suspilstva. Naukovyi visnyk, 2, 10–20. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/9688/2/Вища%20освіта.%20Вип.%202.pdf (in Ukrainian).
Kovalchuk, V. (2021). Transformatsiia osvity dlia dosiahnennia tsilei staloho rozvytku. Zhurnal YuNESKO, 5(2), 76–85. https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/download/76/68 (in Ukrainian).
Kravchenko, L. (2020). Aspekty reformuvannia vyshchoi osvity v Ukraini. Ekonomika ta upravlinnia, 12(3), 98–110. https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/download/980/688 (in Ukrainian).
Liashenko, O. M. (2024). Rozvytok stalykh komunikatsii zakladiv vyshchoi osvity u suchasnykh umovakh. COMSUS, 1, 45–56. https://comsus.eu/wp-content/uploads/2024/04/COMSUS-ISBN-978-83-970242-0-5-1.pdf (in Ukrainian).
Muzyka, Yu. D., & Huida, O. H. (2021). Osoblyvosti reformuvannia systemy vyshchoi osvity Ukrainy za umov staloho rozvytku ta sotsialnoho partnerstva. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Derzhavne upravlinnia, 32(1), 32–38. https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2021.1/07 (in Ukrainian).
Petrenko, I. (2019). Osvita dlia staloho rozvytku: zmist ta instytutsii. Rozvytok suchasnoi osvity, 32(2), 15–25. https://dse.org.ua/arhcive/32/2.pdf (in Ukrainian).
Ptashchenko, O. (2023). Rozvytok zakladiv vyshchoi osvity: innovatsiini zminy, tsyfrovizatsiia, sotsialna vidpovidalnist. Modeliuvannia rozvytku ekonomichnykh system, 10, 122–127. https://doi.org/10.31891/mdes/2023-10-16 (in Ukrainian).
Shevchenko, I.O. (2024) Ekolohizatsiia vyshchoi osvity yak draiver staloho rozvytku. Vseukrainska konferentsiia z problem vyshchoi osvity «Ekolohichno oriientovana vyshcha osvita. Metodolohiia ta praktyka – 2024», October 25, 2024, Kharkiv. 137‒139. (in Ukrainian).
Sydorenko, O. (2020). Stratehii vyshchoi osvity v umovakh internatsionalizatsii dlia stiikoho rozvytku suspilstva. Naukovi pratsi, 4(1), 50–60. https://www.researchgate.net/publication/350511420 (in Ukrainian).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky (Order No. 286-р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/286-2022-р
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2024). Pro skhvalennia zavdan shchodo dosiahnennia Tsilei staloho rozvytku na period do 2030 roku (Order No. 1190-р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1190-2024-р
United Nations Ukraine. (2021). Voluntary National Review on the Achievement of the Sustainable Development Goals in Ukraine. https://ukraine.un.org/uk/151096-добровільний-національний-огляд-щодо-цілей-сталого-розвитку-в-україні

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.