Diagnostic Assessment as a Tool For Ensuring the Quality of General Secondary Education in the Context of European Experience and Prospects for Implementation in Ukraine
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

quality of education
diagnostic assessment
learning outcomes
European experience in ensuring the quality of general secondary education

How to Cite

Naumenko, S., & Holovko, S. . (2023). Diagnostic Assessment as a Tool For Ensuring the Quality of General Secondary Education in the Context of European Experience and Prospects for Implementation in Ukraine. Ukrainian Educational Journal, (4), 18–31. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-18-31

Abstract

The article highlights the European trends in the use of diagnostic assessment of student learning outcomes as a tool to ensure the quality of general secondary education. It has been found that it is an important component of the educational system and is used not only to identify difficulties in the educational process, to determine ways to correct current learning results, to plan the educational process of a specific institution and student in the future, but also to improve educational programs, to increase the quality of educational manuals and upgrading the professional competence of teachers.
Tasks for diagnostic works on science subjects and history of Latvian compulsory school of the second and third levels (6th, 9th and 11th grades) were analyzed. It was found that the leading principle of their selection is competency orientation, and the form of submission is open-ended test tasks. An important feature of such tasks is also the use of drawings, graphs, diagrams, tables, problematic questions that require analysis and search for information both in modern search engines and in historical sources, along with tasks based on the results of researches and experiments, formulation of conclusions and generalizations.
Attention is focused on the features of the transformation of forms and methods of diagnostic assessment in the conditions of quarantine restrictions caused by the COVID-19 pandemic, as well as the possibility of its use as an alternative to school final (centralized) exams upon completion of basic secondary education.
The prospects of using the European experience of diagnostic assessment for the educational system of Ukraine are outlined. The expediency of the post-war state-wide diagnostic assessment with the aim of identifying the real level of learning outcomes of students of basic general secondary education, taking into account the peculiarities of the educational process in the conditions of quarantine restrictions and martial law, the development of the country's further educational strategy, as well as the annual state monitoring of the quality of education as a tool for operational adjustment of educational process.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-18-31
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Буряченко О. (2022, Листопад 16). Відновлення України через діалог усіх українців світу. Об’єднавшись – зробити неможливе, всупереч усьому! Укрінформ. https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3605567-vidnovlenna-ukraini-cerez-dialog-usih-ukrainciv-svitu-obednavsis-zrobiti-nemozlive-vsuperec-usomu.html.

В Україні поновлено освітній процес у ЗЗСО після вимушених канікул. (2022, Березень 16). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/ua/news/v-ukrayini-ponovleno-osvitnij-proces-u-zzso-pislya-vimushenih-kanikul.

Гривко, А., & Ващенко, Л. (2021). Поточне та формувальне оцінювання в базовій та старшій профільній школі. Український педагогічний журнал, (2), 72‒83. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-72-83. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/288.

Дементієвська, Н. П. (2012). Формуюче оцінювання в курсі з допрофільної підготовки за програмою Intel «Шлях до успіху». Інформатика і інформаційні технології в навчальних закладах, (2), 60‒69.

Засєкіна, Т. М. (2020). Новий навчальний рік – нові орієнтири. За матеріалами доповідей на веб-конференції «Учені НАПН України – українським вчителям», 27 серпня 2020 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(2). https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-12-1. https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/92.

Куницький, О. (2022, Березень 19). ООН: Понад 3,3 мільйона людей залишили Україну через війну. DW. Made for minds. https://www.dw.com/uk/oon-ponad-33-miliona-liudei-zalyshyly-ukrainu-cherez-viinu/a-61186128.

Морзе, Н. В., Барна, О. В., & Вембер, В. П. (2013). Формувальне оцінювання: від теорії до практики. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, (6), 45‒57. https://core.ac.uk/download/pdf/33688458.pdf.

Наказ Міністерства освіти і науки України № 290 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року» (2022, Квітень 01). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-okremih-pitan-zavershennya-20212022-navchalnogo-roku.

Наказ Міністерства освіти і науки України № 813 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1‒4 класів закладів загальної середньої освіти» (2021, Липень 13). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/60f/538/89c/60f53889c15b9988843949.pdf.

Онопрієнко, О. В. (2016). Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів: сутність і методика здійснення. Український педагогічний журнал, (4), 36‒42. https://lib.iitta.gov.ua/714698/.

Онопрієнко, О. В. (2019). Технологія конструювання інструментарію формувального оцінювання навчальних досягнень учнів першого та другого класів. Український педагогічний журнал, (1), 77‒85. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-1-77-85. https://lib.iitta.gov.ua/715473/.

Онопрієнко, О. В. (2020). Реалізація технології вхідного діагностування навчення учнів у посткарантинний період. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи : матеріали Шостої Міжнародної науково-практичної конференції, м. Умань, 08-09 жовтня 2020 року. Вісник Польсько-української науково-дослідницької лабораторії дидактики імені Я. А. Коменського. 117‒120. https://lib.iitta.gov.ua/722342/.

Онопрієнко, О. В. (2021). Комплексна діагностувальна робота як нова форма контролю навчальних досягнень учнів. ІХ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство : зб. матеріалів всеукраїнської науково-практичної конференції з нагоди 95-річчя Інституту педагогіки НАПН України. 44‒47. https://lib.iitta.gov.ua/728692/.

