Abstract
The article is devoted to the emergence of new lexemes derived from the surnames of prominent figures in science and culture who have significantly contributed to Ukrainian humanities, particularly in education and pedagogy. The text is based on analyzing contemporary historical-pedagogical, analytical-synthetic sources and linguistic studies. The research employs biographical and personalistic approaches by analyzing the works of contemporary scholars, using historical-comparative and bibliographic search methods. It has been found that the accumulation of diverse studies in centers, laboratories, rooms, and public organizations, united by a single surname, creates the prerequisites for the emergence of new lexemes in analytical texts dedicated to personalities. It has been established that these processes stimulate word formation, leading to the creation of new lexical units derived from the surnames of educators or cultural figures. In most cases, these lexemes consist of a part of the personal noun/surname and a word-forming suffix – most often -znavstvo (denoting “study of”), which indicates not the examination of a legacy but also the generation of new knowledge.
The study has identified numerous lexical neologisms that may be regarded as definitional terms. The article analyzes 12 such lexemes found in the contemporary Ukrainian information space. It is emphasized that only a few have been studied and explored in various hypertexts and contexts.
The conclusions and prospects for further research indicate that this phenomenon in present-day history has a distinct tendency toward expansion. Therefore, in the future, it is deemed necessary to define each pedagogical personality around whom enough scientific, popular, and bibliographic works and materials have already been accumulated.
References
Sablayrolles, J.-F. (2018). Diversité des relations entre néologie et noms propres. Cahiers de lexicologie, 113 (Néologie et noms propres), 29–43.
Vaxelaire, J.-L. (2018). Sarkoleaks au Jupiterland. Les noms propres au service de la créativité lexicale. Cahiers de lexicologie, 113 (Néologie et noms propres), 45–59.
Білоус, Н. П., Новохатська, Н. В. (2019). Відонімні неологізми з основами Obama і Trump в інтимізованих заголовках. Наукові записки Національного університету «Острозька академія": серія Філологія», 5 (73), 206–209.
Бойда, А. (2022). Історіографічний доробок науково-педагогічної спадщини Миколи Пирогова. Студентські історичні зошити, 14, 65–73.
Вощевська, Н. Г. та ін. (упоряд.). (2016). Історична Шевченкіана. Київ: Інститут історії України НАНУ; Національна історична бібліотека України.
Гуржій, А. М. та ін. (2021). Організаційні засади формування цифрової інфраструктури освіти і педагогічної науки в Україні (кінець 80-х рр. ХХ століття ‒ початок ХХІ століття). Інформаційні технології і засоби навчання, 83(3), 26‒48. https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4219
Дічек, Н. П. (2008). Спадщина А. С. Макаренка – феномен світового освітньо-виховного процесу. Педагогіка і Психологія, 3 (4), 5–14.
Електронна бібліотека «Україніка». (б.д.). Сковородіана: Сковорода Григорій Савич (1722–1794). https://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/col/col0000015863
Козирєва, З. Г. (Ред). (2023). Теоретичні засади лексикографування мовотворчості: ідіолект і узус [Монографія, електронне видання]. Київ: Інститут української мови НАН України. https://iul-nasu.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/MONOGRAFIYA_leksykology.pdf
Лучкевич, В. В. (2009). Коменіана в українській педагогічній історіографії (друга половина ХІХ – перша половина ХХ ст.) [Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук]. Дрогобич: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка.
Моргун, А. та ін. (2021). Розвиток соціальних комунікацій в руслі документно-інформаційних ресурсів та технологій [Монографія]. Мукачево: РВВ МДУ. http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/7957/3/Development_%20of_%20social%20_communications%20_in_%20line_%20with_%20document_%20and_%20information_%20resources_%20and_%20technologies%20_monograph.pdf.pdf
Окса, М. М. (2017). Макаренкознавство. У Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. https://esu.com.ua/article-60642
ПНПУ імені В. Г. Короленка, Бібліотека імені М. А. Жовтобрюха. (б.д.). Макаренкіана. http://lib.pnpu.edu.ua/makarenkiana/1876
Розман, І. (2020). Українська педагогічна біографістика (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). Ужгород: РІК-У.
