APPLICATION OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN THE PREPARATION AND CONDUCT OF CLASSES IN A HIGHER SCHOOL
HTML (Українська)
PDF (Українська)

Keywords

education
pedagogical technology
educational process
institution of higher education
training
distance learning
pedagogical skill
lecture
practical class
seminar class

How to Cite

Morozova, L. (2025). APPLICATION OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN THE PREPARATION AND CONDUCT OF CLASSES IN A HIGHER SCHOOL. Ukrainian Educational Journal, (1), 106–115. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-1-106-115

Abstract

The article highlights the peculiarities of pedagogical technologies for the organization of the educational process in higher education. It was determined that pedagogical technologies are understood as a systematic method of formation, application and definition of the educational process, taking into account technical and human resources and their interaction, the purpose of which is to optimize forms of education. It has been established that one of the important ways to improve the educational process in the education system is the integration of pedagogical technologies, the introduction of flexible integrated pedagogical technologies that can adapt to different levels of pedagogical conditions and effectively solve modern educational problems. It was determined that in order to promote the process of using pedagogical technologies in Ukrainian education, it is necessary to pay attention to the main features of the use of pedagogical technologies in higher education, to guarantee the introduction of software and hardware, to improve the level of digital and technological competence of teachers, to implement a balanced development of informatization of the educational process, to apply innovative models to encourage the informatization of higher education and to adapt to the development of the information society. It was revealed that the use of innovative pedagogical technologies in the management of the educational process, without any doubt, requires the development of the infrastructure of the educational environment of the higher school. The practical significance of the research is that the conclusions and recommendations developed by the authors and proposed in the article can be used to avoid obstacles during the use of pedagogical technologies in the organization of the educational process in higher education. A promising direction of further research on this issue is the improvement of the training of future specialists based on the use of pedagogical technologies, which will make it possible to stimulate the educational sphere and improve teaching activities in the educational information technology space.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-1-106-115
HTML (Українська)
PDF (Українська)

References

Барбашова, І. (2011). Загальні основи педагогіки: навчальний посібник для студентів ВНЗ (2-е видання). Київ: Ландон-ХХІ.

Ващенко, Г. (2007). Загальні методи навчання (підручник для педагогів). Київ: Українська видавнича спілка.

Вишневський, О. (2008). Теоретичні основи сучасної української педагогіки (навчальний посібник, 3-є вид., доопрацьоване і доповнене). Київ: Знання.

Вітвицька, С. (2005). Практикум з педагогіки вищої школи (навчальний посібник). Київ: Центр навчальної літератури.

Голік, О. (2010). Педагогічна майстерність: організаційно-управлінський аспект (навчальний посібник). Київ: Ноулідж.

Дмитрук, Л. (2024). Сучасна лекція: традиції і новаторство. Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 77, 7‒13. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2024-77-7-13

Курлянд, З., Хмелюк, А., Семенова, Л. та ін. (2005). Педагогіка вищої школи (навчальний посібник, 2-ге видання, перероблене і доповнене). Київ: Знання.

Мащенко, Н. (2006). Основи педагогіки і психології вищої школи (курс лекцій, 2-е видання, доповнене і перероблене). Кременчук.

Мороз, О. Падалка, О., & Юрченко, В. (2003). Педагогіка і психологія вищої школи: навчальний посібник. Київ: НПУ.

Морозова, Л. (2024а). Принципи побудови сучасної системи вищої аграрної освіти в Україні. Український педагогічний журнал, 2, 159‒171. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-159-171

Морозова, Л. (2024b). Організація самостійної роботи студентів у закладах вищої освіти України. Український педагогічний журнал, 4, 152‒162. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-152-162

Науменко, Н. (2023). Вітчизняний і зарубіжний досвід організації змішаного навчання. Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 75, 94‒102. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-75-94-102

Подоляк, Л., & Юрченко, В. (2006). Психологія вищої школи (навчальний посібник для магістрантів і аспірантів). Київ: Філ-студія.

Семиченко, В. (2004). Психологія педагогічної діяльності (навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів). Київ: Вища школа.