Онопрієнко, О. В., Петрук, О. М., & Андрусенко, І. В. (2020a). Організація освітнього процесу в початковій школі. Діагностування навченості учнів початкової школи. Вхідні діагностувальні завдання : Українська мова. Математика. Я досліджую світ. 3 клас. Видавництво «Ранок». https://undip.org.ua/library/orhanizatsiia-osvitnoho-protsesu-v-pochatkoviy-shkoli-diahnostuvannia-navchenosti-uchniv-pochatkovoi-shkoly-3-klas-navchalnyy-posibnyk/.

Онопрієнко, О. В., Петрук, О. М., & Андрусенко, І. В. (2020b). Організація освітнього процесу в початковій школі. Діагностування навченості учнів початкової школи. Вхідні діагностувальні завдання : Українська мова. Математика. Я досліджую світ. 4 клас. Видавництво «Ранок». https://undip.org.ua/library/orhanizatsiia-osvitnoho-protsesu-v-pochatkoviy-shkoli-diahnostuvannia-navchenosti-uchniv-pochatkovoi-shkoly-4-klas-navchalnyy-posibnyk/.

Онопрієнко, О. В., Петрук, О. М., & Андрусенко, І. В. (2020c). Організація освітнього процесу в початковій школі. Діагностування навченості учнів початкової школи. Вхідні діагностувальні завдання : Українська мова. Математика. Я досліджую світ. 5 клас. Видавництво «Ранок». https://undip.org.ua/library/orhanizatsiia-osvitnoho-protsesu-v-pochatkoviy-shkoli-diahnostuvannia-navchenosti-uchniv-pochatkovoi-shkoly-5-klas-navchalnyy-posibnyk/.

Фідкевич, О. Л. (2021). Особливості зворотного зв’язку як етапу формувального оцінювання в 3‒4 класах початкової школи. Навчання української мови та мов національних меншин учнів закладів загальної середньої освіти в контексті компетентнісного підходу : збірник тез Всеукраїнської наукової конференції (21 квітня 2021 р.). 51‒53. https://lib.iitta.gov.ua/725032/.

Чорна, В. М., & Богер, Н. В. (2022). Особливості формувального оцінювання в початковій школі. Імідж сучасного педагога, 6(201), 88–94. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-6(201)-88-94. http://isp.poippo.pl.ua/article/view/248701.

Atcelts diagnosticējošais darbs ķīmijā 11. klasei. (2020, Marts 20). Ķīmijas skolotājs. https://www.kimijas-sk.lv/index.php/notikumi/item/2160-atcelts-diagnosticejosais-darbs-kimija-11-klasei.

Brown, R. (2020, November 12). Diagnostic Assessment as a Tool for Identifying Learner Needs. Illuminate Education. https://www.illuminateed.com/blog/2020/11/diagnostic-assessment/.

Brummitt-Yale, J. (2021, December 20). What is Diagnostic Assessment? - Definition & Examples. Study.com. https://study.com/academy/lesson/what-is-diagnostic-assessment-definition-examples.html.

Diagnosticējošais darbs dabaszinībās. 9.klase. (2021). 2020./2021. mācību gada uzdevumi. Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/20202021-macibu-gada-uzdevumi.

Diagnosticējošais darbs dabaszinībās (krievu mācību valodā). 6.klase. (2022). 2021./2022. mācību gada uzdevumi. Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/20212022-macibu-gada-uzdevumi.

Diagnosticējošais darbs fizikā. 11. klase. (2020). 2018./2019. mācību gada uzdevumi. Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/20182019-macibu-gada-uzdevumi.

Diagnosticējošais darbs ķīmijā. 11. klase (2020). 2018./2019. mācību gada uzdevumi. Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/20182019-macibu-gada-uzdevumi.

Diagnosticējošais darbs Latvijas vēsturē. 9.klase. (2021). 2020./2021. mācību gada uzdevumi. Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/20202021-macibu-gada-uzdevumi.

Diagnosticējošie darbi 3. un 6. klasē (2020./2021.m.g.). (2021, Janvāris 10). Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/jaunums/diagnosticejosie-darbi-3-un-6-klase-20202021mg.

Diagnosticējošo darbu paraugi 3. un 6. klasēm (aizpildīšanai datorā). (2021, Janvāris 25). Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/jaunums/diagnosticejoso-darbu-paraugi-3-un-6-klasem-aizpildisanai-datora.

Eksāmeni 9.klases skolēniem ir atcelti. Mācību gads noslēgsies ar vērtējumu gadā. (2021, Marts 18). Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/jaunums/eksameni-9klases-skoleniem-ir-atcelti-macibu-gads-noslegsies-ar-vertejumu-gada.

Fraser, Sh. (2019, January 31). What Is a Diagnostic Assessment? CHRON. https://work.chron.com/diagnostic-assessment-4165.html.

Leboff, D. (2020, October 26). What Engaging Assessments Look Like In Online Learning Environments. TOP HAT. https://tophat.com/blog/assessments/.

Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. (2019, Septembris 3). (Ministru kabineta noteikumi, Nr. 416). Likumi. https://likumi.lv/ta/id/309597.

Tookoian, J. (2018, August 16). What is a Diagnostic Assessment? Edulastic. https://edulastic.com/blog/diagnostic-assessment/.

Valsts pārbaudes darbi 2018./2019. m.g. (2020, Jūnijs 26). Valsts izglītības satura centrs. https://www.visc.gov.lv/lv/valsts-parbaudes-darbi-20182019-mg.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Світлана Науменко , Світлана Головко

Downloads

Download data is not yet available.