Розман, І. (2021). Розвиток педагогічної біографістики в Україні у другій половині ХХ – на початку ХХІ століття [Автореферат дисертації доктора педагогічних наук]. Мукачево: Мукачівський державний університет, Тернопільський Національний педагогічний університет імені Володимира Івасюка.
Савченко, О. Я. (2003). Розвиток сухомлиністики за десять років (1993–2003 рр.). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 52(1), 18–22.
Стишов, О. А. (2022). Особливості словотворення складних оказіоналізмів у сучасній українській мові. Лінгвістичні дослідження, 43, 41–52.
Стребна, О. В. (2018). Концепція педагогічного паритету. Педагогічний альманах, 38, 276–282.
СУМ в Україні. (2019, 27 лютня). Запрошуємо на суспільно-виховний семінар Ретроспектива – Перспектива [Фейсбук допис]. Facebook. https://www.facebook.com/CYM.Ukraine/posts/1957249661046995
Сухомлинська, О. (2021). Праці сучасних українських науковців у вимірі сухомлиністики. Нова педагогічна думка, 2, 3–11. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-106-2-3-11
Сухомлинська, О. (2022). Понятійно-термінологічна система педагогічної науки як предмет історико-педагогічних досліджень. Соціальна робота і соціальна освіта, 1, 5–17. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262601.
Факультет української філології, культури та мистецтва Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, Кафедра української літератури, компаративістики і грінченкознавства, & Центр компетентностей «Грінченкознавство». (б.д.). Історія грінченкознавства. https://surl.lu/xkznhf
Шокало, О. А. (2023). Своєчасність морально-світоглядного руху Сковородинства. Науково-освітній портал «Григорій Савович Сковорода». https://skovoroda.man.gov.ua/article/svoyechasnist-skovorodynstva
Bilous, N. P., Novokhatska, N. V. (2019). Vidonimni neolohizmy z osnovamy Obama i Trump v intymizovanykh zaholovkakh. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia": seriia Filolohiia», 5 (73), 206–209. (in Ukrainian).
Boida, A. (2022). Istoriohrafichnyi dorobok naukovo-pedahohichnoi spadshchyny Mykoly Pyrohova. Studentski istorychni zoshyty, 14, 65–73. (in Ukrainian).
Dichek, N. P. (2008). Spadshchyna A. S. Makarenka – fenomen svitovoho osvitno-vykhovnoho protsesu. Pedahohika i Psykholohiia, 3(4), 5–14. (in Ukrainian).
Elektronna biblioteka «Ukrainika». (n.d.). Skovorodiana: Skovoroda Hryhorii Savych (1722–1794). https://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/col/col0000015863 (in Ukrainian).
Fakultet ukrainskoi filolohii, kultury ta mystetstva Kyivskoho stolychnoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka. Kafedra ukrainskoi literatury, komparatyvistyky i hrinchenkoznavstva. Tsentr kompetentnostei «Hrinchenkoznavstvo». (n.d.). Istoriia hrinchenkoznavstva. https://surl.lu/xkznhf (in Ukrainian).
Hurzhii, A. M. ta in. (2021). Orhanizatsiini zasady formuvannia tsyfrovoi infrastruktury osvity i pedahohichnoi nauky v Ukraini (kinets 80-kh rr. XX stolittia ‒ pochatok XXI stolittia). Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 83(3), 26‒48. https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4219 (in Ukrainian).
Kozyrieva, Z. H. (Ed). (2023). Teoretychni zasady leksykohrafuvannia movotvorchosti: idiolekt i uzus [Monohrafiia, elektronne vydannia]. Kyiv: Instytut ukrainskoi movy NAN Ukrainy. https://iul-nasu.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/MONOGRAFIYA_leksykology.pdf (in Ukrainian).