Сидоренко, О. (ред.). (2003). Мистецтво бути викладачем (практичний посібник). Київ: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні».

Слєпкань, З. (2005). Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі. Київ: Вища школа.

Степко, М., Болюбаш, Я., Левківський, К., & Сухарніков, Ю. (2004). Модернізація вищої освіти України і Болонський процес. Київ: МОНУ.

Щекатунова, Г. (2009). Моніторинг педагогічних нововведень. Рідна школа, 4, 14‒17.

Barbashova, I. (2011). Zahalni osnovy pedahohiky: navchalnyi posibnyk dlia studentiv VNZ (2-nd ed.). Kyiv: Landon-21. (in Ukrainian).

Dmytruk, L. (2024). Suchasna lektsiia: tradytsii i novatorstvo. Naukovi zapysky VDPU imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohika i psykholohiia, 77, 7‒13. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2024-77-7-13 (in Ukrainian).

Holik, O. (2010). Pedahohichna maisternist: orhanizatsiino-upravlinskyi aspekt (navchalnyi posibnyk). Kyiv: Noulidzh. (in Ukrainian).

Kurliand, Z., Khmeliuk, A., Semenova, L. at al. (2005). Pedahohika vyshchoi shkoly (2nd ed., rev. and exp.). Kyiv: Znannia. (in Ukrainian).

Mashchenko, N. (2006). Osnovy pedahohiky i psykholohii vyshchoi shkoly: (2nd ed., rev. and exp.). Kremenchuk. (in Ukrainian).

Moroz, O. Padalka, O., & Yurchenko, V. (2003). Pedahohika i psykholohiia vyshchoi shkoly (navchalnyi posibnyk). Kyiv: NPU. (in Ukrainian).

Morozova, L. (2024a). Pryntsypy pobudovy suchasnoi systemy vyshchoi ahrarnoi osvity v Ukraini. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 159‒171. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-159-171 (in Ukrainian).

Morozova, L. (2024b). Orhanizatsiia samostiinoi roboty studentiv u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 152‒162. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-152-162 (in Ukrainian).

Naumenko, N. (2023). Vitchyznianyi i zarubizhnyi dosvid orhanizatsii zmishanoho navchannia. Naukovi zapysky VDPU imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohika i psykholohiia, 75, 94‒102. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-75-94-102 (in Ukrainian).

Podoliak, L., Yurchenko, V. (2006). Psykholohiia vyshchoi shkoly (navchalnyi posibnyk dlia mahistrantiv i aspirantiv). Kyiv: Fil-studiia. (in Ukrainian).

Semychenko, V. (2004). Psykholohiia pedahohichnoi diialnosti (navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv). Kyiv: Vyshcha shkola. (in Ukrainian).

Shchekatunova, H. (2009). Monitorynh pedahohichnykh novovveden. Ridna shkola, 4, 14‒17. (in Ukrainian).

Sliepkan, Z. (2005). Naukovi zasady pedahohichnoho protsesu u vyshchii shkoli. Kyiv: Vyshcha shkola. (in Ukrainian).

Stepko, M., Boliubash, Ya., Levkivskyi, K., & Sukharnikov, Yu. (2004). Modernizatsiia vyshchoi osvity Ukrainy i Bolonskyi protses. Kyiv: MONU. (in Ukrainian).

Sydorenko, O. (ed.). (2003). Mystetstvo buty vykladachem (praktychnyi posibnyk). Kyiv: Navchalno-metodychnyi tsentr «Konsortsium iz udoskonalennia menedzhment-osvity v Ukraini». (in Ukrainian).

Vashchenko, H. (2007). Zahalni metody navchannia (pidruchnyk dlia pedahohiv). Kyiv: Ukrainska vydavnycha spilka. (in Ukrainian).

Vitvytska, S. (2005). Praktykum z pedahohiky vyshchoi shkoly (navchalnyi posibnyk). Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury. (in Ukrainian).

Vyshnevskyi, O. (2008). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky: (3nd ed., rev. and exp.). Kyiv: Znannia. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.