Luchkevych, V. V. (2009). Komeniana v ukrainskii pedahohichnii istoriohrafii (druha polovyna XIX – persha polovyna XX st.) [Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk]. Drohobych: Drohobytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Ivana Franka. (in Ukrainian).
Morhun, A. at al. (2021). Rozvytok sotsialnykh komunikatsii v rusli dokumentno-informatsiinykh resursiv ta tekhnolohii [Monohrafiia]. Mukachevo: RVV MDU. http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/7957/3/Development_%20of_%20social%20_communications%20_in_%20line_%20with_%20document_%20and_%20information_%20resources_%20and_%20technologies%20_monograph.pdf.pdf (in Ukrainian).
Oksa, M. M. (2017). Makarenkoznavstvo. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. https://esu.com.ua/article-60642 (in Ukrainian).
PNPU imeni V. H. Korolenka. Biblioteka imeni M. A. Zhovtobriukha. (n.d.). Makarenkiana. http://lib.pnpu.edu.ua/makarenkiana/1876 (in Ukrainian).
Rozman, I. (2020). Ukrainska pedahohichna biohrafistyka (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia). Uzhhorod: RIK-U. (in Ukrainian).
Rozman, I. (2021). Rozvytok pedahohichnoi biohrafistyky v Ukraini u druhii polovyni XX – na pochatku XXI stolittia [Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk]. Mukachevo: Mukachivskyi derzhavnyi universytet, Ternopilskyi Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Ivasiuka. (in Ukrainian).
Sablayrolles, J.-F. (2018). Diversité des relations entre néologie et noms propres. Cahiers de lexicologie, 113 (Néologie et noms propres), 29–43. (in French).
Savchenko, O. Ya. (2003). Rozvytok sukhomlynistyky za desiat rokiv (1993–2003 rr.). Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 52(1), 18–22. (in Ukrainian).
Shokalo, O. A. (2023). Svoiechasnist moralno-svitohliadnoho rukhu Skovorodynstva. Naukovo-osvitnii portal «Hryhorii Savovych Skovoroda». https://skovoroda.man.gov.ua/article/svoyechasnist-skovorodynstva (in Ukrainian).
Strebna, O. V. (2018). Kontseptsiia pedahohichnoho parytetu. Pedahohichnyi almanakh, 38, 276–282. (in Ukrainian).
Styshov, O. A. (2022). Osoblyvosti slovotvorennia skladnykh okazionalizmiv u suchasnii ukrainskii movi. Linhvistychni doslidzhennia, 43, 41–52. (in Ukrainian).
Sukhomlynska, O. (2021). Pratsi suchasnykh ukrainskykh naukovtsiv u vymiri sukhomlynistyky. Nova pedahohichna dumka, 2, 3–11. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-106-2-3-11 (in Ukrainian).
Sukhomlynska, O. (2022). Poniatiino-terminolohichna systema pedahohichnoi nauky yak predmet istoryko-pedahohichnykh doslidzhen. Sotsialna robota i sotsialna osvita, 1, 5–17. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262601 (in Ukrainian).
SUM v Ukraini. (2019, February 27). Zaproshuiemo na suspilno-vykhovnyi seminar Retrospektyva – Perspektyva. [Feisbuk]. https://www.facebook.com/CYM.Ukraine/posts/1957249661046995 (in Ukrainian).
Vaxelaire, J.-L. (2018). Sarkoleaks au Jupiterland. Les noms propres au service de la créativité lexicale. Cahiers de lexicologie, 113 (Néologie et noms propres), 45–59. (in French).
Voshchevska, N. H. at al. (Comp.). (2016). Istorychna Shevchenkiana. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NANU; Natsionalna istorychna biblioteka Ukrainy. (in Ukrainian).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.